Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Nyheter Dine rettigheter ved kjøp av barnevogn fra utlandet
Dine rettigheter ved kjøp av barnevogn fra utlandet

Handle barnevogn på nett

Å handle via nettbutikk fra utlandet blir bare mer og mer utbredt. Også når det gjelder barnevogner og annet barneutstyr. Men hvordan handler du trygt fra utlandet og utenlandske nettbutikker? Barnevognguiden.no har tatt en prat med Kirsti Pamphlett i Forubruker Europa.

hvilke rettigheter har du dersom noe går galt? Hva hvis barnevognen går i stykker.. Hvilke rettigheter har man da? Eller om varen går i stykker før du i det hele tatt har mottatt den? Hva med toll og andre avgifter? Og er nettbutikken seriøs og til å stole på? Ja, det er mye man må passe på når det skal handles fra utlandet. Noe som egentlig skulle hjelpe deg å spare penger, kan jo ende opp i en relativt dyr og frustrerende affære.


Redaksjonen i barnevognguiden har derfor tatt kontakt med en som er ekspert på området, for å hjelpe oss å svare på noen av de mest vanlige spørsmålene. Kirsti Pamphlett er jurist, og arbeider i Forbruker Europa. Forbruker Europa er den norske delen av et nettverk, etablert av Europakommisjonen. Kontoret skal tilrettelegge for en sikrere handel på tvers av landegrenser, og her skal forbruker blant annet kunne få bistand ved klager mot næringsdrivende i andre land. På denne måten skal det bli tryggere å handle på tvers av landegrensene.

Bilde_KirstiBilde_35
Vi spurte om Kirsti Pamphlett liste opp de tre viktigste tingene man må huske på ved kjøp av barnevogn fra utlandet.

- Aller først bør du sjekke om det finnes en europeisk eller worldwide garanti . En slik garanti tilsier at du skal få barnevognen reparert i Norge dersom noe skulle gå i stykker innenfor reklamasjonstiden, sier Pamphlett. 

En annen ting som er viktig å huske på er å være klar over at reklamasjonsfristen innen EU er minimum 2 år. Hvorvidt den er lenger, reguleres av det enkelte land, fortsetter Pamphlett

. I tillegg bør du undersøke fortollingsreglene. Det er ikke toll på barnevogner, men varen må allikevel fortolles. Du kan lese mer innførsel på tollvesenets hjemmesider: http://www.toll.no

Det er også viktig ved nettkjøp at man følger retningslinjene som ellers gis ved netthandel. Sjekk nettstedets seriøsitet, ikke forskuddsbetal osv.

- Har dere noe oversikt over hvilke land nordmenn handler mest fra?

Vi har kun oversikt over klager. Ut fra våre tall på kjøp generelt handler nordmenn ofte fra Sverige. Tyskland ser også ut til å være et land der forbrukere kjøper barnevogn.

- Er det noen land dere erfaringsmessig vet er en ulempe å handle fra?

Innen EU (+ Norge og Island) er minimumsreglene ved forbrukerkjøp de samme. En skal i prinsippet være like sikker dersom man handler fra Norge eller over landegrensene. Forbruker Europa kan også bistå dersom et problem oppstår. Det kan selvfølgelig være vanskeligere å rette et krav over landegrensene, og klagenemndsystemet er ikke like godt utviklet utenfor Norden.

- Hvilke rettigheter har man i forhold til reklamasjon på barnevogner som er kjøpt utenfor Norge? Har man krav på å få utbedringer hos en norsk forhandler?

I henhold til reklamasjonsreglene, skal krav rettes direkte til selgeren. Selgeren skal dekke kostnader tilknyttet reklamasjonen, inkludert frakt. En kan ikke kreve utbedring hos en norsk forhandler, men selgeren kan gå med på det da det ofte er mer praktisk. 
Har barnevognen en europeisk / worldwide garanti kan det være mulig å kreve utbedringer hos en norsk forhandler. Det avgjøres av vilkårene i garantien.

- hva gjør man hvis barnevognen blir skadet i transport fra butikken i utlandet?

Det er selgeren som bærer risikoen for varen til den er overlevert for avhenting hos forbrukeren. Blir den skadet under transporten, må man melde fra til selgeren med en gang. Send gjerne med bilde som viser skaden. Er skaden synlig ved avhenting, skal det også meldes skriftlig til fraktføreren ved mottakelse.

- Hvordan gjør man det med toll og avgift når barnevognen kommer til Norge? Skjer dette automatisk, eller er det noen man må kontakte?

Barnevogner er en av de varene det ikke er toll på, men husk at det er toll på tekstiler, så kjøper du for eksempel med barneklær må du regne med å betale toll på disse. Ved netthandel kan forbrukeren selv velge å fortolle varen eller be et annet firma fortolle varen. Det vanligste er at Posten eller fraktfører beregner toll og avgifter, og forbrukeren blir belastet denne summen i tillegg til frakten og fortollingskostnad. Fortollingskostnaden varierer mye mellom Posten og ulike fraktførere, så det kan være greit å sjekke hvilket fraktselskap selskapet benytter. Fortoller forbrukeren selv, slipper han/hun å betale gebyr for selve fortollingen. Du kan lese mer om dette her:
http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131803&epslanguage=NO#hvordan_fortolle.

Ved innførsel til Norge kan en ha med varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt dersom en har vært ute av landet i minst 24 timer. Har man vært ute av landet mindre enn 24 timer,er grensen NOK 3000. Overstiges grensene, må forbrukeren gå på "rødt" på tollpassering for å fortolle varen.

- Får dere mange saker som er knyttet til barnevognkjøp i utlandet?

Vi får heldigvis ikke mange klager på barnevognkjøp i utlandet. Vi håper at dette er fordi det som regel går bra å handle barnevogn fra utlandet, og ikke fordi forbrukere ikke kjenner til at de kan kontakte oss for bistand, avslutter Pamphlett.

Comments (5)Add Comment
Empa
...
written by Empa, mai 05, 2010
Veldig bra artikkel! Supert smilies/smiley.gif
Linka_lill
...
written by Linka_lill, mai 10, 2010
Kjempe flott at dere tar opp og informerer om slike temaer.
studine
...
written by studine, mai 12, 2010
Nyttig artikkel for barnevognfrelste som lurer på å bestille fra utlandet. Flott!
Spentsmurf
...
written by Spentsmurf, juni 06, 2010
Absolutt et viktig tema!!!

Siden det nylig har vært oppe på forumet om rettigheter angående klaging på vogner kjøpt i Norge ser jeg helt klart behovet for informasjon om temaet når kjøpet har skjedd fra utlandet smilies/smiley.gif

NÅr vi ikke kjenner våre rettigheter på kjøp skjedd innenlands blir det nok fort misforståelser om noe skjærer seg via utlandet
0
...
written by b, oktober 13, 2010
smilies/sad.gifsmilies/smiley.gifsmilies/wink.gifsmilies/cheesy.gifsmilies/grin.gifsmilies/shocked.gifsmilies/cool.gif

Write comment

busy