Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Barnevogndebatten Eldre tråder Noen som kan anbefale vogn??
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Noen som kan anbefale vogn??

Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #934

  • Solfrid
  • Solfrid's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 39
Nå har jeg i månedsvis prøvd å orientere meg i barnevogn jungelen, men roter meg bare mer og mer på villspor føler jeg... :ohmy: Håper det er noen som kan anbefale meg en god vogn!

-jeg ønsker meg en vogn med vendbart sete eller håndtak, men det tror jeg at jeg må slå fra meg. Vesla er snart 1 år, og har ikke noe imot å sitte fremover, det er mest for min egen del at jeg ønsker det. -Og så er det greit å kunne snu bort fra sterk vind eller sol...

ellers så kunne jeg tenke meg:
-en LETT vogn, som er LETTKJØRT.
Har emmaljunga edge duo kombi, veldig tung vogn, og må bruke nesten hele min vekt for å svinge...

-Gjerne 3-hjuling, men da må fremhjulet være låsbart. Ikke noen sånne små krøpling-hjul framme, jeg må ha en vogn jeg kan bruke på lange turer, i litt terreng, og så er det jo vinter mesteparten av året...

-det er viktig at jeg kan få hele vogna inn i bilen uten å demontere den. Jeg vil ikke ta av sitte-del, hjul, kalesje o.l. Den skal legges sammen og puttes i bagasjerommet, punktum. Har ikke stasjonsvogn.

-komforten for barnet er selfølgelig viktig... Ordentlig sittestilling må det være, mange vogner har for tilbakelent sittestilling. Det er ikke så viktig at ryggen legges HELT flatt, men vogna må også ha god liggestilling.

-lun kalesje, med god solskjerming. Baby Jogger har f.eks. tre trinns solskjerming

-ikke alt for store hjul, og ikke for små... Jeg liker å trille lange turer, men har ikke behov for joggevogn med sånne enorme bakhjul. Kunne godt tenke meg noe i jogge-vogn-stil da, lett og med gode hjul for terreng.

-smart regulering av sitte/ligge stillingene. Har sett mange rare løsninger her...

-alltid kjekt med lommer og oppbevaringsmuligheter

-håndbrems er kanskje kjekt å ha

-titteluke i kalesjen slik at jeg kan se barnet

-vil helst kjøpe den i butikk, så vi får prøvesitte og prøvekjøre. Vanskelig å finne fram i nett-butikk-jungelen også... :silly:

EN OPPSUMMERING,
DETTE ER DET VIKTIGSTE:
-lett vekt og lett å manøvrere
-hjul for lange turer, litt terreng
-god sitte og hvile stilling
-kompakt sammenlagt
-ønskedrømmen: alt dette, og vendbart sete/håndtak

Jeg vurderer disse vognene, og er åpen for nye anbefalinger:
BabyJogger City, TFK, OTH, Quinny Speedi, GT, Phil&Teds,
vogner i den stil...
Siste endring: 15 år 10 måneder siden av Solfrid.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #944

Hei!

Du har min største medfølelse når det gjelder å bli frustrert i barnevogn-jungelen! Vi er nå på vår 5. vogn og jenta vår er bare 5 måneder (kjøper riktignok brukt, så jeg har ikke gått i minus så langt).

Vil gjerne få anbefale den siste vogna jeg har gått til innkjøp av. Baby Travel sin "jogger". Internasjonalt er den vel mer kjent som Valco Baby Travel Jogger Comfort (eller noe i den duren).
Hun jeg kjøpte den av kjøpte den i Svinesund (er visst billigere der har jeg skjønt).
Jeg har jo både bagdel og sportsdel til vogna. Er storfornøyd med begge deler!

Sportsdelen har skikkelig polstra "sittepute" (med demping) og gode seler. Kalesjen er stor med en (kanskje litt liten) solskjerm (men det funker). Sittedelen er romslig og lett å justere. Man justerer ved hjelp av et slags håndtak bak på ryggen som man trykker inn. Trenger ikke bruke mye krefter for å få det til. Er noe helt annet enn disse ryggene som bare justeres ved hjelp av en stropp (synes disse fort blir dårlige og er vanskelige å justere).
Vogna har passelig store hjul, det foran er svingbart men kan også låses. Den er lett å legge sammen, veier bare 13 kg (en lettvekter i forhold til de vognene vi har hatt tidligere) og får greit plass i mindre biler. Vi har ikke bil, men har lånt svigermor sin bittelille SUV (som knapt nok har bagasjeplass) - vogna går greit inni uten at du må fjerne noe som helst.

Håndtaket er ikke vendbart, men kalesjen har titte/lufteluke så det er lett å se barnet (mi på 5 1/2 måned trives godt med å sitte den veien).
Handlenettet under er digert - et stort pluss syns jeg, da det alltid blir mye å dra på (særlig når man ikke har bil).
Vogna kommer dessuten i alrighte farger (min er grønn), for dem som er opptatt av det.

Noen minuser med vogna er at den ikke har demping i hjulene og ei heller håndbrems. Jeg for min del har egentlig ikke savnet verken det ene eller det andre forløpig. Forrige vogna vår (en Quinny Formula) hadde håndbrems, men den var også veldig tung i forhold til denne.

Ble et langt innlegg dette gitt, men er bare så begeistra for denne vogna. Et lite aber er at det ikke er så veldig lett å finn info om den på nett. Man opererer med litt ulike navn og har inntrykk av at ikke så mange i Norge selger den (ser f.eks. at den ikke ligger her på barnevognguiden).
For å oppsummere - vogna har:

Store gode hjul (men ikke for store) med svingbart/låsbart forhjul
Stort handlenett under
Er lett å legge sammen
Tar liten plass
Triller veldig lett!
Veier lite
Gode sitte/liggeforhold for barnet (gode seler, god demping i setet)
Seterygg som er lett å justere!
Stor god kalesje (muligens noe høy)
Gode oppbevaringslommer bak på kalesjen (fin til lommebok, mobil etc)
Ikke altfor dyr (ca 4000 kroner ny for hele vogna, med bagdel og sportsdel)

Har ikke:
Demping i hjulene
håndbrems
vendbart håndtak

Lykke til med jakten!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #945

  • MiMa
  • MiMa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Administrator
  • To små propeller...
  • Innlegg: 126
Hei sveis!
Jeg synes det høres ut som du skal ha en TFK Joggster Twist jeg! Den tilfredsstiller alle kravene dine, unntatt vendbart sete - men når savner du egentlig det? En annen ting er når barnet først har vendt å se fremover, er det ofte de blir ganske sinna når de må sitte å se på mamma eller pappa :unsure: Det er hvertfall vår erfaring (vi hadde teutonia spirit s3 før, med vendbart sete. Brukte det aldri!!). Ellers har jeg hørt veldig mye positivt om easy walker. Men den har jeg ikke noe personlig erfaring med.

Jeg tror jeg hadde de samme kriteriene som deg da vi var på jakt etter ny vogn, og endte da på TFK. Er helt storfornøyd!!

Så det var dagens tips :side:

Lykke til da - håper du blir fornøyd :-)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #947

  • Solfrid
  • Solfrid's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 39
Tusen takk for svar :cheer: -og grundig svar og må jeg si ;)

Baby travel sin høres fin ut, men blir vanskelig å få tak i tror jeg... Planlegger ikke noen sverige tur med det første, selv om det kanskje ikke er så veldig langt til grensa. Har aldri sett vogna "live" så kan bli litt bomtur hvis det ikke blir den likevel da. Har du funnet et nettsted som har den? Det hørtes deilig ut med stort handlenett, kommer man til når ryggen ligger nede?

Det med vendbar sittedel er nok mest for min egen del...er så kjekt å gå og se på det lille fjeset og prate med henne :laugh: og så er det kjekt å kunne snu hvis det kommer sterk vind eller sol imot. Men har begynt å slå fra meg dette nå, det er mange andre krav som er viktigere. Jenta mi liker godt å sitte fremovervendt hun da.

Har vært og sett på TFK Joggster Twist, den virker bra, god sittepute og bra sittestilling i forhold til andre vogner av liknende type. Det virker som det er tatt mer hensyn til barnets komfort.
Ellers så jeg også på Phil&Teds og EasyWalker Sky, og jeg heller faktisk mot TFK sin. Den er kanskje litt brei og har litt stor og åpen kalesje, det er det eneste jeg kan komme på at jeg har å utsette på den. Hvordan er det å komme til varekurven på den? Hva med ryggen, var det den som hadde glidelås?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #949

  • MiMa
  • MiMa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Administrator
  • To små propeller...
  • Innlegg: 126
Jo altså, der er du inne på det eneste negative med TFK-vognen. :dry: Det er vanskelig (nesten umulig) å komme til handlenettet når ryggen ligger ned (sportsvogndelen). Også er de glidelåsene en litt "sløv" løsning, det blir liksom litt tungt å dra disse opp når barnet sitter i vognen.

Samtidig må jeg si at min første som var en stor gutt hadde "ballsal" i sportsvogndelen. Den er kjempestor!! Og blir liten når man slår den sammen...:cheer:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #950

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Hei! Anbefaler deg å ta en titt på OTH urban jungle. Vi har den, og det er den beste vogna vi har hatt. Den er utrolig deilig og lett å kjøre, låsbart og svingbart forhjul. Skjønn demping. Er som en stressless for barnet ;). Har ikke full liggestilling. Har en god sittestilling. Den er en lett vogn (veier kun 10 kg) og den er utrolig lettkjørt. Den er svært lett å legge sammen, og når jeg løfter den ut av bilen kan den faktisk være fullt oppslått før den treffer bakken. Så enkel er den :) Men den er litt lang sammenlagt, men derimot temmelig flat sammenlagt. Super i ulent terreng, i by og på snø.

Har hørt mye bra om babyjogger city elite.
Phil&teds virker som en kjempebra og stilig vogn, og den passer jo fint om dere planlegger to tette.
GT er også en god vogn, og mye vogn for pengene! Har skrevet en erfaring her på barnevognguiden ang. GT safari om du vil lese den.
TFK joggster twist har jeg også hørt mye bra om, men har ikke testet den selv ennå :)
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #955

  • Solfrid
  • Solfrid's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 39
Da har jeg noen alternativer:
TFK Joggster Twist
Phil&Teds
OTH urban jungle
BabyJogger City Elite -Men hvor i all verden får jeg kjøpt den?? Barnas hus hadde bare classic, elite ser finere ut synes jeg, og har noen foredringer.

hmm...må gruble litt...:unsure:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #957

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Har bare hørt at de har den på barnas hus. Vet ikke om andre som selger den. Kanskje babyshop!? Eller en annen barnas hus butikk....
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #960

  • Solfrid
  • Solfrid's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 39
jepp, skal sjekke en annen barnas hus i morgen! eller kanskje de kan bestille til meg...
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #961

  • Solfrid
  • Solfrid's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 39
Er det ingen som skal selge brukt vogn da? Det svir litt på pengepungen... :silly:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Noen som kan anbefale vogn?? 15 år 10 måneder siden #969

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Har du sjekka på finn? Der selges mange fine og ganske nye vogner :) Og bra merker!
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.477 sekunder