Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Foreldre og barn Småbarnsforeldre Søvn-sove-soving
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Søvn-sove-soving

Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10350

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Jeg er så leeeeeeiii av denne søvn-berogdalbanen!! Vært sånn i 7,5 mnd nå, to uker helvete, en uke bra, fire uker håpløst, tre dager knall, osv osv osv osv osv. Jeg blir sprø! Det er både dagsovingen og nattsovingen. Hvordan henger man med i svingene og skjønner når det er et hopp i utviklingen, at hun trenger mindre søvn på dagen eller når det er noe helt annet som fører til enda mer tull om natta??

Ser mange her inne har erfaring med at barna begynner med 1 daglur rundt året, men når gikk de fra 3-4 daglurer til to?
Hver gang vi har en god søvnrutine og det går bra både dag og natt endrer det seg! idag har vi gjort alt som vanlig, en 45 min dupp, en 1,5 min og en sen 30 min-dupp rundt halv fem. Men så tok det TO timer før hun sovnet, var helt lys våken selv etter full, varm og god flaske med mekl, og nå kvier jeg meg for natta :(
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10363

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hehe, huff... Jeg har ikke noen tips eller råd å komme med, eneste jeg kan si er at jeg har ikke sovet en hel natt på 10 mnd.

Her har vi omtrent kapitulert, men vi har da noe slags rutiner.... VI får håpe det går seg til, både her og der.
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10365

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
det var ikke mye trøst nei. jeg som var så positiv og holdt ut de første 4-5 månendene, da trodd ejeg helen tiden at når hun bare runder halvåret går det seg til... sukk, den gang ei.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10371

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
MEn, jeg har venninner som legger barna åtte og da våkner de igjen halv åtte... Det må være deilig. Andre sover nesten hele natten.

Jeg tror de er ganske strikte på rutiner iløpet av dagen. ALle barn trenger jo ulik mengde søvn, menjeg tror ikke min datter har sovet mer enn to ganger om dagen siden hun var 7 mnd. Klart sover hun dårlig blir det kanskje en tredje, men det er sjelden.

Vi har funnet ut at hun må bli god å trøtt for å sove lenge, men da er grensen til overtrøtt tett ved og da er hun umulius. Her er det og litt slik at vi har gode perioder og dårlige perioden. Men, når sant skal sies har hun vært ganske mye bedre å legge siden påske.

Jeg lurer litt på å starte med nattavvenning, men det er en jobb.
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10374

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Men hun endrer søvnbehod hele tiden også! Det er bare 3 uker siden vi begynte å legge inn en ekstra blund om dagen, og da begynte å hun å sove godt om natten. så har det plutselig gått over. jeg henger bar eikke med, blir utslitt av å aldri ha noen anelse om det vi gjør er riktig og hvordan natta blir :( sukk. hvordan skal det gå å begynne på skole og jobb igjen når jeg aldri får sove :( :(

Nattavvenning slapp vi heldigvis, hun avvente seg selv samtidig som hun begynte å sove natta gjennom! Nå har hun sluttet med sistnevnte igjen, men ikke ttt opp spisingen allikevel, heldigvis!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10375

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Jeg gjør snart hva som helst for en hel natt søvn. hehe Nesten vel og merke. Det er slitsomt, men slik er det vel bare. Du får ikke se så mørkt på det, kan jo skje mye for dere frem til skolestart.

De endrer seg hele tiden. Da Amelia var nyfødt gikk jeg og gruet meg til kvelden en periode, men vi har vært heldige for hun har aldri skreket mye på natten. Da våkner hun bare, og så sovner hun lett igjen. Men blir spennende nå som vi snart må nattavvenne... huff og huff
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10377

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
hvor mye spiser hun om natta da? Hvis det er pappaen som skal gjøre avvennejobben kan du jo egentlig glede deg litt, om du har et annet rom i sove på, helst lydtett ;)

Symre har heller aldri skreket noe særlig, men hun våkner mye både hele kvelden og om natta, og så våkner hun rundt 3-4-5 og etter det sover hun bare kjempelett frem til 6-7-tiden. Får håpe det går seg til ja, men siden det har sett sånn ut så mange ganger nå så klarer jeg ikke tro det. hveeeeeeeeeeeer gang jeg forteller noen at nå sover symre kjempegodt og alt er så bra, ja d går det i dass igjen :dry:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10379

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Her setter vi pris på de kveldene vi har rolige, det er færrest av de virker det som. Men jeg skal ikke klage, det går egnetlig greit nå. Er bare at hun har hatt en lei tendens til å sove 45 minutter, og så våkne og ikke ville sove noe mer den kvelden. Lettvint om man vil ut å lufte seg litt på egenånd.

Nattavvenning er jeg ikke sikker på hvordan vi skal gjøre. HUn sover på eget rom nå også, men vi får se hvordan vi gjør det. Tenker det er jeg som må stå for avvenning også, siden pappa'n skla på jobb. Synes egentlig det er mammane som gjør det meste jeg, men det er kanskje bare jeg som har vanskelig for å slippe taket for mye.
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10382

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
de anbefaler jo ofte at pappaen står for nattavvenningen, og at man tar det en helg/ferie. For at de skal forstå at det ikke blir noe mat å få og ikke lukte mamma<->mat.

men enig i at vi (mammaer, jeg) gjør mest gitt. altså han prøver masse og vil gjerne og tilbyr seg og sånt, men han greier ikke holde styr på klokken, planlegge måltider, dupper, si fra når vi er tom for grøt-- sukk. Men de siste par mnd er det faktisk bare pappaen som har lagt henne om kveldene, og det setter jeg masse pris på! og nå er han snart ferdig med siste eksamen også, da håper jeg på mer fri.
har ikke du begynt å jobbe igjen?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10384

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Jeg har ikke staret å jobbe igjen nei. Heldigvis.

Hm, her er det nok desverre også litt sånn at jeg gjør litt for mye, fordi jeg ikke slipper han nok til. Han forsøker å legge henne, men det trengs av og til to for å legge henne. Men men, det går seg nok til det også tenker jeg. hehe

Orker ikke tenke på nattavvenning, men kan jo hende hun gjør som SYmre, skjønner det av seg selv....
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10386

  • woopsy
  • woopsy's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Har du lyst, har du lov ;o)
  • Innlegg: 1866
Er nok lettest om pappan tar vvenningen... Her gruet vi oss for å ta opp kampen og d hadde sikkert måttet bli meg om ikke d hadde blitt sånn at jeg fikk skikkelig omgangssyke og ble så dehydrert at jeg mistet melken i over et døgn før den kom tilbake :S
Da var jeg så syk at han bare måtte ta henne og d gikke tre netter før hun sov hele natten. Etter hu:S n ble avvent har hun sovet mye bedre om natten og ikke sovet så lett at hun har våknet for hver minste lyd..

Nå er hun 1 år og sover to ganger om dagen på tilsammen 3-4 timer, legger henne mellom 19.00-20.00 og hun sover til 06.00-07.00, syns d er litt tidlig i helgene, men går jo ann når hun sover hele natten ihvertfall da ;)

Håper d ordner seg for dere begge ;)

Har et lite tips som jeg alltid har fulgt og d er faste leggerutiner og at om hun våkner når hun egentlig skulle sovet g;) ir jeg henne så lite oppmerksomhet som mulig, snakker ikke, skrur ikke på lys ol... føler meg litt slem, men er for å vise henne forskjell på dag og natt :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10388

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
så flink du er til å tenke pytt sann. all ære til deg! Jeg har tenkt det frem til nå, ,men nå blir jeg snart sprø. Jeg som skulla ha fem barn. neppe :dry:

De fleste skjønner det vel av seg selv, noen før - noen siden. hvis det ikke plager deg så mye at du går på veggen er det vel like greit å la det gå sin gang, enn så lenge!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10389

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
woopsy skrev:
Nå er hun 1 år og sover to ganger om dagen på tilsammen 3-4 timer, legger henne mellom 19.00-20.00 og hun sover til 06.00-07.00, syns d er litt tidlig i helgene, men går jo ann når hun sover hele natten ihvertfall da ;)

Håper d ordner seg for dere begge ;)

Har et lite tips som jeg alltid har fulgt og d er faste leggerutiner og at om hun våkner når hun egentlig skulle sovet g;) ir jeg henne så lite oppmerksomhet som mulig, snakker ikke, skrur ikke på lys ol... føler meg litt slem, men er for å vise henne forskjell på dag og natt :)

ååhh, så heldig du er. Symre har aldri sovet 3-4 timer sammenhengende på dagtid (eller natta for den saks skyld)!
Lurer på hvordan det skal bli med barnehagen og sånt jeg, når hun ikke klarer sove mer enn maks en time om gangen på dagen. og det er maks maks maks, med mindre jeg triller.

Faste leggerutiner har vi også, og vi tar henne stort sett aldri opp når hun våkner utover kvelden, med mindre hun har vondt eller det er krisehyling. men når hun våkner klokken 3-4 så er vi så desperate for at hun ikke skal våkne ordentlig og bli helt våken at da fluytter vi over i vår seng. jeg bnekter å stå opp klokken 4!!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10393

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Har heller ikke noen tips å komme med. Men jeg kan bare si at sånn kan det være i småbarnsperioden. Unger er jo så forskjellige. Om det virker tungt nå, så skal du vite at det blir bedre. En dag kommer du nesten til å føle at du savner dette litt ;) Denne tiden går så altfor fort sett i et større perspektiv.

Om jeg skal gi deg noe tips, så må det være dette med rutiner rundt sovingen, for det kan vi gjerne noe med. Ha helt klare og faste rutiner når man skal sove, ha et fast rituale med kveldsstell og morgenstell, måltid morgen og kveld, og skill mellom dag og natt. Når de våkner på natten, må man være klar på at det er natt.

Har vært på kurs med Dr. Gro Nylander og hun sier at foreldre ikke skal stresse med at barnet skal sove hele natten igjennom i den alderen, det er normalt at barn under ett år er slik. Det jeg tror er viktig er at foreldre er klar over dette, og slutter å sammenligne sitt barn med andres barn som sover hele natten.

Etterhvert vil hun sikkert begynne i barnehage, og da blir gjerne ting litt annerledes, både med soving på dagtid og de blir gjerne sliten trøtt på kveldene på en helt annen måte.
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10394

jeg ville prøvd å kortet ned to til sovinger.... manne har gjort det nå med Colin etter at jeg begynte på jobb... og det fungerer kjempe bra. hån våknet ca 0730, så sover han fra 1030- 1130 ca... så sover han fra ca 15 og en times tid da.... så legger han seg kl 20... det tok et par dager før Colin ble vandt til nytt sovemønster, men det fungerer kjempe bra nå. siste sovingen er rett etter middag for Colin. Noen dager går det litt skjeis om de er ute og handler el, så det hender en sjelden gang at det blir en lur til, men det går bra neste dag/ natt uansett. Colin får ikke sove noe etter kl 17... da blir det bare rot når han skal legge seg for natta!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10398

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Så bra at dere har fått til et så bra mønster guttemamma x2! Høres veldig likt ut som det vi har egentlig, bare at når hun sovner så sover hun ikke hele natten, men det tar jeg so Empa sa forholdsvis med ro. Alle er forskjellige. Jeg vet også (har blitt fortalt det utallige ganger) at jeg var vanskelig i forhold til soving da jeg var liten, og det samme var vist pappa'n her. Men jeg nekter ikke for at jeg kunne tenkt meg å sove en hel natt alene i sengen min, men tror egnetlig det er å bare være meg jeg savner mest. Tid for meg selv uten dårlig samvittighet.

Marihøna: Når hun våkner om natta er det bare kos hun er ute etter, hun er ikke sulten. Det er bare at jeg er som deg, orker ike stå opp om natta, og så er jeg livredd for at hun skal våkne.. Derfor tar jg henne med i min seng, så sover vi der begge to.
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Søvn-sove-soving 14 år 11 måneder siden #10400

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Jada, jeg har aldri hatt forventninger om at hun skulle sove natta gjennom. Det er bare så slitsomt at hun er så uforutsigbar. At med en gang vi har rutiner som sitter godt og gjenspeiler seg i gode netter så er det nye behov og alt blir kluss igjen! Å vite at hun egentlig kan sove så godt, så godt, men ikke klare å henge med i utviklingen av hvor mye dagsøvn hun trenegr! I natt sov hun bare fra 21 til 01 og så var hun stort sett våken resten av natta :( Så idag har hun bare sovet to blunder, relativt lange, da, men den siste sluttet halv fire, så det blir spennende å se i natt.
Nytter altså ikke med faste rutiner når hun endrer behov etter to uker! Og det er det som er slitsomt og frustrrerende, ikke at hun vil komme over i vår seng, det syns jeg (enn så lenge ;) ) bare er koselig!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.716 sekunder