Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Klær og utstyr Annet utstyr Valg av bæretøy
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Valg av bæretøy

Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #5822

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Inspirert av Plummis og MammasLilleVidunder har jeg nå tenkt å gå droppe bæresele og heller gå for såkalr alternativ bæring!
Men så skjønte jeg plutselig at det er ikke bare bare!

http://www.tettinntil.no/Hva_Formsydd.htm

Så hva skal jeg velge?
Erfaringer mottas med takk! eneste jeg tror jeg mener om saken er at jeg står over mei tai. Det har jeg nemlig prøvd og det syns jeg ikke jeg fikk til noe særlig og vesla var muggen!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #5940

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Jeg melder meg på denne :) Har også tenkt å forsøke bæretøy til min kommende baby. Vurderer både elastisk sjal og vevd sjal :)
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #5943

  • Guro
  • Guro's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 59
Fikk du noen til å vise deg da du prøvde meitaien? Er veldig mange som er fornøyde med meitai! Mange babyer/barn blir sutrete mens man knyter de på plass, ikke så rart siden det blir litt makking. Nybegynnere kan bli stresset av dette også blir barnet bare enda surere. Men så fort man bare får roet ned seg selv, stresset ned og begynner å bevege seg så roer de seg og bare nyter bæringen :)

Mange sverger til elastisk til nyfødte, men ville ikke valgt elastisk om babyen er over 7 kg. Elastisk egner seg best fra nyfødt til 7-8 kg, kan selvsagt bruke det lenger enn dette også, men da over kortere stunder. Å gå langtur med en baby over 8 kg i elastisk sjal blir litt tungt. De fleste andre bæretøy kan man bruke til 3-4 år uten problemer. Jeg syns personlig vevd sjal er like bra også til nyfødte som elastisk, ser ikke helt den store forskjellen. Men her er det altså mange som er uenige med meg, elastisk er mykere enn vevd og gjerne litt lettere å knyte på seg før man tar babyen oppi. Man kan knyte på seg vevd også før man tar babyen oppi, men da må man etterstramme litt, noe jeg måtte med elastisk også jeg da, hehe.

Vevd sjal er også supert! Jeg er kjempe glad i vevd sjal, har mange av dem, syns det er såbehagelig og pent å se på:) Men sjal er gjerne litt mer sånn man knyter på seg når man skal bære en stund. Bruker man mye vogn og bare vil ha noe å hive på seg i kortere stunder når babyen er lei, eller man skal en snar tur inn på butikken, er det nok andre ting som egner seg bedre.

Formsydd sele er også veldig greit! Jeg elsker min manduca og kan bære laaangt og tungt på ryggen i den uten problemer! Denne er et helt supert alternativ til bæremeis! Men jeg syns ikke den er ultimat til magebæring, hvertfall ikke om man bærer over lang tid, vet at mange også syns dette. Selvfølgelig fungerer den på magen også, men siden jeg har andre enda bedre ting til magebæring (meitai og vevd sjal) velger jeg heller det. Ville ikke valgt formsydd til nyfødt, går greit det også, men andre ting omslytter gjerne bedre.

Slynge er også veldig greit, kjapt å få på seg. Slynge er et kortidsbæretøy, blir for tung over lang tid siden vekten bare er på en skulder. Med slynge er det lurt å få noen til å vise seg for det er mange små, men veldig viktige feil som er lett å gjøre for nybegynnere med slynge. Sånne små feil som går ut over bærekomforten.

Lommeslynge har jeg ikke særlig erfaring med.
Siste endring: 15 år 2 uker siden av Guro.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #5945

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Eneste jeg har erfaring med er vevd sjal og Mei tai...syntes Mei taien var den enkleste å bruke, ikke det at sjalet var så vanskelig når man fant den rette teknikken heller da :)

Jeg ville anbefalt deg en Mei tai pga at jeg har så gode erfaringer med den selv, og om ikke ville jeg anbefalt et vevd sjal.

Både sjal og Mei tai var herlig å bære i, og jeg følte meg ikke sliten i rygg eller skuldre...slik jeg ble med bæresele.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #5954

eneste jeg har erfaring med Baby Bjørn.... den er tung å bære i... hadde tenkt å sy meg et sjal, men tror ikke han kommer til å syntes det er så kult å sitte i sånn lenger....
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #5959

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
innmari vanskelig dette her altså!
Fikk vel ikke noen god instrukson i mei taien nei. De var hjemmesydd av tanten til samboeren min. Jenta mi satt godt i den da hun var helt nyfødt, men nå er det bare tull. Kanskje den er for liten, kan det gå an?

Lurer litt på manduca eller cybex igjen jeg nå altså, alt det her andre virker så kompliserYT!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #6656

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Nå har jeg tittet litt på ringslynge og syns det ser både fint og praktisk ut. Er det dette dere mener når ere snakker om elastiske og vevde sjal? skjønner ingenting jeg :huh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #6667

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Jeg har 2 ringslynger, men har ikke vært fornøyd med noen av de. Vi hadde en meitai til mini da hun var nyfødt, den var liten... Nå har vi en meitai fra goklumpen eller noe og den er genial. Pappa'n synes det er mye styr med meitai så han har båret en del i manduca. Den har ikke jeg prøvd ut, men han er fornøyd og det er det viktigste. Men ja, meitai kan bli for liten. Jeg har til tider vært helt avhengig av min, men nå er hun blitt litt mer "selvstendig" og vi bruker den ikke så mye. Regner helt klart med at den blir mer brukt når vi slipper å ha på så mye utetøy.... Lykke til med valget!
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #6668

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Må bare si at jeg ikke synes det er noe styr med meitai, synes det er ganske enkelet og greit at det ikke er noen innstillinger fra sist å ta hensyn til. Man starter på nytt hver gang, og det tilpasses de klærne man da har på seg. B)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #6671

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Spentsmurf skrev:
Jeg har 2 ringslynger, men har ikke vært fornøyd med noen av de. Vi hadde en meitai til mini da hun var nyfødt, den var liten... Nå har vi en meitai fra goklumpen eller noe og den er genial. Pappa'n synes det er mye styr med meitai så han har båret en del i manduca. Den har ikke jeg prøvd ut, men han er fornøyd og det er det viktigste. Men ja, meitai kan bli for liten. Jeg har til tider vært helt avhengig av min, men nå er hun blitt litt mer "selvstendig" og vi bruker den ikke så mye. Regner helt klart med at den blir mer brukt når vi slipper å ha på så mye utetøy.... Lykke til med valget!

Hvorfor var du ikke fornøyd med ringslyngene da?
Jeg skjønner liksom ikke helt hva som er forskellen på ringslynge, lommeslynge og vevd sjal og elastisk sjal jeg da.
Men jeg vil ikke hamei tai tror jeg, men et av de alternativene nevnt ovenfor, det som er enklest å få på og passer best til jenta mi både nå ved 6 mnd og frem til 1-2 år!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #6672

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Jeg har en ringslynge som er i silke (den koster det samme som en god vogn haha) og en litt mer vanlig.

Jeg synes at det er tungt å ha henne i denne typen. Føler ringen er i veien enten for henne eller meg, føler jeg får tyngden veldig feil, med at den kun er på en skulder og i tillegg føler jeg ikke samme friheten som jeg gjør når jeghar henne på ryggen i meitaien... da er jeg liksom fri som fuglen føler jeg! hihi

Vi har også hatt noe alla en lommeslynge, men den ble aldri brukt fordi jeg forelsket meg i meitai hihi
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #6674

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Kom deg inn på lotusbarn.no :-) Der er det gode forklaringer og bilder synes jeg av alle slags bæreting :-)

Lykke til!
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #6676

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
Kanskje jeg har en dårlig mei tai? Var svigertante som sydde den. Stygg er den også. og fikk bare annenhånds instruksjoner fra en uten erfaring.
hmmm. mange kjempefine meitaier til salg ser jeg, og alle virker fornøyde.
Det jeg ikke likte sist jeg prøvde den (da var hun 5 mnd) var at det var dårlig plass til henne, det var noe rart med hvordan beina hennes stakk ut, som om stykket mellom beina var for bredt om dere skjønner,
og for min egen del følte jeg at hoftene ble most når jeg strammet så stramt som måtte til for at hun ikke skulle dette ut.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #6678

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Jeg synes du skal se etter en god mei tai, men det er bare fordi jeg elsker min. Rett og slett!

Her ser du hvordan den kan knytes...

hengogsleng.typepad.com/heng_sleng_opple...hvordan-knyte-e.html

www.sweetlittlemonkey.com/index.php?main...e=page&id=1&chapter=

Søk litt på google så dukker det opp flere anvisninger, jeg søkte på hvordan knyte på seg meitai... hihi

Men min svigerinne er en svoren bærer, og hun har hjalp meg i gang. Det var godt å få gode instrukser. :-)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Siste endring: 15 år 2 uker siden av Spentsmurf.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 2 uker siden #6680

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=114 Her har du kanskje noen mål, så kan du se om din mei tai har samme målene. ORker ikke måle min nå i kveld, men kan gjøre det i morgen.....
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 1 uke siden #6752

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
hmm, disse ligner ikke å debn himkokte jeg hadde altså! Noen som vet om butikker man faktisk kan gå i og prøv og spørre og få hjelp? Tørikke bestille på internett uten å haa prøvd førdst, syns både meitai og lommeslynge og vevd sjal ser bra ut jeg.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Valg av bæretøy 15 år 1 uke siden #6771

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Vet ikke om noen butikker inærheten av deg selger dette jeg... hadde jeg vært i nærheten av deg skulle du fått prøvd min....
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.667 sekunder