Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Barnevogndebatten Søskenvogn - hjelp
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Søskenvogn - hjelp

Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82347

Jeg tenkte å kjøpe en søskenvogn - har inntrykk av at OTH Mountain Buggy er relativt smal og lett i forhold til andre vogner?

MEN : Jeg bor høyt oppe uten heis og ønsker meg derfor mykbag til minsten (Mye lettere å bære opp alle trappene) - men mykbag legger man vel nedi sportsdelen slik at babyen blir vendt bort fra den som triller? Er mye mer tilhenger av å ha en så liten baby vendt mot mamma - Må jeg da ha hardbag? Noen som vet om jeg eventuelt kan få plass til en mykbag nedi hardbagen på MOuntain Buggy? Eller kanskje det finnes en slags sovepose med seler som man kan slenge over skulderen opp trappene?

NOen som har andre tips til gode søskenvogner? Min eldste er en ganske lang/stor gutt på 2 1/2 så det er viktig at vognen har plass til ham. Samtidig bor jeg i byen og vil gjerne kunne ferdes rundt i gatene/på buss uten å slite meg ut med en av de diiigre søskenvognene jeg har sett rundt omkring. Tips tas imot med takk!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82351

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Hei og velkommen hit! Jeg har hatt Mountain buggy søskenvogn. Hadde med hardbag og den er veldig liten, så jeg vil ikke råde å sette mykbag i den, det er så liten plass der fra før. Mulig Phil and Teds cocoon-mykbag kan passe i den, men anbefaler ikke det pga. liiten plass ;) Hardbagen til MB er ikke sååå veldig tung at det gjør noe i grunn, og den har jo egne bærehåndtak om du ikke var klar over det. Dog den er litt tungvindt å koble av og på vogna.

Når det er sagt så vil jeg gjerne spørre deg om du skal ha eldste i barnehage? For vær klar over at jeg solgte min MB søskenvogn da eldste av de to tette var 2,5 år, og jeg hadde han hjemme og ikke i barnehage. Da hadde vi ikke særlig behov for søskenvogn lenger, og vi gikk over til å bruke søskenbrett istedet. Om du har eldste i barnehage vil jeg i grunn heller anbefale deg å vurdere søskenbrett, eller om du må ha søskenvogn, gå for en enkel og rimelig sak a la Titanium baby sin modell. Evt. kan Phil and Teds sin søskenvognløsning også være OK dersom du ikke skal bruke søskenvogn så mye.

Eller så tror jeg Bugaboo donkey er den desidert beste søskenvogna som er å få på markedet nå etterhvert, der kan du ha både bag og sportsdeler vendt mot deg.

Lykke til med vognvalg :)
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82366

Hei og tusen takk for svar! MIn eldste skal begynne i barnehage i august, så jeg har tenkt på at det da ikke vil være så stort behov for søskenvogn lengre (kanskje) - men jeg må ha noe å bruke de første fire månedene av den minstes liv . Da skal eldstemann fraktes hver dag til barnepark mellom kl ti og to og veien dit tar ca 20 minutter å gå. Har vurdert søskenbrett men synes eldstemann også bør ha anledning til å sitte fordi han ofte sover en liten dupp om ettermiddagen i vognen - og fordi vi bor i byen og jeg synes det er tryggere i trafikken at han sitter i vogn.Barneparken til eldstemann stenger hele sommeren så da er jeg hjemme med dem begge i to måneder.

Jeg har også tenkt tanken at jeg kanskje bare skal kjøpe noe billig og enkelt som kan selges igjen til høsten... Skal se på Titanium-vognern du foreslår! Jeg liker Mountain Buggy fordi den virker smal/lett og jeg kan jo evt ha hardbag mot meg (klarer vel å bære den opp trappene de første fire månedene - etter det skal vi flytte likevel. Jeg har også sett på Bugaboo DFonkey - den ser jo helt fantastisk ut, men kommer ikke før til høsten. Jeg trenger vogn nå !(termin veldig snart)

Har lyst på søskenbrett også forresten - tenkte jeg skulle beholde enkeltvognen vi har en stund til og ha et brett til den. Slik får vi flere muligheter - så sleger jeg det jeg ikke får bruk for til høsten...

Takk igjen for supernyttig svar :-) Blir så glad for alle tips
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82368

  • Plusle
  • Plusle's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 667
  • Takk er mottatt 24
Jeg har ikke mye erfaring med søskenvogner, men hadde en en kort periode. Dessverre så gjorde jeg tabben over alle tabber.Kjøpte billigvogn og sjekket ikke bredden på den :stønn: Så vi kom ikke inn hageporten. Ganske så upraktisk når begge gjerne hadde sovnet. Forsvant raskt ut igjen.

Eldste min gikk og i park på den tiden. Vi brukte ståbrett etter søskenvognfadesen, men det var ikke optimalt. Han var sliten etter parken og hadde nok helst villet sitte. Og for ryggen min ble stillingen med brettet bare ikke god. Hadde Teutonia Mistral med originalt brett. Kanskje jeg bare var for lav?

Så jeg ville nok satset på en vogn som er god å trille selv om det bare er over sommeren. 20 min er jo et stykke å gå. Nå er jeg veldig glad i MB/OTH, så jeg ville nok lett etter en sånn. Kanskje mulig å finne pent brukt på finn?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82369

  • vogndilla85
  • vogndilla85's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1145
  • Takk er mottatt 26
Jeg hadde søskenvogn til mine to, og var veldig deilig å ha den de dagene det trengtes. Jeg hadde easywalker duowalker sky. Med 1 hardbag. Hardbagen på den er ganske lang, men veier veldig lite. det er og bærehåndtak i kalesja på den, så den er enkel å bære, og gnager ikke i hendene når du bærer den. vogna kommer og inn i alle dører, blir liten sammenlagt, samt veier lite. :D
Anbefales virkelig. :D
En ny vognperiode rett rundt hjørnet.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82371

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Men damer, hvor gamle var deres eldste da? Vår hadde behov for søskenvogn da han var to, men etter 2,5 år var ikke behovet der noe særlig mer. Vi var da ute på turer hver dag i flere timer, og han gikk som sagt ikke i barnehage. Å investere masse penger i en dyr søskenvogn til såpass stor unge vil jeg virkelig ikke anbefale, men å gå for pent brukt MB som er billig er en lur ide, eller P&T for den saks skyld. Det som er synd er at mange gamle MBer på finn er overpriset ;) men sjekk ut tilbudet kidsandcare.no har på P&T sport...mørkeblå vogn inkl. Søskensete til 2999,- Og vær obs på at hardbagen til MB er så liten at den har veldig kort brukstid...kanskje den bare passer i 2-4 måneder om du får et stort barn..jeg hadde ei lita ei som passet den til hun var 5 mnd, men hun var lita ;)
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82372

  • vogndilla85
  • vogndilla85's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1145
  • Takk er mottatt 26
mi eldste var 25mnd når lillebror kom, og hu gikk i barnehagen i tillegg. men vi gikk mye til bhg, og det tok mindre plass med EW i bilen, enn bagvogna, så vi valgte alltid å ta med den i helgene, på ferier osv også. Tror kansje man også må se ann sin unge, snuppa mi hatet å gå, og blir/ble veldig fort sliten. Men har man et barn som er veldig flink til å gå, og behovet er der kun en gang i blant, så kan man jo gå for en rimeligere variant. :D

Jeg kjøpte min på salg jeg da, så fikk igjen 500kr mindre enn jeg ga for den. :)
En ny vognperiode rett rundt hjørnet.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82373

  • Rustie
  • Rustie's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 64
Jeg har lest litt om Baby Jogger City Mini Double i det siste, og det virker som ei super vogn! Hadde jeg fått to tette på nytt, hadde denne vært høyaktuell! Dersom du er interessert i å importere selv, kan det være mye å spare på det, siden dollarkursen er så bra. :D Du kan få 2010-modell helt ned i 299 dollar + frakt og moms. Går også an å supplere med hardbag du kan ha vendt mot deg, såvidt jeg har forstått. :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82376

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Enig i at babyjogger har noen fine, men tror også den bagen er veldig liten :sparke:

Her er det 28 mnd mellom jentene (tror jeg :knegg:) Og vi har ikke behov for søskenvogn... Men klart, noen dager ser jeg behovet. Nå er minste 4 mnd og jeg tror at dersom vi skulle valgt søskenvogn nå kunne jeg hatt begge vendt fra meg, selv om det ikke ville vært helt ok :S Men dersom du kan det, kan du jo gå for en vanlig softbag i spotsdelen :)

Og hva du velger av vogn, om du velger TFK, Easywalker, MB, P&T ellers f.eks en av babyjogger sine så får vi tro du blir fornøyd. :) Babyjogger city selevt er jo også lekker da ;)

For vår del fant vi ut at det viktigste er å slite ut eldste på tur, ikke oss, så hun får gå, så får vi heller trimme senere ;) Når hun sover på kvelden :rofl:
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82379

  • løvemammaen
  • løvemammaen's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 189
  • Takk er mottatt 2
Vi har 25 mndr mellom våre og vi hadde sterkt behov for søskenvogn. Prøvde først en Babytravel søskenvogn. Den var veldig smal, men likevel syntes jeg det var stor vogn å dra med seg. Særlig siden eldste gikk i barnehagen og jeg da måtte gått med tomt sete hele dagen...
Så løsningen for oss ble P&T. Var veldig fornøyd med den vogna. Syntes ikke det var noe problem at minste lå vendt fra meg for jeg hadde jo god oversikt over ham gjennom plastveggen som er på P&T. Men jeg hadde dog en egen bagvogn i tillegg som jeg brukte når eldste ikke skulle være med.
På ferier brukte vi bare P&T og slapp på den måten å ta med to vogner eller å ha med en stor tvillingvogn. Synes P&T er genial i så måte at den både er singelvogn og dobbelvogn i ett. Begge barna kunne sove i vognen også, selv om det klart ikke er en optimal sovestilling når setene er plassert etter hverandre. Men man kan ikke få alt i en og samme vogn - har jeg innsett...

Nå har vi byttet til MB med det nye ståbrettet/sparkesykkelen (freerider) som hører til - helt supert nå da barna er 2 og 4 år.
Storesøster 06
Lillebror 09
Lillesøster 13
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82380

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Det er vel kommet en del p&t etterligninger etterhvert også, har det ikke det? Kommer i alle fall på dne nye mb, city select, en fra britax (?) og sikkert andre også :S
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82383

Hei alle - tusen hjertelig takk for flotte svar! Nå har jeg notert ned alle deres anbefalinger og skal begynne å researche litt på nett.

I mellomtiden har jeg funnet en brukt Brio Double wave på FInn til 3000 - den har fordelen at man kan snu styret (velge om barna skal sitte mot deg eller fra deg) og jeg kan ha softbag oppi der. Men jeg innbiller meg at den er litt stor. Noen med erfaring ? Vurderer å kjøpe den.

Ellers ser jeg det finnes en del Mountain Buggy vogner på FINN -rundt kr 5000 brukt synes jeg virker dyrt, men er kanskje verdt det? Jeg tror jeg har sett en til 3000 også ... Det eneste aberet med denne er at jeg da må ha babyen vendt fra meg. Eller mulig jeg da ville gått for hardbag så jeg kunne ha babyen mot meg. Behovet for dobbeltvogn er kanskje aller størst de første fire mnd av babyens liv - deretter begynner den eldste i barnehage...

Men før jeg tenker noe mer, skal jeg sjekke ut de vognene dere har anbefalt her. Tusen takk !
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82385

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
om du titter på wave kan du vel og se på teutonia???
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82386

Jo de har en Teutonia S4 tvillingvogn på FInn også til 4.500 kr. Kan man vende styret på den? Litt skeptisk til store søskenvogner som man kanskje ikke får inn i buss eller inn døren. Men det er et STORT pluss om man kan vende styret slik at man kan bruke softbag samtidig som man har baby mot seg...
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82387

Etter litt research ser jeg at Teutonias søskenvogn er smal (79 cm) - virker absolutt ikke dum!Erfaringer med den? Den har jo også vedbart styre...
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Søskenvogn - hjelp 13 år 3 uker siden #82388

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Cerox360 og Cerox er også vendbare søskenvogner....

Desverre ingen erfaring....
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 1.068 sekunder