Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Barnevogndebatten Tre kandidater på tre hjul
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Tre kandidater på tre hjul

Tre kandidater på tre hjul 13 år 2 måneder siden #78481

  • eisvin
  • eisvin's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Fersking
  • Innlegg: 2
Sånn, etter mye titting og fundering sitter vi igjen med tre kandidater for vårt valg av vogn. Alle tre virker i og for seg veldig gode, men noen smådetaljer skiller dem jo. Og det er jo disse småtingene som gjør at det blir så vanskelig å velge...

Bruk: vi er mye ute å går. Mest på asfalt og grusveier, men tanken om en vogn som kan dras med på litt mer kronglete stier er der. Tanken om å kunne løpe en tur med vogna er der også, men tror vel det kanskje er et mer teoretisk behov enn egentlig reelt. Vogna skal kunne brukes fra nyfødt med bag, og helst lengst mulig. I følge min kjære så bør jeg belage meg på at det kan komme noen som trenger vogna etterpå også. Så kvalitet er fint. Vi får sommerbarn (termin i juli), og har stor bil så plass er egentlig ikke noe stort problem. Alle vognene får jo strålende tester og høster jubel.

De tre kandidatene vi har kommet frem til er:

Mountan Buggy Urban Jungle. Flott vogn, og virker veldig gjennomtenkt. Stor og romslig sittedel, og har "vegg" bak når man legger den ned som er sydd fast, ikke bare knapper og borrelås. Personlig er jeg litt skeptisk til festa av baggen, det virker litt klønete at man må holde hele bagen samtidig som man klipser den fast.

Easy Walker Sky. Flott vogn dette også, særlig feste av bagen virker solid. Kalesjen virker noe mer "hengslete" enn UJ. Skeptisk til at det er kjelkete å låse hjulet, drar man for langt faller det av - pluss at mekanismen sitter bak på undersiden. Ser får meg at dette blir pakket av snø og drit på vinteren. Syntes også det virker som om det er en del flere "løse deler" på vogna enn på de andre.

TFK Joggster Twist. Nok en flott vogn, men litt mindre hjul enn de andre. Litt usikker på om jeg liker patentet for å låse hjulet. Fordel at den har bremser. Samme kalesjepatent som EW. En annen fordel er at den kan justere fothviler for barnet, slik at det passer fler og kan brukes som sovevogn.

Så, kom med debatten folkens. Det virker som om det er mange her med meninger og erfaringer. Hva skal man velge av tre så like vogner?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Tre kandidater på tre hjul 13 år 2 måneder siden #78499

Skal det være eneste vogn? Isåfall ville ikke valgt noen av de til å bruke fra nyfødt :dry: Nå har jeg ingen erfaring med bagen på TFK eller EW, men MB bagen er i alle fall ganske liten. Altså må man ta i bruk sportsdelen tidlig. Når du venter barn i juli, vil det nok si midt på kaldeste vinteren. Ingen av sportsdelene er vendbare, noe som vil si at babyen må sitte vendt fra deg når h*n vokser ut av bagen på vinteren. Ikke er sportsdelene på noen av vognene av de luneste heller.

Jeg ville valgt en annen vogn som første vogn, og heller byttet den ut med Mountain Buggy Urban Jungle når barnet nærmer seg 1 år :)
Bumbleride Indie og Quinny Zapp Xtra ♥
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Tre kandidater på tre hjul 13 år 2 måneder siden #78500

  • vogndilla85
  • vogndilla85's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1145
  • Takk er mottatt 26
egentlig ganske enig med mammaen til lucas..

Men et alternativ er å kjøpe tfk joggster twist med den nye multi x bagen.da har du bagen som kan gjøres om til sportsdel, frem til barnet er ca 1,5år. så kan du ha h*n vendt fra deg etter det. :)

www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26688265
En ny vognperiode rett rundt hjørnet.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Tre kandidater på tre hjul 13 år 2 måneder siden #78516

  • Vogngal
  • Vogngal's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1400
  • Takk er mottatt 7
Jeg henger meg på de over her.

Hvis du skal ha en vogn fra nyfødt av (og bare en vogn!), vil jeg ikke anbefale Mountain Buggy. Bagen der er liten, og med stor baby og vinterpose må du i verste fall bytte over til sportsdel ved 4-5 mnd alder.

Bagene på Easywalker og TFK er større, tror Easywalker er størst, men du kan sjekke eksakte bagmål på shoppemamma.no. Så pga bagmålet ville jeg helt klart valgt en av disse. Hadde nok muligens gått for Easywalker fordi den er lunere i sittedelen enn TFK, noe jeg syns er viktig når man skal bruke den til et lite barn. Jeg har hatt TFK en kort periode da prinsen var rundt halvannet år, og selv da syns jeg sittedelen var altfor stor for han. Men som nevnt over her, har du jo mulighet til å kjøpe multi x-bagen i tillegg.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Tre kandidater på tre hjul 13 år 2 måneder siden #78589

  • eisvin
  • eisvin's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Fersking
  • Innlegg: 2
Hm.. Takk for tips om shoppemamma.no, den siden hadde jo en glimrende oversikt. Men i følge den så er det ikke den helt store forskjellen mellom vognene:

UJ: 74 x 41
EW: 80 x 40
JT: 82 x 38

Til sammenligning er
Emmaljunga City 75 x 33
Simo Duo 80 x 34

Med andre ord er alle de tre overnevnte større i flatemål enn to duovogner som må sies å være ganske normale. Jeg skal være enig at jeg ble litt overrasket, for jeg trodde også at bagene var mindre på disse vognene. Men om tallene på shoppemamma stemmer så er det jo det stikk motsatte som er tilfellet, og et rent synsbedrag. Vognene er jo både bredere og lengre, så baggen kan kanskje se mindre ut i dem.

Jeg skal være veldig enig at at x-bagen til tfk virker spennende, men hvordan er kvaliteten på den? Har lest et og annet om at den kanskje ikke er helt på plass?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Tre kandidater på tre hjul 13 år 2 måneder siden #78594

  • maritus
  • maritus's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 527
Bagen på Mb er veldig liten altså. 74 cm er ikkeveldig langt. men det holder synst jeg egentlig. MEN, den er veldig lite lun da! og sportsdelen enda mindre lun. Så jeg ville aldri valgt den vognen.
Av de tre vognene, om den skal brukes fra nyfødt, ville jeg valgt tfk. Men jeg ville heller ikke valgt noen av de til det første året.
triller for tiden CC mens jeg drømmer om ny Go og bee ;=))
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Tre kandidater på tre hjul 13 år 2 måneder siden #78598

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Det går ikke an å bare se på lengden og bredden på bagene. For det gir ikke helhetlig bilde av hvor bra eller dårlig bagen er for et lite barn. DYBDEN og kalesjens utforming er nesten viktigere. Jeg har hatt MB bagen både som singel og søsken utgave og jeg må da konkludere vedr. singelbagen at det ikke er lengden som er problemet (den er lang nok, synes jeg). MEN den er så grunn, altså lite dyp. Og kalesjen er så lite lun! Derfor synes jeg det er en mindre bra bag, og det er nettop det som gjør Citybagen mye bedre: den er dypere og MYE lunere. Samme gjelder happybagen.

Og når du har en av disse tre kandidatene, risikerer du da å måtte legge babyen i en sportsdel vendt fra deg kanskje allerede fra 5 mnd. Det oppleves av mange som stusslig, man går glipp av masse fin kontakt med barnet på trilleturer og mange små babyer føler seg utrygge i framovervendte vogner: de ser ikke foreldrene og det kan bli utsatt for flere inntrykk enn de strengt tatt trenger.

Så jeg sier som flere andre: ville ikke valgt noen av disse fra nyfødt.
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Tre kandidater på tre hjul 13 år 2 måneder siden #78610

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hihi, jeg er så enig i alle svarene deres. Jeg leste tråden i går, men rakk ikke svare på den og nå har jo mange av dere andre svart. Og det er så riktig som EMpa sier, det er ikke bare målene men helheten.. Når det gjelder TFK og EW er det gode bager tror jeg, men som sagt så holder de vel ikke mer enn 6 mnd de heller, som de fleste andre :knegg: Men det er VELDIG stor forskjell på 82 og 74 cm altså :knegg: Og det er litt hvordan baggene "svinger". Fashionbagen til teutonia holdt til vår datter var 6,5 mnd, men den var veldig lite lun egntlig... Men, kanskje du kunne tatt og sett litt på teutonia sin s3 eller koelstra sin latinique? Da disse er vendbare :humre: Men det er vel ikke svarene du er ute etter? :sparke:
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Tre kandidater på tre hjul 13 år 2 måneder siden #78611

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hihi, jeg er så enig i alle svarene deres. Jeg leste tråden i går, men rakk ikke svare på den og nå har jo mange av dere andre svart. Og det er så riktig som EMpa sier, det er ikke bare målene men helheten.. Når det gjelder TFK og EW er det gode bager tror jeg, men som sagt så holder de vel ikke mer enn 6 mnd de heller, som de fleste andre :knegg: Men det er VELDIG stor forskjell på 82 og 74 cm altså :knegg: Og det er litt hvordan baggene "svinger". Fashionbagen til teutonia holdt til vår datter var 6,5 mnd, men den var veldig lite lun egntlig... Men, kanskje du kunne tatt og sett litt på teutonia sin s3 eller koelstra sin latinique? Da disse er vendbare :humre: Men det er vel ikke svarene du er ute etter? :sparke:
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.786 sekunder