Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Foreldre og barn Mat og Helse noen gode forslag?
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: noen gode forslag?

noen gode forslag? 15 år 2 måneder siden #2032

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
Vår eldste datter er særdeles kresen når det gjelder mat. Dette tror vi faktisk ligger i genene, for min mann var helt lik da han var liten. han kjenner igjen alle reaksjonsmønstrene, og han var like stad. Hun begynte med dette her allerede da jeg amment, lå i bro og hylte - vi gikk over til fast føde, og hun brakk seg av alt annet enn maisgrøt, etter det var det kun grønnsakspure som gjaldt... og sånn har det fortsatt. nå er det spagetti og kjøttsaus og grandiosa som er det eneste vi får i henne - hvor hun virkelig spiser. Og misforstå meg ikke, vi har prøvd ALT og jeg er IKKE en ettergivende mor... Til slutt ble det bare dårlig stemning og krangling rundt middagsbordet, og middag skal jo være kosestund!! Hun nektet feks å smake på is før 17 mai som var nå, før det påstd hun at hun ike likte det... men nå elsker hund et, da. Ja, hun er rar.. liker ingen ting av de gode tingene: bær, syltetøy, druer. liker ikke vanlige barnevennlige middager som fiskeboller/fiskepinner, kylling osv osv

Men - nok om det :) Vi har ihvertfall kommet så langt at vi får henne til å smake på ting, og det er jo bra:) men dersom det er andre som også har sånne barn, så tar jeg gjerne imot middagstips som kan utvide horisonten til gode matopplevelser.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:noen gode forslag? 15 år 2 måneder siden #2043

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Nå er ikke vår like kresen som din, han spiser typiske barneretter da. Men er slett ikke alt som går ned her heller....

Spiser hun potetmos? Vi lager noe som heter Engelsk formrett, det er kjøttdeig med spagettisaus (kan også bruke andre sauser, men liker godt spagettisaus/kjøttdeigsaus og det passer jo bra om hun spiser det) i bunnen av formen, potetmos oppå og ost til slutt (osten kan man jo strengt tatt droppe) og så er det å gratinere i stekeovn på ca 200 grader i ca 15-20 min.
Veldig enkelt og veldig godt:)

Eller Madegaskargryte, tomatsuppe med pastafigurer med dyrene fra madegaskarfilmene. Kanskje det er stas hvis hun har sett filmen? Kan ha kjøttboller i. Er Toro-pose, står med de andre grytene.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:noen gode forslag? 15 år 2 måneder siden #2048

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
den potetmosretten hørtes kjempegod ut! men desverre - potetmos er noe av det verste hun vet :blink: Hvilket barn liker ikke DEt liksom... jeg gir opp:P Men, jeg prøver hele tiden nye ting, for noen ganger går det et lys opp for henne:laugh: Tomatsuppe med figurer var god ide:) har funnet ut at pasta kan få henne til å smake på ting, Kanskje vi kan ha en madagaskar helaften, med film og madagaskarsuppe? :) Jeg tror på trikset å få måltidet litt gøy. Får man tak i bare figurpasta også? da er det kanskje lettere å få henne til å smake på ting. I går hadde vi faktisk fiskegrateng med makaroni, og da spiste hun opp halvparten fordi det var makaroni i, men så ble det for mye fiskesmak tror jeg, for plutselig satt hun å gjorde grimaser og sa:"mamma, jeg tåler ikke fisk, jeg...":S
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:noen gode forslag? 15 år 2 måneder siden #2058

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Godt gjort at hun spiser en del da hvertfall. Blir nok gradvis mer!

Ja, det skal finnes pastafigurer i pakker (det er ikke de madagaskarfigurene da). Lurer på om det finnes bokstaver også??Vet ikke akkurat hvor det selges, men har sett dem på vanlige matvarebutikker. Prøve ett sted med litt godt utvalg kanskje:)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:noen gode forslag? 15 år 2 måneder siden #2100

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Ja det med å lage maten morsom pleier å fungere godt ja :)
Min eldste var så kresen at det var en gru!
Pleide å måtte lage mat med kanonkuler (erter) og gullskatter (mais) Trær (brokkoli) Du skulle sett de kreative middagstallerknene han hadde, det var linet opp rene fantasiverdenene der innimellom :lol:
Skattekistepoteter ( bakte poteter med tilbehør)
Forhekset skog ( mye brokkoli, og noen pølsetroll )
Sjørøvere i potetmoslandskap...selvfølgelig med skattekister og kanonkuler :lol:
Lage mat i folie, slik at de selv kan lage sin egen lille pakke med mat har også vært en slager her i huset!
Lage egen pizza er også populært.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.768 sekunder