Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Barnevogndebatten Eldre tråder joggetrille, eller sportsvogn...
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: joggetrille, eller sportsvogn...

joggetrille, eller sportsvogn... 15 år 11 måneder siden #797

Hei dere!

Jeg har beggynt å gå på rollerblades igjen, og trenger derfor en vogn som tåler å brukes til det. men hvilken?

Det er ett krav med håndbrems, og ellers ønsker jeg at vognen skal ha god plass for en toåring å sitte/ligge i, og gjerne også til vinter'n, da med voksi-pose. full liggestilling, eller så godt som full, er nødvendig, da den også skal brukes til å sove i en stund fremover.
Den vil brukes helt klart mest på asfalt, men det bør jo være litt støtdemping, for noe dumper blir det jo uansett.

om det er å få tak i vil jeg gjerne ha muligheten til å snu håndtak/sittedel, men har skjønt at dette kan bli vanskelig...

På babyshop ble jeg anbefalt Quinny Speedy. den har små hjul i forhold til mange rene joggevogner. hvilken praktisk betydning har det egentlig for det bruket jeg skal ha? Noen som har erfaring med denne vognen, eller andre som passer til dette bruuket?

Takknemlig for alle svar!

Mvh
Annfrid
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:joggetrille, eller sportsvogn... 15 år 11 måneder siden #798

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Hei!

Først vil jeg si at Quinny speedy er en vogn som svært mange advarer mot. Den hevdes å ha lett for å velte, og har en meget dårlig sittestilling. Men den er god å trille. Har du lest brukererfaringene for denne vognen her på barnevognguiden? Anbefaler deg å gjøre det.

Angående joggevogner er det slik, at jo større hjul, jo bedre er det. Større hjul, gir bedre demping. Og det bør være lufthjul, da de bidrar til bedre demping. En joggevogn trenger ikke være så dyr. Du kan være heldig å finne helt greie joggevogner til mellom 1000-2000 kr. Det er som du sier, vanskelig å finne en joggevogn som man kan snu håndtak/sittedel. Har ikke vært borti en joggevogn med den muligheten. Noen vil hevde at en god joggevogn bør ha fast forhjul, mens andre synes det fungerer best med låsbart/svingbart forhul. Jeg foretrekker det siste. Da blir vognen straks mer anvendelig, passer bra både på ulent terreng og i skog og mark. En joggevogn skal heller ikke være for tung.

Av joggevogner/terrengvogner vil jeg anbefale deg å ta en titt på GT safari, Gt sport, Mountain buggy terrain fra OTH og Babyjogger. Hamar produkter har også joggevogner. Barnevognhuset Rudo selger rimelige joggevogner. Tfk joggster er også en joggevogn
Her er link til noen av vognene:

www.barnevognguiden.no/gt/gt-safari.html

www.barnevognguiden.no/gt/gt-sport.html

www.barnevognguiden.no/one-tree-hill/oth...n-buggy-terrain.html

www.barnevognguiden.no/index.php?option=...t=47&dir=1&Itemid=70

www.barnevognguiden.no/troller/troller-jogger.html

www.barnevognguiden.no/index.php?option=...t=13&dir=1&Itemid=70

Følgende nettbutikker selger noen av vognene:

www.mamut.net/barnevogna/shop/

www.biteringen.no/produkter/barnevogneru...instep/gt_safari_07/

www.biteringen.no/produkter/barnevognerutstyr/onetreehillothuj/


Jeg har selv hatt GT safari og Troller jogger. Anbefaler GT safari. Og du kan lese min anmeldelse av vogna her på BV guiden. GT safari er en vogn som fyller flere av kriteriene dine, den har god plass til voksi. Utrolig god å trille, flott demping (selv om den ikke har støtdemper, gir luftdekkene en super demping). Den har låsbart/svingbart forhjul. Og full liggestilling. Den har et slags regulebart "fotbrett", men det er mer en forlengelse av setet som man kan justere. Den har ikke håndbrems, men har håndlenke. Ryggen er 46 cm lang.

Ellers så har du trehjulsvogner som ikke er joggevogner, men som jeg har hørt flere si er OK å jogge med. Det er bla. TFK joggster Twist (har håndbrems). Har ikke erfaring med denne.

Har selv OTH urban jungle. En fantastisk god vogn. Men produsenten anbefaler ikke å bruke den sammen med rollerblades. Den har en herlig trillekomfort, har aldri vært borti så bra trillekomfort på noen vogn før. Den har luftdekk, fjæring og tilnærmet full liggestilling. Den er 50 cm i ryggen. Har ikke håndbrems. Her er link til denne vogna:

www.barnevognguiden.no/one-tree-hill/oth-urban-jungle.html

Teutonia spirit s3 er en trehjuling med vendbar sittedel, men det er ikke en joggevogn, og jeg tviler på at den er god å jogge med. Men ellers har jeg bare hørt bra om den. Her er link:

www.barnevognguiden.no/teutonia/teutonia-spirit-s3.html

Håper dette kanskje kan være til hjelp. Denne vognjungelen kan være vanskelig :) Lykke til med valg av vogn!
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:joggetrille, eller sportsvogn... 15 år 11 måneder siden #799

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Hei igjen:)

Jeg glemte Philandteds vognene :) De kan du lese om her:

www.barnevognguiden.no/teutonia/teutonia-spirit-s3.html

Disse vognene er ikke joggevogner, og har ikke vendbar sittedel. Men de skal være god å trille. Har lang rygg. Og kan benyttes både som singelvogn ogsøskenvogn. Har blitt anbefalt dette merket av mange. Og jeg har selv lyst på en slik vogn :)
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:joggetrille, eller sportsvogn... 15 år 11 måneder siden #800

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:joggetrille, eller sportsvogn... 15 år 11 måneder siden #801

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
heisann!

Det er viktig å ikke blande mellom sportsvogn og joggevogn. Quinny speedy er vel strengt tatt ikke en joggevogn?? Joggevogner har store hjul, håndbrems, er ekstremt lette, og konstruert for å jogges med (høy fart). dersom du tar en titt på babyjogger vognene, så ser du at de ser ganske anderledes ut enn de fleste andre. dette er skikkelige joggevogner som er konstruert for nettopp jogging. Disse har heller ikke full liggestilling, og jeg tror faktisk ikke det finnes på rene joggevogner? - litt usikker på tfk joggster som empa skriver om, for den tror jeg du kan velge større hjul til enn standard slik at det blir en joggevogn (kan du Empa?) - og den har full liggestilling...
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:joggetrille, eller sportsvogn... 15 år 11 måneder siden #808

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Jeg har ingen erfaring med TFK joggster, annet enn at det ligger i navnet. Og jeg har hørt om flere som anbefaler den til jogging og terreng. Her på BVG står det at man kan få tak i en slik vogn med 16 " hjul, beregnet på løping og rollerblades :)
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:joggetrille, eller sportsvogn... 15 år 11 måneder siden #809

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
Da syntes jeg det høres ut som det er tfk joggster med 16" som er et godt valg for deg mammatilMiriam, siden du ønsker full liggestilling i tillegg.. - jeg har tfk joggster twist, og er veldig fornøyd med denne (men det er ikke en joggevogn, da.. men de er ganske like ellers.)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:joggetrille, eller sportsvogn... 15 år 11 måneder siden #810

Tusen takk for gode svar, begge to!!

Vet det er forskjell på joggevogner og sprtstrillene, men som du sier så er det ikke mange rene "joggere" som har full liggestilling, og derfor fant jeg ut at jeg måtte titte på sportsvogner i tillegg.
Jeg skal se litt mer på TFK sine!De ser jo veldig fine ut når jeg leser om dem her. Den du har, Hønemor, går den ann å bruke til joggevogn også? Vil veldig gjerne ha mulighet for svingbart forhjul, da vognen helt sikkert også skal bli med på handleturer o.l. :)

Ellers ser GT Sport også veldig fin ut! Har sett på GT Safari hos babushop, og den likte jeg veldig godt, med unntak av at den manglet håndbrems.:P

Kom gjerne med fler innspill! Det er jammen ikke lett å orientere seg blandt alle vogner og forhandlere!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:joggetrille, eller sportsvogn... 15 år 11 måneder siden #811

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
Jeg tror forhjulet blir for lite til at den er stabil nok å jogge med. hjulet vil ikke "danse" like lett over uregelmessigheter i terrenget. men, jeg tror faktisk at du kan kjøpe som tilleggsutstyr et svingbart forhjul som du kan bytte til på joggsteren!:cheer:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.655 sekunder