Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Barnevogndebatten Eldre tråder Om de forskjellige vognenes årganger
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Om de forskjellige vognenes årganger

Om de forskjellige vognenes årganger 15 år 2 uker siden #6636

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Tenkte jeg kunne legge ut en tråd hvor vi skriver det vi vet om forskjellene på årganger i vognmodeller vi har eller har hatt!
Det savnet jeg litt da jeg skulle kjøpe min første mistral, og hadde jeg visst det jeg vet dag hadde jeg sikkert lagt på noen hundrelapper til for en nyere modell.

*Teutonia Mistral
-ble lettere etter fra og med 2006, det var da den fikk flat rørdesign.
-de sorte 07-modellene falmer ved vask i maskin, dette er reklamasjonsgrunn for de som er så lure å ta vare på kvitteringen
-09-modellen har titteluke i sidene også, resten kun på toppen
-nyere enn 05 er uten glidelås (som bråker) i titteluken

Jah, det var det jeg visste om, ikke mye, men :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Om de forskjellige vognenes årganger 15 år 2 uker siden #6638

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Jo, og de nye modellene (fra og med 08 tror jeg) har UV-filter i kalsejen.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Om de forskjellige vognenes årganger 15 år 2 uker siden #6673

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
*OTH/Mountain Buggy urban jungle

-04-modellen er uten regulerbart håndtak

-05-modellen er da selvsagt første modell med regulerbart håndtak, og handlekurven ble endret på denne modellen (om man fyller for mye i tar den lett borti framhjulet). Noen av håndtaket på de første vognene var det en svakhet med, og disse ble byttet. De som var feil med var sølvknotter å regulere håndtaket med, de nye er svarte. Lurt på tenke på om man kjøper brukt.

-06-modellen ble høyere under kalesjen, tror det er snakk om 5 cm og jeg som har hått både 05 og 07 modell synes dette var en merkbar forskjell

-07-modellen fikk lommer på siden på kalesjen, og plastbrett istedet for stålbrett på fotbrettet. Babybagen ble forbedre fra 07-modellen, litt lunere kalesje og bedre trekk.

-08-modellen (her er det litt uklarhet, for 07-modellen ble solgt også i 08 før den forbedrede 08-modellen kom så mange som selger 08-modeller som egentlig ikke er forskjellig fra 07-modellene)men disse har hvertfall endret logo, 3 års worldwide garanti sånn at alle forhandlere plikter å hjelpe om det oppstår problem med vognen selv om den er kjøpt i annet land/butikk, handlekurven er forandret så den ikke tar borti framhjulet men den er dermed også blitt litt mindre, liggesstillingen er en del flatere enn tidligere, det følger med flaskeholder som henger på ene siden, bremsen er forbedret med knotter på bremsen, de stengene man fester hjulene på kan dyttes inn i vognen sånn at den bli littegrann smalere når den pakkes sammen, transportbagen er polstret
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Om de forskjellige vognenes årganger 15 år 2 uker siden #6675

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
*Teutonia Timmy
-fra og med 06-modellen kom den med luftkanalhjul istedet for mindre gummihjul, deler av kalesjen kan fjernes for bedre lufting, stoffet i sittedelen er vendbart og har to ulike farger
Så tror jeg det gjelder det samme med kalesjen som på mistral, at den fra og med 05 modellene kommer med borrelås og ikke glidelås på titteluken

*Brio sing
-lunere kalesje på 09-modellene
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Om de forskjellige vognenes årganger 15 år 2 uker siden #6677

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Spirit s3
Fra 2008 er det standard med håndbrems fra fabrikk, går an å montere på tidligere årsmodeller, men dette koster fra 1000 kr.
Uv filter i kalosjen, eller gjelder vel mye av det sammensom marihønamedhvitveis skrev om ang. mistral også for spirit, men er usikker på det med falmingen....
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Om de forskjellige vognenes årganger 15 år 2 uker siden #6686

  • Guro
  • Guro's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 59
Noe som gjelder de fleste vogner:
- Modeller fra før 05 har et eldre festesystem på bag/sittedel på understell. I 05-06 fikk de fleste vogner et nytt og enklere klikk system

Simo og teutonia:
- 09 modellene er litt tyngre (1-2 kg tyngre) enn 08 modellene, dette fordi de pga. noen nye EU regler har hatt mer stål og mindre aliminum i 09 modellene.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Om de forskjellige vognenes årganger 15 år 2 uker siden #6687

  • Guro
  • Guro's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 59
Simo reisetrille:
- 08 modellene (husker aldri disse nr) sitt fottrekk går ikke like langt opp som 09 modellene sitt. Fotrekket har altså blitt lunere i år.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Om de forskjellige vognenes årganger 15 år 2 uker siden #6691

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Kjempegreit med en slik oversikt :)

Får ta det jeg vet da :)

Bugaboo Cameleon

06 modellen, høydejustering på styret er en "vriknott", men på 08 modellen er det bare en hvit "klaff" som åpnes...mye lettere iallefall.

06 modellen hadde en litt hard og ekkel bremse som på min vogn ble til at bremsevaieren ble løs og tok borti hjulet, bremsen var kraftig forbedret på 08 modellen.

Noen av 08 modellene hadde en svakhet i understellet.

Ellers har jeg en 06 modell OTH, eneste forskjellen jeg har lagt merke til med den og de nye modellene var at nederste delen av fotbrettet på min ikke er sort...hadde ikke lagt merke til de lommene engang ;)

TFK joggster twist

Modeller før siste halvdel av 08 hadde en sort kule over fronthjulet, disse modellene hadde en del problemer med fronthjulet...den nye forbedrede versjonen har hvit kule.

Om man kan kalle det kule da...håper dere skjønner hva jeg mener ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.627 sekunder