Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Klær og utstyr Annet utstyr Tøybleier
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Tøybleier

Tøybleier 15 år 3 uker siden #4951

  • HLH
  • HLH's profilbilde
Hvordan gjør man det med tøybleier, og hvor mange trenger man (fra nyfødt) ?Slenger man alle i vaskemaskinen uansett hvor.. eh... fulle de er? Eller hvordan fungerer dette? Og hvis man skal samle opp for å fylle en vaskemaskin kan det jo ta farlig lang tid.. og kan bli litt "stram" lukt? Vurderer å bytte :-)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Tøybleier 15 år 3 uker siden #4952

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Har ikke annen erfaring med tøybleier enn at jeg var dagmamma en periode for ei som brukte det :)
Etter hva jeg husker var det et papir ( rispapir?) inni bleien som samlet opp avføring, så selve bleien ble ikke så skitten.
De hadde en dunk med noe jeg innbilder meg var eddiksvann? Der la de de våte og skitne bleiene, og vasket det som lå i dunken etter behov...antall bleier barnet bruker har litt å si med alderen på barnet.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Tøybleier 15 år 3 uker siden #5032

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Har ikke erfaring med tøybleier selv, men har ett par venninner som (delvis) bruker det. Så kan ihvertfall skrive det jeg vet;)

Man har rispapir e.l i bleien ja, så det fanger opp mesteparten av avføringen. Det kastes i do eller evt. i bosset. Rispapir suger også til seg en del fuktighet om jeg har forstått det riktig.

Mange har bleiene i eddikvann ja for å hindre lukt. Tror også man kan kjøpe vaskeposer og samle bleiene i og kaste dem til vask i den.

Hvor mange du trenger varierer litt, men de anbefaler vel ofte en startpakke der du kjøper bleiene, så kan man supplere litt ved behov.

Vet at noen bestiller ulike typer for å finne ut hvilke som passer deres barn best, er visst litt forskjell på de ulike modellene/typene.

Noen kommuner gir en engangsstøtte til innkjøp av tøybleier, pga av mindre søppel og miljøhensyn. Verdt å sjekke ut:)

Så jobbet jeg i bhg hvor det var ett barn som brukte nøstebarn sine tøybleier. De er helt annerledes enn de venninnene mine har, de har sånn med ett sperrelag ytterst i kule farger og mønstre så trenger ikke noe utpå selve bleien.
Nøstebarn sine var større og mer klumpete, i bommullsfrotte. Hadde rispapir inni, og ullbleietruse utenpå som sperrelag. Virket utrolig klumpete, varmt om sommeren og kaldt om vinteren. de sier det skal være så fantastisk, men de har IKKE overbevist meg. Så de anbefaler jeg hvertfall ikke, selv om jeg ikke har erfaring fra egne barn.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.500 sekunder