Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Foreldre og barn Skravletråden Inspirert - bunad!
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Inspirert - bunad!

Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7201

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Inspirert av tråden om 17. maitøy til de små - har dere og/eller pappaene bunad?
Jeg er vaskeekte bunadentusiast (og muligens litt bunadsnobb ;) ), abonnerer på magasinet Bunad og det er omtrent årets 4 høydepunkter når nyeste utgave dumper ned i postkassa!
Min store sorg er at jeg kun har en eneste bunad, det er minst 5 stykker til jeg syns jeg trenger! Tilhørighet er viktig for meg (kunne aldri hatt en bunad fra et område jeg ikke har slekt), og det er bunadens opprinnelse også, jeg ville ikke hatt en "nydesignet" broderibunad (men det er flott at vi er ulike også der, tenk så kjedelig på 17.mai ellers!).
Menn i bunad er det vakreste som finnes (fulgt av menn i kilt ;) )!
Skal gifte meg i bunad, og det skal sambo også (ellers får han meg aldri ;) )!

Jeg har en råndastakk med rutaliv som er arvet, min mormor fikk den til komfirmasjonen sin, og det var henens tante som sydde den. Den delen av slekta er fra gudbrandsdalen, så det blir riktig tilhørighet også. http://www.norskflid.no/fileshare/filArkivRoot/felles/Bunader/rondastakk_rundaliv/bunad_s_600x1003.jpg
ønsker meg også rekonstruert gudbrandsdal http://www.norskflid.no/fileshare/filArkivRoot/felles/Bunader/1700_mann_kvinneb_gudbr/bunad_s_500x996.jpg


Ønsker meg STORT 30.000 kr for å få meg en rekonstgruer nordtrønderbunad http://www.bjerkem.com/default3.asp?InnholdID=89&Mode=Innhold(oldemor fra nord-trøndelag)

og å få arve mammas nordmøre http://www.norskflid.no/fileshare/thumbRoot%5CKvinne%202%201332_thumb_29689.jpg

Er glad pappaen til symre er fra fusa så hun kan få en slik en
http://www.bunad-magasinet.no/kvinnebunad-fra-fusa.370261-28791.html

Hva med dere? Hva syns dere om bunad, hva har dere, hva skulle dere gjerne hatt, hva er viktig for dere eller bryr dere dere ikke i det hele tatt? Og hva med menn i bunad?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7211

  • LilleVirre
  • LilleVirre's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Marsgutt-2008 + Aprilbaby-2010 :)
  • Innlegg: 807
Jeg er nok ikke like entusiastisk som deg nr det gjelder bunad, brukes vel èn gang i året- på 17.mai :)
( ble ikke brukt i fjor, kom ikke inn i den (fødte i mars så..), og sansynligvis ikke i år heller :P Må få mamma til å legge den litt ut tror jeg, for har så lyst til å bruke den!

Det er foresten en lys blå Bardu/Målselv bunad. Bestefar er derifra, og har en del (fjern) familie der.

Mamma som har brodert, sydd og montert hele stasen. Er så imponert over det, hadde ALDRI begynt på noe sånt selv. Men så er hun utdannet i bunadsøm og da ;)

Så jeg kommer aldri i verden til å selge bunaden min! Den er noe helt spesielt. Og tilknyttning er vesentlig syns jeg. Det blir bare dumt om man kan velge og vrake i den man syns er finest uten å ha noen tilknyttning til den/stedet/landsdelen....

Skal se om jeg finner et bilde av den..
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7212

  • LilleVirre
  • LilleVirre's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Marsgutt-2008 + Aprilbaby-2010 :)
  • Innlegg: 807
Men jeg har den i mellomblå, en litt uvanlig farge.
Og mannfolk i bunad er flott!!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7213

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
hjertens enig! RÅndastakken er blitt misbrukt i mange år nå, en periode brukte de den ti og meg som uniform på kaffistova :angry: irriterer meg grådig, for min er jo så fin,og den er ikke billig masseprodusert!
Også beltestakken da, den kaller de oslo 3 (bydel nr 3) bunaden fordi den er så populær blandt vestkantfruer :laugh:

utdannet i bunadsøm! Din heldiggris, en slik en skulle jeg gitt mye for å ha i familien! Eller aller helst være selv :(
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7215

  • LilleVirre
  • LilleVirre's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Marsgutt-2008 + Aprilbaby-2010 :)
  • Innlegg: 807
Det var å dra den vel langt! Uniform på kaffistova?? :ohmy:
Hihi du er en liten skap-vestkantfrue du da ;) Må titte på de linkene dine.. :)
Er ganske heldig med den ja, men hun syr ikke så mye nå, er plaget med revmatisme. Så det krever mer av henne nå enn før :(
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7220

  • LilleVirre
  • LilleVirre's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Marsgutt-2008 + Aprilbaby-2010 :)
  • Innlegg: 807
De var fine alle sammen, men likte spesielt godt nordtrønder bunaden og fusa bunaden :):)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7221

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
næææhei, jeg la da ikke ut link av beltestakk? :huh:
Men snobb er jeg, og på vestkanten har jeg bodd, så gi meg noen år på baken så skal jeg bli fin frue :laugh:

Uff, det må være så leit å bli rammet av reumatisme eller gikt og sånt når man har et spånt yrke eller hobby. jobber mye med hendende. Ille uansett altså, men :(
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7226

  • woopsy
  • woopsy's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Har du lyst, har du lov ;o)
  • Innlegg: 1866
Syns også bunad er kjempefint :) Også så praktisk å slippe å tenke på hva man skal ha på seg hver 17.mai :laugh:
Jeg har selv Romeriksbunaden i blå, men angrer litt på at jeg valgte den... hadde ikke sett så mye på bunader når jeg skulle få den til konfirmasjonen så tok bare den som var fra der jeg bor.. :dry:

Har også bestemor sin Lundebybunad i svart som hun ikke bruker og jeg får bruke så mye jeg vil (ingen andre av mine søskenbarn som passer den så hørtes ut som jeg kunne overta den :) )
Har også mye slekt i gudbrandsdalen, og mamma er derfra så kunne tenke meg den opprinnelige gudbrandsdals festbunad (den har en veldig fin grønnfarge på livet og svart stakk). Den "vanlige" er d veldig mange som har her jeg er fra og mistenker at MANGE har den fordi den er fin og ikke fordi de har tilknytning derfra (gjelder nok ikke bare den heller)!
Syns d blir feil å bare velge etter hva man liker uten å ha noen tilknytning der bunaden hører til, og er litt irriterende at akkurat d skal gå på mote istedenfor tradisjon som d burde
være :angry:

Menn i bunad er stilig, ønsker d til samboeren jeg og :)
Syns d er finest me lang jakke og nikkers + vest, romeriksbunaden til menn er kjempefin syns jeg ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7227

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Jaaa, nikkers må det være, det fantastisk snasent ;) :laugh:
Upratisk når det velge etter utseende og ikke tilhørighet altså. Jobbet en liten stund på gamlehjem,og der var et en gammel dame som var så frustrert hver 17. mai. Hun pleide å gå bort og hilse på alle hun så i bunaden fra hennes hjemsted, ville slå av en prat og høre etternavn og hvem de var, men de var jo bare fra oslo alle sammen. Stakkars dame :( ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7233

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Vi har hardangerbunad begge to. Synes også at menn i bunad er FLOTT:) Og den bunaden vi har synes jeg også er veldig fin:)

Kunne heller aldri hatt en bunad fra ett sted jeg ikke hadde tilhørighet til. Men er mange jeg synes er fine, spesielt den blå nordlandsbunaden:)

Menn i kilt er også flott ja;) Så bilde av Vin Diesel i svart skinnkilt, ikke akkurat tradisjonel men SEXY:P
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7239

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Menn i kilt må nok helst være ekte skotter ja, jeg vil gjerne ha den snasne dialekten inkludert i pakka :p :laugh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7247

Jeg er ikke bunadstypen i det hele tatt :dry: Bunad er kjempefint på barn, og på andre, men det er ikke meg. Jeg har sølv, sko og skjorte til sognebunad, og en mor og mormor som har maset i årevis om at vi må få sydd den bunaden til meg.

Skjønner at det kan være praktisk å ha bunad, men jeg liker alle unnskyldninger til å kjøpe nye penkjoler :cheer:
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7250

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
ja takk begge deler sier jeg!
I mitt eget bryllup (ja for det blir det engang ;) ) skal jeg gifte meg i bunaden og så ha kjole resten av dagen. I andres bryllup ser jeg an kleskoden. På 17. mai er det bunad hele dagen, evt bytter til kjole på kvelden!
Jeg tar pose og sekk! I marokko skifter bruden kjole 7 ganger, der setter jeg grensen :laugh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7253

Det var egentlig en lur løsning det da ;) Kanskje jeg skal tenke på å la mamma og de få den bunaden sydd snart alikevell, så blir de fornøyd og jeg får enda flere alternativ :P
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7269

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Jeg har vest-oppland bunad. Den er sydd av min farmor. Hun har sydd til seg selv 2 ganger, meg og min kusine :-) Min mor har også lik bunad som meg. Jeg valgte den ikke selv som dere kanskje skjønner, det er vist bare den vi har i vår familie ;-)Jeg arvet også en etter min fars tante, men sidne den var helt lik min solgte jeg den til min kusine.

Jeg synes bunad er utrolig praktisk! jeg er god og varm hver eneste 17. mai :-) Bruker den ikke i bryllup fordi jeg liker å shoppe kjole også. Synes bunad hører til 17. mai.

Skulle ønske mannen min også hadde hatt bunad, men han er liksom ikke så klar for det selv.... *snufs* Er ingen fin herrebunad herfra heller, men han har mor fra Senja, så kanskje er nordlandsbunaden fin til herrer... Jeg setter Marihøna på saken. :-)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7271

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Vi har ikke bunader, verken jeg eller mannen. Men vi ønsker oss det. Bare synd det er så dyrt. Kunne faktisk tenkt meg kofte også (har samiske aner) :)

Menn med bunad er utrolig flott!
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7276

Kofte har jeg også lyst på Empa!! De er så fine.. helt nydelige. Og så mye fint tilbehør. Bodde ett år i Finnmark, og forelska meg helt.
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7309

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Empa, det har jeg jo ikke tenkt på engang...men jeg har også masse same i meg (mormor er samisk) Kofte er jo absolutt noe å vurdere! :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7310

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Spentsmurf skrev:
Skulle ønske mannen min også hadde hatt bunad, men han er liksom ikke så klar for det selv.... *snufs* Er ingen fin herrebunad herfra heller, men han har mor fra Senja, så kanskje er nordlandsbunaden fin til herrer... Jeg setter Marihøna på saken. :-)

Ingen fin herrebunad fra oppland?? Rekonstruert gudbrandsdalsbunad, kan han ha den tro? hvis dere er fra oppland? Den er dritlekker. Koster bare rundt 20.000 + ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7311

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Kofte har jeg også lyst på!! Og sånn flott hvit rein"kåpe" som sonja fikk i gave da hun besøkte sameland (unnskyld uttrykket om det er støtende, jeg bare husker ikke akkurt hvor hun var)!
Samiske brudedrakter er og kjempeflotte, men man må være litt av ei dame for å bære dem med alt det forgylte sølvet som dekker hele brystkassa!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7378

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
VI kan ikke ha fra Gudbrandsdal selv om vi er fra Oppland. Vi har jo ingen aner derfra. hihi Blir jo akkurat det samme som med valdres, har jo ingen aner der heller... Men men, han vil ikke ha bunad en gang, så da så....
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7573

  • turid84
  • turid84's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 174
www.sognebunad.no/hovedside.htm

Denne bunaden har eg=)

www.bunadstovapaadale.no/vossabunad.html

og denne har eg=) er bunadsfanatiker=)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Inspirert - bunad! 15 år 1 uke siden #7589

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
kjempeflotte! Særlig sognebunaden, den er det ikke så mange som har heller, ikke her nede ihvertfall. jeg gleder meg sånn til å gå og niglane på folk på 17. mai! Fylt av misunnelse når jeg ser fine damebunader, og fyltav hohonam når jeg ser mannebunader mednikkers ;) :laugh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.754 sekunder