Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Foreldre og barn Skravletråden Noen som kan litt juss her? Laaaaangt
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Noen som kan litt juss her? Laaaaangt

Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1779

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Vi kjøpte en bil av en bilforhandler juni i fjor. Låsen på førersiden virket ikke, men det skulle bilforhandleren fikse...måtte få verkstedet han samarbeidet med til å bestille inn noen deler først bare.
Sommeren kom og gikk, hørte ingenting. Tok kontakt med forhandleren igjen i august, fikk beskjed om at verkstedet ikke hadde bestilt inn delen ved en glipp så vi måtte vente enda litt. Ok, jeg er en rimelig tålmodig person, så litt forståelse for at ting kan gå galt har jeg da ;)
Men vi hørte fortsatt ingenting de nærmeste ukene.
En annen ting var at bilen nærmest fra dag en bare plutselig kunne la være å starte...og satt meg i mang en artig situasjon! :angry:
Vi måtte få falken til å hente oss flere ganger før de på verkstedet fant ut at dette hadde sammenheng med den ødelagte låsen....låsen var nemlig så ødelagt på andre døra også at selv om den låste opp bilen var det av og til startperren ikke gikk av, slik at bilen virket helt død. Dette kostet oss en del, ikke bare falken men også taxi om man hadde det så travelt at man ikke rakk buss og sånn.. Masse barn og ingen bil var litt vanskelig for å si det sånn.
Jeg fortsatte utover høsten å purre på denne låsen, og selgeren hadde alle mulige unnskyldninger til at det ikke var ordnet, han var bortreist, verkstedet hadde gjort feil igjen og igjen...
Jeg klarte faktisk å være ganske så tålmodig ( eller dum :blush: ) frem til jul, men da sprakk det nesten for meg!
Det var kaldt og frossent ute, og bilen var et herk bare å få låst opp...frosne låser er liksom vanskelig nok i seg selv om de ikke er dårlige i tillegg.
Jeg sa til selgeren at jeg dreit i om verkstedet var så håpløse at de ikke fikk bestilt inn riktig eller om han var bortreist, jeg måtte få dette ordnet og NÅ!!!
Ti minutter senere ringer verkstedet å sier at de beklager at det har tatt sånn tid, og at de nå skal bestille inn ny del, men den kommer ikke før i januar da det er litt leveringstid.
Ventet tålmodig ( igjen) ut januar, før jeg igjen ringte selgeren. Da lot han søren meg som han var en annen, altså nektet på at jeg snakket med den jeg alltid hadde snakket med inntil jeg sa i fra at jeg kjente igjen stemmen hans...og da var det bare litt "å, hmmm...ja det var kanskje meg du snakket med ja" :angry:
Da sa jeg at han fikk fikse opp i dette umiddelbart, og at han ikke fikk legge skylden på verkstedet mer...det var han som hadde solgt oss bilen.
Verkstedet ringer meg igjen etter noen få minutter, og beklager igjen. Men nå kunne vi bare komme ut med bilen dit så kunne de se om de kunne fikse det uten den nye delen :huh: ??? Kunne de ikke gjort det for lenge siden liksom?
Problemet er nå at begge låsene er dårlige, så jeg regnet med de kom til å skifte begge...men nei det ville ikke forhandleren, for det var bare avtalt en lås.
Hadde jo skjønt det under normale omstendigheter, men etter å ha ventet i sååååå mange mnd burde han vel ha kunnet ta begge låsene på sin kappe?
Så det jeg lurer på...Har jeg krav på noe prisreduksjon, eller krav på noe i det hele tatt i denne saken?

Sorry, langt og masse skrivefeil dette her...men akkurat i denne saken koker det ganske godt i toppen :laugh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1784

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
:vinke:
Siste endring: 10 år 10 måneder siden av ***.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1787

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Å takk for du tar deg tid :)

Har ikke dratt ut med låsen enda, jeg ville først sjekke hva jeg hadde krav på ang den andre låsen...slik at de event kunne ta begge låsene samtidig :)
Vi hadde ikke noen avtale som gikk på den andre låsen, og den oppdaget vi at var dårlig før etter et par måneder...men feilen må ha vært der fra dag 1 i og med at det var den låsen vi brukte når vi hadde startproblemer.
Tror ikke vi under normale omstendigheter ville kunnet kreve noe ekstra, men tenkte på om det var noe ekstra som kunne kreves i og med at de har brukt slik tid på å fikse det..
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1788

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Nei, det tror jeg egentlig ikke i og med at du på en måte har godtatt reperasjon. Men skal lese meg litt opp igjen på dette! Utrolig praktisk for meg å få repetert også, for dette er dessverre en problemstilling mange kommer opp i!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1792

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Så utrolig greit med noen som har peiling på slike ting her inne da :)
Men kan bilforhandleren i teorien slippe unna å reparere noe som helst om han bare sier han skal ordne det en eller annen gang?
Har bilforhandleren ubegrenset med tid å ordne det?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1841

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Nei, det har han ikke. Men om han har sagt at du kan komme med bilen nå så skal han ordne det så er det på en måte opp til deg nå. Men om du stiller, og han ikke fikser det likevel så er jeg ganske sikker på at siden det har strukket ut så lenge så kan du kreve prisavslag å få det ordnet ett annet sted!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1861

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Takk :) Får dra ut å fikse låsen som er helt ødelagt, så får jeg bare advare de jeg kan om denne bilforretningen!
Er det lov å legge ut navnet på forretningen her slik at om noen googler den ser de at det ikke akkurat er verdens mest seriøse forhandler :angry:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1875

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Jeg tror du har lov å skrive navnet på forretningen ja, men ikke navngi selger!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1892

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Gjett om jeg skal :laugh:

Styr unna SK Autoimport i Kristiansand!!!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1910

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Ok, here we go =)

Forholdet reguleres av forbrukerkjøpsloven

§ 1. Alminnelig virkeområde
Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.
Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.
Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Du er forbruker, han er selger i næringsvirksomhet.Kan være greit å vite om du må stå på krava!

Når det gjelder den låsen selgeren IKKE har lovet å fikse:

Risikoen for tingen går etter forbrukerkjøpsloven § 14 jf § 13 over på deg ved levering, og innebærer at du selv står ansvarlig for feil og mangler som er oppstått ETTER at du overtok bilen. Mangler som da allerde forelå er i utgangspunktet selgers risiko. Det er jo forholdsvis tydelig at problemene med også den andre låsen forelå allerede på det tidspunktet dere kjøpte bilen.
Spørsmålet da blir om du har gjort selger oppmerksom på dette når problemene oppstod, se forbrukerkjøpsloven § 27 om reklamasjon innen rimelig tid (minimum 2 mnd etter at mangelen ble oppdaget)
Hvis du har gjort det så har du krav på å også få fikset den andre låsen, for så vidt jeg kan se er det uansett selgers ansvar.

Om det er en bruktbil så er den kanskje solgt med en "som den er" forbehold vil det likevel være en mangel om tingen etter § 17:

"Selv om tingen er solgt « som den er » eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel
a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller
b) når det foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b eller c.


§ 16. Mangel
Tingen har en mangel dersom

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet
c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.


Det vil si at med mindre du burde vite eller med rimelighet kunne forvente denne typen feil så står selger ansvarlig. Når man kjøper en bruktbil må man forvente at den ikke er perfekt, så dette blir jo en skjønnsvurdering, men jeg vil tro at med så store problemer som dere har hatt så er kravet innfridd.

Hvis ikke bilen er solgt "som den er" så reguleres det av § 15:
Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering
d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell
e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen
f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning
g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.


Her er det i utgangspunket a) og b) som er anvendelig. Også her vil det være en vurdering av hvor store mangler man må tåle på en bruktbil (jeg vet ikke pris o.l nå, så tar forbehold om dere har fått den usedvanlig billig- da må man tåle mer).
Igjen - dere har hatt såpass store (og dyre) problemer at dette må være en mangel. Man forventer jo tross alt å få en bil som fungerer! Er jo ikke akkurat småplukk at bilen jevnlig ikke starter.

Etter § 16 har tingen en mangel om den ikke samsvarer med kravene i § 15 som jeg viste til ovenfor.

Når tingen har en mangel reguleres dette av § 26:
§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen.


Heving krever at mangelen ikke er uvesentlig - mulig du kan tvinge gjennom dette, men om det lett kan fikses så tror jeg kanskje jeg heller ville gått for det.
Velger du retting kan du ikke seinere velge heving eller prisavslag når tingen er rettet.
Velger du retting så skal dette skje innen rimelig tid (nå må du huske at det er snakk om den andre døren, ikke den dere har avtalt skal ordnes). Hvis ikke kan du kreve prisavslag på den summen det koster deg å fikse feilen.

Om du ennå ikke har reklamert på den andre døren, kan du heller ikke gjøre den gjeldende så seint etterpå som nå. Jeg tror ikke du skal vente særlig lenge over 2 mnd fra du oppdaget feilen før du er i faresonen for å være utenfor hva som er rimelig tid for å klage.

Så kjapt oppsummert: Om du har klaget på den andre døren hele denne tiden så har du krav på retting eller prisavslag. Om du ikke har klaget på den må du mest sannsynlig bite i det sure eple...

Når det gjelder døren han har lovet å fikse:

Hvis jeg har forstått dette riktig så visste dere allerede ved kjøpet at det forelå en feil med låsen. Avtalen var at dette skulle fikses. Når han ikke overholder dette så har han brutt avtalen. Du har ikke fått det du betalte for.

Her skal jeg ærlig innrømme at jeg er på litt usikker grunn altså. Men utgangspunktet er iallefall at han ikke kan gå fra avtalen deres.
Jeg _tror_ dette må dette løses som en mangel, for du kjøpte bilen med lovnad om reperasjon, når det ikke er foretatt reperasjon så er det en mangelfull levering og da kan du uansett kreve prisavslag, for han har ikke rettet den innen rimelig tid. Mulig du også kan heve kjøpet, men er i tvil om det.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1911

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Når det gjelder dette siste så er regnes vel fristen om rimelig tid fra rundt jul hvor du forlangte at det ble ordnet opp. Selgererer er HELT klart over den fristen altså. Er bare manglende levering av delen som han ikke kan noe for som er unnskyldningsgrunn her...
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1912

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Men du kan ikke kreve både reperasjon og prisavslag, det må være enten eller.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1919

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
WOW!!! Taaaaakk!! :):) Som du har jobbet med dette da!
Så flink du er, jeg har jo virkelig alt jeg trenger her. Da har jeg jammen noe å slå i bordet med, og det bør bli et kraftig slag ;) hehe
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1921

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
:vinke: !
Siste endring: 10 år 10 måneder siden av ***.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1923

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Kjempesnillt å ville bruke tiden din på dette uansett!! :)
Det er et problem som har hengt over meg i månedsvis nemlig.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1929

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
HUff:( Så kjipt å ha sånt over seg!
Men som sagt, bare glad for å kunne hjelpe. Det er viktig for meg også faglig sett å få repetert litt:)

Tips: Det hjelper ofte å vise til alle paragrafene, det får dem til å gi etter litt fortere :laugh: :laugh:
Men de virket jo lite samarbeidsvillige disse her da...

Hvis de ikke gir etter så tru med advokat, så kan du kanskje få en autorisert advokat til å ringe dem litt;) ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan litt juss her? Laaaaangt 15 år 2 måneder siden #1953

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Hehe :lol: Mulig jeg skulle satt en advokat på oppgaven ja ;)
Sikkert lett å få det til nå når forarbeidet er gjort!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.776 sekunder