Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Foreldre og barn Skravletråden Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere???
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere???

Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere??? 15 år 1 uke siden #7284

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Vår datter lever sitt eget liv når det gjeder soverutiner, nesten... Vi starter dagene rundt 8, da står vi opp ordner oss begge to og er ferdige på badet til ca 8.30. Da koser vi oss litt, før vi går og spiser frokost ca 9. Hun pupper i sengen før vi står opp, så har tenkt det er greit å vente litt.

HUn er trøtt igjen i ti-elleve tiden, og da pupper vi gjerne litt og så sovner hun i vogna si eller sengen. Jeg var veldig striks på at sengen kun var til natten tidligere, men den siste mnd har jeg gitt litt mer opp dette her.

I løpet av dagen sover hun alt fra 1-3 timer. Vi har nok av og til hatt litt for mye program og da går det ut over søvnen. Men, vi bor slik til at vi stort sett går, og da har hun jo mulighet til å sovne i vogna, noe hun gjorde før men ikke så mye nå mer.

Uansett, problemet mitt er dette. Hun er stuptrøtt stort sett i seks sju tiden, og da spiser vi grøt, så går vi på badet, skifter til pysj og så leker vi kanskje litt til hun viser tegn på at hun er trøtt. Da går vi inn på hennes rom, og så starter marerittet.

På hennes rom får hun pupp, og så legger jeg henne i senga. Dersom hun er trøtt nok sovner hun, hvis ikke blir det baluba. Om hun sovner kan man stille klokken etter henne, da sover hun i 45 minutter. Når hun da våkner er hun lys våken og vi har våken baby hele kvelden også. Dette er utrolig slitsomt, noen som kan komme med råd?
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere??? 15 år 1 uke siden #7285

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Jeg vet det strider mot alt av råd. Men vi gjorde slik: Da minstemann var baby var han også stuptrøtt i 6-7 tiden på kvelden, men vi la han ikke for natten da. Han tok en liten lur. Og sa la vi han for natten klokka ni. Da sov han til neste morgen i en viss alder.

Vi har funnet ut at faste leggerutiner er lurt, hos oss innebærer det fast kveldsstell, så mat før det hele avsluttes med litt kos og så soving.

Da mini var rundt 9 mnd. begynte tennene å komme, og han la i den forbindelse om søvnmønsteret sitt til å begynne å våkne på natten mv.

Det som er med barn er at det går i faser, de første årene kan til tider være slitsomme, men det hører med :) Noen år etter sitter man nesten og lengter tilbake til den tiden da de var små. Hold ut :)
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere??? 15 år 1 uke siden #7290

Det var den legginga ja.. Da L var 2 -3 måneder satt jeg oppe lenger og lenger hver kveld og ventet på at han skulle våkne og spise så vi kunne legge oss. Begynte da å legge han i nitiden på kvelden, med faste rutiner (mat, stell, kveldskos og nattasang). Nå legger han seg i halv sju - sju tiden, og skal helst sove til fem før han får pupp og sover vidre til rundt sju - åtte.

Vi hadde veldig trøblete netter med morning rundt fem i mange måneder, det ga seg når vi kutta ut nattamminga så han fikk sammenhengende søvn.

Han våkner fortsastt på nettene innimellom, men da må jeg bare være sterk og si at det er natt og han må sove - ikke ta han opp.

Han makker litt under selve leggingen, spesielt etter at han begynte å reise seg i sengen. Han reiser seg alltid opp, og når han er skikkelig trøtt greier han ikke å huske hvordan han kommer seg ned igjen. Blir skikkelig hyyyling når jeg kommer og legger han ned igjen, men da sovner han somregel raskt.
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere??? 15 år 1 uke siden #7297

  • woopsy
  • woopsy's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Har du lyst, har du lov ;o)
  • Innlegg: 1866
Jeg må si meg ganske heldig siden snuppa stort sett legger seg til for å sovne når jeg legger henne på kvelden. Men har jo noen tørner innimellom..
Vi hadde en periode hvor hun beg å våkne tidligere og tidligere for å puppe om natten, da ga hun seg ikke før hu fikk puppen, men la seg da for å sove me en gang. Men ville jo slutte me nattamming så tok opp "kampen", lot hanne da bare få vann og la henne ned, gikk ut og inn me jevne mellomrom for å roe henne. Hun kunne da skrike konstant i en time+ til hun til slutt ga opp og sovnet. Dette vr vanskelig å gjennomføre, men gikk over etter 3 døgn, etter d sov hun hlenatten så d var vert d :)

Vet at om barn blir overtrøtte er d vanskeligere å få de til å sove og siden hun er stup trøtt i 5-6 tiden, kunne d kanskje gått ann å prøve å få henne til å sove en liten dupp litt tidligere??
Vanskelig å si, men man må kanskje prøve seg frem litt ;)
Men lykke til ihvertfall ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere??? 15 år 1 uke siden #7401

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Jeg takker for at dere orket å skrive noe om dette til meg. I går og i dag har snuppa sovet litt på ettermiddagen. Det har ført til at hun har sovnet litt senere enn jeg egentlig kunne drømme om, men hun sover da. LIkevel, både i går og i dag sover hun så godt som nøyaktig 45 minutter før hun HYLER. I dag sovnet hun raskt igjen, bare hun fikk sitte litt på fanget. Jeg har stol inne på rommet hennes, på den måten prøver jeg å vise at når det er natten går vi ikke ut av rommet. (Etterhvert blir det vel ut av sengen.)
Empa: Jeg er glad du sier man kan savne dette, for akkurat nå savner jeg å sove en hel natt i sengen min, alene... Savner også å være litt bare meg i løpet av døgnet. Men, frøkna er jo så herlig så egentlig savner jeg henne jo litt når hun sover... Rar jeg? Å ja da.
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere??? 15 år 1 uke siden #7417

  • woopsy
  • woopsy's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Har du lyst, har du lov ;o)
  • Innlegg: 1866
Er nok lurt d du sier me å ikke ta henne ut av rommet når d er natt! Jeg gjør heller aldri d om ikke hun har bæsjet og må skifte el lign.
Jeg skrur ikke på lys og snakker ikke særlig me henne eller tar henne opp, så blir d ikke noe spennende å være våken! Føler meg litt "slem" som på en måte "overser" henne, men er jo d beste for både henne og oss at hu sover da d er natt, da har vi mer overskudd på dagen ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere??? 15 år 1 uke siden #7422

  • woopsy
  • woopsy's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Har du lyst, har du lov ;o)
  • Innlegg: 1866
Jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg tenker at jeg skulle ønske meg et døgn for meg selv, for når alt kommer til alt er barna d jeg tenker på når de ikke er der.. Så skjønner deg godt ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere??? 15 år 1 uke siden #7423

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Enig der altså, men av og til så kapitulerer jeg. Kanskje det som er feil? Men det er ikke lett å legge et barn som er übervåkent! Eller rasende i 3. time.... jaja som jeg pleier å si: man har en mening til man får en ny-..
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Leggerutiner - gjør vi det feil? Hva gjør dere??? 15 år 1 uke siden #7429

  • woopsy
  • woopsy's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Har du lyst, har du lov ;o)
  • Innlegg: 1866
Ja, d er slitsomt til tider, og er sundt me litt alenetid og for å lade opp igjen ;)
D går seg nok til, alle har noen perioder ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.755 sekunder