Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Foreldre og barn Skravletråden Boligdillemma - innspill søkes!
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Boligdillemma - innspill søkes!

Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9379

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Dette blir langt, men vær så snill å lese om elendigheta vår ;)

Vi bor i ei rønne- en stor, kjempesentral rønne over to etasjer med veranda og hage, 2 soverom, kjøkken, stue, lite bad, stort loft og stor kjeller.
Vi betaler 5900,- i måneden, ikke inkludert annet enn varmtvann.

Huset er så gammelt og råttent at om vinteren er det nede i 4 grader i hele huset, og vi fyrer med parafin for ca 6000 kr mellom oktober og april, pluss at alle varmeovnene står på fullt samme periode.
På badet er det hverken vindu eller vifte, slik at muggen vokser om vi ikke vasker veggene etter hver dusj, selv om døren får stå åpen.
Kjøkkenet har heller ikke vifte, så det stinker mat i hele leiligheten etter hver middagslaging, og om vinteren må vinduet stå vidåpent der inne når vi lager mat for å unngå både råte, røykvarsler og matos.
På loftet er det hull i taket.
På hovedsoverommet må vi også lufte kontinurelig for å unngå mugg, noe som betyr at vi sover ifull ullmundur hele vinteren, selv om alle ovner står på for fullt.
På andre soveromet står parafintanken, så vinterhalvåret er det her inne opp mot 35-40 varmegrader.
Vi har trapp mellom etasjene, men får ikke lov å sette opp trappegrind.

Så nå vurderer vi å flytte. Kan betale maks 7000-7500 i husleie, og da kan vi bare glemme to soverom her i byen. Så nå har vi begynt å se litt utover til de andre tettstedene i omegn.
Sambo studerer her i byen, jeg skal studere i Oslo, knutepunktet mellom disse byene er Asker. Så har vi funnet noen leiligheter med to rom i Røyken, som er 5 min med tog fra asker.
Men vi må flytte i løpet av denne sommeren, og Symre har jo fått barnegaheplass her i byen. Hmmm.
Vi har tenktå kjøpe leilighet/hus om rundt 4 år. Om vi skal finne noe i vår prisklasse her i byen må vi regne med kun ett soverom, men det er kanskje ikke krise?
Symre har fått barnehage her, men det er en studentplass pga pappaen, så vi mister kanskje ikke den om vi flytter til nabokommunen og han beholder studieplassen her?

Dette ble uforståelig høyttenkning uten et klart spørsmål, men hvis noen har noe å si om hva de ville gjort, vær så god!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9380

FLYTT! Kom dere ut derfra, så fort som mulig. Det kan umulig være bra for hverken dere eller Symre og bo der. Jeg bodde i en tilsvarende rønne halvparten av studietiden min i Bergen, og ble syk av det. I tillegg ble møbler ødelagt for godt av mugg (Kanten som stod inntil veggen på seng var helt full, baksiden av sittebenken på kjøkkenet osv).

Så lenge pappaen studerer på skolen tilhørende studentbarnehagen mister dere ikke plassen. Og da kan han ta med Symre når han skal på skolen, og hente henne når han reiser. Eneste er at det blir litt verre med levering når han er syk, har studiedag e.l.

Ett soverom kan bli kjipt når Symre blir større, i alle fall om dere skal bo i leiligheten i 4 år. Jeg må mest sannsynlig leie en 2 roms om det blir Bergen på oss til høsten, men da kommer jeg til å ha sovesofa som jeg sover på når Lucas blir litt større og trenger sitt eget rom.

Studentsamskipnaden har ikke noen billige og bedre leiligheter der som dere kan se på?

Ble ikke noe skikkelig svar dette :dry: Håper det ordner seg til det beste for dere :)
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9382

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
hmm.. hvorfor kjøper dere ikke nå med en gang da? hvorfor vente i 4 år? Dersom dere har råd til å betale 7500,- i mnd. i leie, så ville jeg heller ha kjøpt en leilighet nå - hvor boligmarkedet enda er litt kjøpers marked og renten er lav. Sett lånet på avdragsfrihet - eller et såkalt rammelån. Da er dere inne i boligmarkedet, renten er gunstig, og dere innvesterer i noe som stiger i verdi. dermed "sparer" dere jo penger i steden for å gi 7500,- i lomma på en utleier selv om dere ikke betaler avdrag ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9383

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
mamman~til~lucas skrev:
FLYTT! Kom dere ut derfra, så fort som mulig. Det kan umulig være bra for hverken dere eller Symre og bo der. Jeg bodde i en tilsvarende rønne halvparten av studietiden min i Bergen, og ble syk av det. I tillegg ble møbler ødelagt for godt av mugg (Kanten som stod inntil veggen på seng var helt full, baksiden av sittebenken på kjøkkenet osv).

Ett soverom kan bli kjipt når Symre blir større, i alle fall om dere skal bo i leiligheten i 4 år. Jeg må mest sannsynlig leie en 2 roms om det blir Bergen på oss til høsten, men da kommer jeg til å ha sovesofa som jeg sover på når Lucas blir litt større og trenger sitt eget rom.

Studentsamskipnaden har ikke noen billige og bedre leiligheter der som dere kan se på?

)

Jo, tenkte på det med sovesofa i stua og gi symre rommet når hun blir større. trives jo godt i byen her, egentlig ikke lyst til å flytte ut, men som du sier er det neppe bra for helsa å bli i denne leiligheten.

Studentsamskipnaden her i byen har satset på enorme verandaer og takterrasser og overdådig luksus, de tar 7500 for parleilighetene på 17 kvm!!! :angry:

Hønemor, jeg vet ikke helt hvem som vil gi to studenter med studielån på 7000 kr i måneden boliglån? jeg har noe gjeld fra før av også, sambo har ingenting. fått inntruykk av at vi ikke har sjans i havet :( ellrs hadde vi helt klart gjort det.

skal du studere i bergen mammantilLucas? ergerlig altså, Sambo sin familie har en utleiehybel og en utleieleilighet i sandviken, og vi kunne bodd i en av dem om vi flyttet dit, men jeg oooooooooorker ikke bo så nær svigers :laugh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9385

  • woopsy
  • woopsy's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Har du lyst, har du lov ;o)
  • Innlegg: 1866
Tror ihvertfall jeg hadde flyttet før vinteren, for d hørtes helt forferdelig ut å bo sånn...
Tror heller ikke d er sunt å bo i mugg...kan utvikle astma og allergier av d, så hvis d er en mulighet hadde jeg valgt å bo litt utenfor oslo med bedre plass! Du kan jo ringe å sjekke opp dette me bhg.plassen for sikkerhetsskyld da.
Håper for deres del at dere kommer dere ut av den "rønna" og d ordner seg på beste vis ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9390

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
vi bor jo allerede litt utenfor oslo, men det er svinedyrt for det. Men nå ikveld har jeg begynt å tenke påå droppe blindern og studere på høgskolen her i byen i stedet. Har det også på lista på samordna, kan omprioritere til juni. Så slipper jeg å tenke på hvor vi kan og ikke kan bo i forhold til togstasjonen og buss-togkorrespondanse og greier. pendle til oslo i 5 år er bare såååååååååå fristende sånn som nsb presterer :dry:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9393

Skal studere enten i Sogndal eller Bergen ja. Lucas har fått barnehageplass i Sogndal, får han ikke svar på barnehagesøknaden i Bergen innen utgangen av mai blir det Sogndal. Da er som du sier siste frist for omprioritering av studieønske, og jeg vet at jeg kommer inn på førstevalget :)

Så kjipt med studentsamskipnaden! I Bergen er det helt grei pris på leilighetene til studentsamskipnaden sånn i forhold til leiemarkedet ellers, men hører bare flere og flere skadedyrshistorier.. Om både veggdyr (bedbugs), kakkerlakker osv :woohoo: Der skal jeg ikke bo!

Om du kan studere der dere bor nå og få den utdanningen du ønsker deg er jo det absolutt en mulighet. Det blir kanskje høyere leieutgifter, men det går kanskje opp i opp med reiseutgiftene dere får ved å bo et stykke unna?
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9409

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Kakkerlakker??? Iiiik. nei uff og uff! Bodde på studenthybel i oslo et år, det var null problem. Der har de i alle størrelser og prisklasser, så kan man ihvertfall velge om det er så innmari viktig med takterrasse. Her er det bare fancy, svinedyre hybler med større terrasser enn totalareal inne :angry:

Har bestilt meg veil.time på høgskolen her aå jeg får hørt litt mer om alternativet her. Jo mer jeg tenker på å pendle til oslo i fire-fem år, jo mindre fristende blir det :( her i byen har de bare andrevalget mitt, men det er forsåvidt samme yrke jeg ender i, så. vanskelig sånne ting!

Hva er førstevalget dtt da? hva skal du bli når du blir stor ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9410

Jeg har lenge hatt en drøm om å bli krigsfotograf, men det var det bare å gi avkall på da jeg ble gravid og så alenemor. Så da er det lærer som er det neste på lista :)

Hvilke utdanninger er det du har søkt? Håper veiledningstimen går bra :)
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9412

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Krigsfotograf faktisk! Gratulerer, du er herved den første jeg har møtt som har det ønsket ;)
Ingenting annet du vil fotografere da?

Den i oslo er lektorprogrammet og er førstgeplassen, og her i byen er det allmennlærerutdanning, så det er de to jeg har søkt på og ikke klarer å bestemme meg for! I oslo får jeg spesialisere meg i norsk og religion og undervise på videregående trinn, mens her blir jeg allmenn og får ikke undervise høyere enn ungdomsskolen. Ser vel ut som jeg må ofre førstevalget jeg også, om jeg blir pendler må jeg takket være nsb regne med å bruke to timer hjem om vinteren, og det er ille når jeg vet symre venter i barnehagen :angry: Vanskelig!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9416

Kunne godt vært vanlig fotojournalist eller studiofotograf, men ville aldri komt meg gjennom lærlingtiden som alenemor. Men det er egentlig helt greit, jeg har Lucas nå, og han er absolutt verdt og gi opp en drøm for. Jeg trodde ikke jeg ville ha barn egentlig, nå drømmer jeg om flere. Fotograferingen kan jeg holde på med på hobbybasis, har bestemt at når jeg er ferdig utdannet og kan kjøpe leilighet/hus skal jeg ha et eget rom til fotostudio ;)

Skjønner at du står fremfor et vanskelig valg :( Det finnes ingen vidreutdanning til andrevalget som gjør at du kan undervise på vgs?
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9417

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
ja ikke sant! De er absolutt verdt å ofre en drøm for! Greit når du slipper å gi det helt opp! Jeg kan alltids lese norsk grammatikk på hobbybasis jeg også ;)
ja jeg har også bestemt meg for både det ene og det andre når jeg er ferdig utdannet og Rik med stor RRR :laugh:

Jeg kan ta et år i oslo n¨r jeg er ferdig, så kan jeg unvervise i hovedfaget mitt på vgs. Men det er jo langt frem i tid. Eneste som gjør at jeg tviler mtp allmennlærer er mattematikk og drama ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9420

Jammen da kan vi sitte her og hjelpe hverandre med matten og psyke hverandre opp før dramatimene :laugh:

Om du bestemmer deg for allmennlærer og er lei etter noen år kan du jo ta det siste året i Oslo. Da er Symre større og :)
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9422

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Det går helt sikkert ann å sette barnevogner inn i algebra istedet for bokstaver. 2tfk x 4oth = 8tfkOth :laugh:

Jada, det ordner seg helt sikkert, jeg tror bare jeg må komme gjennom det første året og stille meg inn på at det blir noe annert enn jeg hadde tenkt!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9429

Det ordner seg alltid for snille piker B)
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9437

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Jeg ville flyttet og funnet et annet krypinn :) Hva skal du studere forresten? :)Et soverom går fint for en periode når dere bare har et barn som i tillegg er så lite.
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9468

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Jess, da er fingern ute, første visning på søndag, kjempespennende!
Skal gå lærerlinja på høgskolen ser det ut til. Planen var lektorlinja på universitetet, men jeg tror rett og slett ikke jeg har lyst til å kaste bort Symretid på togpendling. Hun var ikke planlagt, men jeg er overlykkelig for at hun er her og det blir ille nok å ha henne i barnehage!

Den vi skal se på søndag er fem min fra togstasj, fem min med tog til høgskolen. Landlig, men allikevel så nære byen, og hage, terasse og to soverom, og SKIKKELIG hyggelig dame! :lol:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 11 måneder siden #9478

Ooo, så spennende!! Håper leiligheten og utleier er like bra som det høres ut. Masse lykke til :cheer:
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15018

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
oki, denne er gammel, denne tråden, men jeg sitter og suller litt utover natten i dag.

Har bare tenkt på en ting, hvordan går leilighetsjakten?

Dersom dere har lyst til å kjøpe noe synes jeg dere skal ta en tur til husbanken (det er statens egen bank som kommunen på en måte styrer, dårlig forklart men men). De har masse fine ordninger jeg tror kan passe dere. Les litt på husbanken.no

Kanskje er ikke drømmen om egen bolig så umulig som du tror?!
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15062

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Det går elendig, virkelig håpløst :( :( det finnes ingen ting i dette området, og ihvertfall når man er ufrivillig eier av en katt.

Kan ikke tenke meg at selv husbanken har noe tilbud til noen med så liten inntekt som vi har? To studenter, og bare jeg skal jobbe ved siden av, ihvertfall frem til symre er 2 år.. Vi klarer jo fint 6-7000 i måneden, og det skulle vi gjeeeeeeeeeerne heller betalt som avdrag på lån til egen bolig, men ingen vil vel gi oss lån!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15075

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Ja... Men jeg vet at husbanken har etableringslån, avdragsfrihet etc etc. Jeg tro jeg ville tatt en telefon jeg, eventuelt gått innom i den kommunen dere bor nå. Det koster jo ikke mer enn litt tid. Og tenk om dere får en snill saksbehandler som hjelper dere. Fortell om leiligheten dere har etc etc. SI hva dere klarer nå. De hjelper dere nok gjerne, men spørs hva der kan få i lån da... Men er vel verdt en tur?

Du kan jo også lese litt på husbanken.no

Jeg vil tro dere kan få litt ekstra hjelp fordi dere har en litt kjedleig bosituasjon pr nå, og et lite barn. Jeg tror husbanken ( i alle fall mange av de som jobber der) er litt ekstra opptatt av mennesklige faktorer også.
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15076

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Glemte å si husbanken.no :-)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15079

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Kanskje vi skal ringe ned og prøve å få en samtale ja? Har sett litt på mettsiden, men fått inntrykk av at vi faller litt utenfor, det sto noe om at man må være mottaker av en av ymse trygder de hadde ramset opp eller noe. eller var det noe annet tro.
Husbanken ligger ti min hjemmefra, så det skader absolutt ikke å bare prate med dem ihvertfall :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15081

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Da synes jeg dere skal gjøre det. Dere faller ikke utenfor, men det kan hende dere ikke kommer helt i mål pga manglende inntekt. Men, likevel, du har jo sikkert ok inntekt nå pga permisjonspenger...

husbanken.no/Venstremeny/Laan/Startlaan/...%20egen%20bolig.aspx er står det litt om startlån.

sitat: Personer som ikke får lån fra private banker eller som mangler egenkapital, som for eksempel unge i etableringsfasen, barnefamilier, enslige forsørgere, funksjonshemmede, flyktninger, personer med oppholdstillatelse på humanitært grunnlag kan da søke om startlån.

SÅ jeg synes dere skal ta en prat med de i alle fall. Det verste som kan skje er at der får nei, og må bo der dere bor, men hva om det motsatte skjer?!

Tips kan også være at små kommuner litt utenfor pressområdene kanskje ofte virker mer behjelpelige fordi de ønsker flere unge innbygere/skattebetalere :-)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15083

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Skal absolutt gi det etforsøk! Takk for dytten :)
Men hmm, lurer på hvordan vi skal gjøre det. Om vi burde søke med sambo som hovedsøker, han har i det minste fast inntekt, om enn bare de 7000 fra lånakassen. Min inntekt er jo bare rot. Før perm hadde jeg jo lønna mi, nå har jeg 80 % av den i permisjon frem til oktober, så fra oktober til desember skal jeg jobbe ved siden av studiene, men uten studielån, og så etter nyttår skal jeg ta opp studielån og samtidig jobbe pittelitt ved siden av. Komplisert!

Det er tre kommuner i fylket jeg kan bo i, de to andre er en del mindre enn her jeg bor, kanskje vi skal prøve i alle tre ;) Men den ene er dyrere (og finere) og den andre er billigere (og styggere). At det skal være så vanskelig!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15085

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Jeg tror jeg hadde tatt kontakt med de alle tre jeg.... En telefon, sagt det samme, fått møter eller avslag og tatt det der etter. Den som er rett ved dere hadde jeg gått innom. Det er jo der dere helst vil bo sikker??!

Jeg skal støtte deg og følge deg opp...

En venninne av meg selger denne: www.facebook.com/ext/share.php?sid=92455...O4479&u=L_y--&ref=mf hehe, måtte bare vise den frem....
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15086

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Æsj, ser det ble facebook link, det er ikke iskkert går

men

FINN-kode: 17526485
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15087

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
oooii, ja takk til den leiligheten ;) Men du tror den går under hva husbanken kaller "nøktern bolig" ? :laugh:

Vil helst bo her i byen ja, men kunne godt bodd i lier også, nær togstasjonen. Sørumlia heter det der, men det er et ganske fint området tror jeg, men bare dyre hus med flotte hager, rett ved markagrensen. Sukk.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15088

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
herregud så find en leiligheten var da. Og med en liten plen. alt vi trenger! Bare hils venninnen din og si at vi tar den gratis, så slipper hun mer stress ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15090

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hehe, så liken på fb og tenke på deg :-) ALt dere trenger....

Sol, sentralt, to soverom. Ingen mugg :) Ta kontakt med en bank eller fler mandag :)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15092

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
og kanskje plussgrader på toalett og soverom om vinteren, til og med ;) Og ventilasjon på kjøkkenet og badet! luksus :p
Kanskje det er med mugg som med hybelkaniner, at man blir litt knyttet til dem - eller er det kanskje ikke sånn med hybelkaniner heller :laugh:

Skal ta kontakt med alle på mandag, da har vi fri begge to, så kan vi gå innom den lokale hvis de har tid til oss!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15093

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15094

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
enda en link, men så får jeg vel la deg være litt i fred.

tjenestetorget.no/eksperthjelp/sporsmal/...for-studenter/11132/
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15096

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
nei vær så snill ikke la meg være i fred! :)

Det var oppløftende lesning! Vi hadde sikkert klart å betale på et lån også, men egentlig hadde det vel vært strålende med avdragsutsettelse, da kunne vi heller spart det vi har til overs.
Men ser at vi skulle hatt rike foreldre, gitt :s
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15106

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Har ikke lest alt her, men ser det er snakk om Husbanklån. Det er absolutt verdt å få en samtale med kommunene ang. det. Vi har noe som heter startlån eller etableringslån, er sånn som dere snakker om her tror jeg:)Vi har da lånt en del av lånet i Husbanken, og det gjør det lettere å få lån i banken også fordi det kommunale lånet har andre prioritet om lånet misligholdes, så mindre sjanse for banken å tape.

Kjøper du en vanlig fin leilighet eller en normal standard enebolig så faller det nok inn under nøktern bolig, vi har iallefall en helt vanlig enebolig over tre etasjer, ca 150 kvm i boareal. Og vi har det normalt fint også ;)

De krever en viss inntekt da, men ville så absolutt ha prøvd!

Mange banker er også villig til å låne til studenter selv om de egentlig ikke fyller kravene om inntekt, fordi man vet at de har gode utsikter til jobb innen relativt kort tid :)

Lykke til! Håper det blir egen leilighet på dere, er deilig å komme igang med noe :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15107

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Jepp, fikk noen fine tips og linker av snille smurfen ;)
Akkurat nå er jeg så desperat at det spiller liten rolle om vi eier eller leier, bare vi får flyttet, så jeg skal være litt mer aktiv i begge retninger!
Vi er (blir) jo lærerstudenter begge to, så jobb er vi jo absolutt garantert :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15110

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Det er jo ett godt argument ;)
Var ikke han ferdig om to år? Det går jo veldig fort :)

Er det i sommer dere håper på å flytte?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15116

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
om tre år, så er jo litt til, men.
Om vi skal leie håper vi å flytte i sommer ja, men det ser håpløst ut. Det er så lite nå, og når studentene får tildelt studieplasser blir det vel enda verre :(
Kjøp kan helt fint vente til over nyttår, men det hadde hjulpet å vite at det var en mulighet.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15121

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Veldig greit å vite om og evt. hvor man man kan låne ja :) Da går det jo også an å begynne å titte litt rundt, kanskje det dukker opp noe bra :)

Er veldig glad jeg er ferdig med leiemarkedet, det er mye stress :dry: Men kanskje dere har litt fordeler som familie, jeg ville iallefall mye heller hatt en liten familie som leieboere enn "frie" studenter :P
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15122

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
men vi har jo katt, det er håpløst det! Vi som var snille og tok inn en hjemløs ungkatt for snart to år siden (den hadde halsbånd, vi annonserte i avisa og på butikken og alt), dette er takken :dry:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15124

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Dyr er lite populært ja...Hadde faktisk heller ikke leid ut til noen med katt :blink:
Men det er vel ikke noe alternativ å kvitte seg med den heller, så dere får håpe det dukker opp noen katteelskere med en fiiin treroms til billig leige :) Lov å håpe ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15127

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Ikke jeg heller, om jeg eide en fin leilighet jeg skulle leie ut :p
Jeg er glad i katten altså, men jeg hadde glatt gitt henne bort (ikke avlivet altså) kjenner jeg, for det går på min trivsel og sikkert symres helse å bo her.
Men sambo er ikke enig, tør ikke foreslå det engang :s
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15133

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Hvis det blir lettere for dere å flytte uten katt, og det hjelper din trivsel og Symres helse så synes jeg at du bør nevne det for han :)
Om dere finner noen kjempesnille og gode mennesker som vil overta henne, er det fremdeles uaktuelt for ham da?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15134

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Ja jeg tror faktisk det er fullstendig utelukket for ham. Men jeg får vel lufte tanken. Prøve å sette en slags tidsfrist, at vi kan lete frem til nyttår, f eks, men at hvis vi ikke får noe innen da bør vi vurdere omplassering.
Men det er vel vanskelig å omplassere katter også, når de ikke er kattunger. Hun er nok ikke mer enn 2,5 år gammel og ser ut til å være en ren norsk skogkatt, veldig pen, så det kan hende det går om vi ikke venter alt for lenge. men for all del, jeg vil jo beholde henne jeg også, lete litt til først :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15136

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Kan være greit å sette seg en tidsfrist ja :) Så må dere jo se om det kan bli kjøpt først også :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15189

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hm... mulig jeg er helt på jordet her nå etter en utrolig slitsom kveld, men jeg kunne glatt leid ut til noen som har katt. Heller det en hund. HUnden lager jo mye slitasje på gulv, det gjør ikke katt. Eneste hinderet for meg er at min mann er så skrekkelig alergisk mot katt....

Jeg skulle ønske jeg kunne hjelpe deg så mye mer Marihøna... Håper det ordner seg for dere. Men dersom dere får lånetilsagn så er jo alt så mye lettere, da ser man lyset i tunellen :-) Selv om det kan ta lang tid å få kjøpt noe også da...
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15191

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Det kommer vel an på hvilken katt det er det :P Kjenner dessverre noen katter som har gjort en del skader de også, klorer og styrer på :dry:
Så det er nok grunnen til at jeg ikke hadde leid ut til noen med katt. Men enig i at hunder er enda verre :)

Ja håper det ordner seg for dere MArihøna, både med lån og en fin leilighet :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15205

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Ja, jeg håper Marihøna får det perfekt!

Vi skal i alle fall støtte henne :-)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15212

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Katten vår er 100 prosent veloppdratt nå, men jeg ser absolutt problemet. Da vi tok henne inn fra gata var hun ikke helt i boks, for å si det sånn, så på ene stolpen på gelenderet må vi slipe og lakke før vi flytter. Så jeg skjønner aversjonen, men det er synd, for nå er hun helt rolig, flink innekatt!

Dere er så søte, tusen takk for hjelp og støtte, blir spennende å se hvordan det går :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Boligdillemma - innspill søkes! 14 år 10 måneder siden #15226

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Du får holde oss oppdatert :) Vi kan også bistå ved veiledning ang hvilke leiligheter der bør leige/kjøpe eller ikke :) ( helst med link til finn :laugh: eeelsker å se bilder av hus til salgs/leige. Gjør det selv om jeg hverken skal leie eller kjøpe eller selge eller noe som helst :P )
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 1.997 sekunder