Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Foreldre og barn Skravletråden To tette, barnehageplass til den ene?
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: To tette, barnehageplass til den ene?

To tette, barnehageplass til den ene? 15 år 2 måneder siden #2011

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Her blir det to tette små med 24 mndrs mellomrom. Dere som har to tette, hadde dere den eldste i barnehage da den minste var baby, og evt. hvor mye? Hva er deres anbefalninger, barnehageplass til den eldste, eller ha begge hjemme?
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Siste endring: 15 år 2 måneder siden av Empa.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:To tette, barnehageplass til den ene? 15 år 2 måneder siden #2014

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Mine minste er det 19 mnd mellom, og hun eldste av dem gikk allerede i barnehage da jeg fant ut jeg var gravid med minste. Vi valgte å la henne fortsette i barnehagen selv om jeg ble hjemmeværende, for hun trivdes så utrolig godt der.
Det har vist seg å være et riktig valg for oss iallefall :)
Jeg holder henne hjemme en dag eller to i uka vanligvis, men ofte vil hun heller i barnehagen når jeg lar henne få valget selv :)
Fordelene er at hun får både være mye hjemme, og får være i barnehagen å leke med andre barn. Og jeg får overøse minstemann med oppmerksomhet slik jeg gjorde med henne da hun var på den alderen.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:To tette, barnehageplass til den ene? 15 år 2 måneder siden #2018

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
Signerer på Plummis her :) Mine er det 13 mnd imellom, og eldstemann begynte i barnehagen allerede som 10 mnd. gammel. Hun var faktisk klar for det da, og krabbet rundt og var storfornøyd! jeg fikk heller ikke lov til å hente henne for tidlig, da ble det bare hyl og skrik og kaos, for hun var liksom ikke ferdig med å leke, og hun har alltid vært livredd for å gå glipp av noe:laugh:

Jeg fikk da både den roen jeg trengte som høygravid - det var utrolig slitsomt å være alene med en liten som ikke kunne gå (men som ønsket å gå) - som høygravid. Jeg gikk liksom rundt i vinkel, og det sliter jo greit på ryggen:blink: I tillegg fkk jeg når babyen kom viet all min oppmerksomhet i den retningen, og så byttet mannen min og jeg liksom barn når han og eldste kom hjem, sånn at begge fikk store posjoner med oppmerksomhet fra begge foreldrene. fungerte superdupert!

Men når det er sagt, så er det veldig individuelt for barna dette med når de er klare for barnehagen og ikke. Min eldste har alltid vært supersosial, så der kunne vi nesten ikke hatt henne hjemme, mens yngste måtte vi faktisk ta det mer forsiktig med, og vente lengre med å begynne i barnehage.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:To tette, barnehageplass til den ene? 15 år 2 måneder siden #2021

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Har samme aldersforskjell som du får, 24 mnd. Eldste gikk allerede fulltid i bhg, men korte dager. Vi fortsatte med 4 dager i uken, men angrer veldig på at vi ikke bare beholdt den fulle plassen. Var ikke mye penger spart, og greit å ha den fleksibiliteten. Kan jo dem hjemme når man vil uansett:)

Det var utrolig godt for alle oss tre at eldste var i bhg. Jeg hadde ikke overskudd eller tid til å imøtekomme alle hans aktivitetsbehov. Når han var i bhg visste jeg at han fikk leke, holde på med aktiviteter og ikke minst være ute å leke.

Jeg benyttet tiden med å kose meg og bli kjent med baby, med å få unna litt husarbeid, og få meg noen tiltrengte stunder for meg selv evt. sovet litt.

Storebror hadde korte dager, stort sett bare kjernetiden, og som sagt en dag i uken fri. Vi tok også jevnlig fri mer enn det, spesielt når minste var over den aller første nyfødtperioden.

Uansett om du velger full plass eller deltid så ikke velg mindre enn 3 dager i uken. Dette anbefaler jeg på grunnlag av at jeg har jobbet flere år i bhg og så at det kunne være vanskelig for de med så få dager å venne seg til bhg-dagene og å komme inn i gruppen. Det falt rett og slett litt utenfor, og kom ikke inn i de samme gode rutinene. Stor forskjell fra 2 til 3 dager faktisk:)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:To tette, barnehageplass til den ene? 15 år 2 måneder siden #2092

  • turid84
  • turid84's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 174
Her gjekk elstemann i barnehagen 50% når nr 2 vart født..Me fortsatte å ha ho i 50%...Når nr 3 kom til verden søkte me nr 1 opp i 80% og nr 2 inn i 50%.
Er veldig gla for at eg har barnehageplass til dei. Eg hadde ikkje hatt overskot til å ha alle heime kvar dag....

Nr 3 skal begynne i barnehagen til hausten...Då er han 14 mnd!!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.497 sekunder