Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Barnevogndebatten Trenger tips!
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Trenger tips!

Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73384

  • Lucy2010
  • Lucy2010's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Fersking
  • Innlegg: 4
Hei - jeg er ny her inne og trenger sårt noen tips. Har i dag en 10 måneder gammel baby. Vi arvet en gammel, gammel quinny fra 2004 - før de fikk vendbar del. Nå kjenner jeg at det er på tide å bytte den ut. Synes både det er vanskelig å få den godt nok opp slik at han kan sitte ok. Nå nærmest ligger han og betrakter verdenen. Han er en fredelig sjel - og har syntes at det har vært greit, men tror han vil ha mye glede av å få betrakte verdenen litt mer sittende :) Driver også og bygger opp fotbrett med et teppe, siden det ikke kan tas opp. Dessuten synes jeg den er veldig åpen - ingen lure finesser i forhold til å skjerme litt for solen osv.
Har sett en del på mountain buggy, som ser super ut. Men jeg savner også veldig at han kan sitte mot meg. Er glad i trehjulinger -redd for at firehjuling blir veldig tungvint når man er vant til tre. Pluss at vil gjerne ha en som triller bra på snø og grusvei. Hm... vurderer faktisk å kjøpe en litt nyere quinny brukt slik at han kan sitte mot meg en periode. Men det er kanskje et rart valg? Noen som har noen tips?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73386

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Hei og velkommen til oss!

Åh, du har en hel jungel med vendbare trehjulinger og noen firhjulinger. Det er en spennende verden.

Når det gjelder om firhjulinger er mer tungvindt enn trehjulinger synes jeg det er veldig smak og behag. Noen trehjulinger er i mine øyne mer tunge enn nette smarte firhjulinger :) Bare for å få sagt det ;) Tenker du har en perfekt barnehagevogn i Quinnyen du har arvet, om du er komfortabel med trehjuling i barnehagen. :)

Når det gjelder valg av vogn er det selvsagt min drømmevogn Emmaljunga Cerox 2.0 som slår meg at er din også, men den har fire hjul da ;) Men den fungerer perfekt på alle føre, eller hva Vogndilla85, som faktisk er den lykkelige eier av denne vogna pr. nå. Emmaljunga har gode sittedeler, lune kalesjer og hendige størrelser på sportsvognenen sine. Studine og Empa her inne har City Cross til sine unger, og de er storfornøyde med disse vognene. Og det er nå mange som har gått fra svingbarehjul til fire faste på de vanlige vognene sine, og heller går for ei snerten sentertrille i tillegg... Men det er kanskje ikke noe for deg?

Om du er på jakt etter en god vogn må jeg selvsagt også nevne mitt hjertebarn Brio GO. Er superfornøyd med denne :) Men seteryggen blir heller ikke 90 grader her, om det er et ønske hos deg. Men vogna egner seg godt på alt av terreng synes jeg. Eneste den klikker lit tpå er MYE løssnø.

Om du først er inne på den sjangeneren vogner bør du også ta en titt på Bugaboo Cameleon. Her har du også mulighet for noe som heter vinterhjul, og det kan jo komme godt med :)

Av vednbare trehjulinger vet jeg at Maybeme her inne har Koelstra Latinique eller hva den nå heter igjen, og Britax Viqour. Sistnevnte har hun planer om å selge, om det kunne være noe for deg :) Du har også Tetutonia Spirit S3 (nyere enn 2010) med utrolig gode forbedringer på både handlekurv og chassi, og sistnevnte er en GOD vogn, men pga skjermen foran ingen 100 % slapseførevogn.

Ser du nevner Mountain buggy, det er jo en god vintervogn, men jeg ble ikke helt frelst :sparke: Og det er vel omtrent som å banne i kirka og si høyt (så derfor skriver jeg det i steden....) Easywalker Qtro og Sky er også vogner som roses høyt. Jeg har ikke hatt de to siste selv men prøvetrillet de en del, og er ikke sånn veldig overbevist for min egen del, men jeg har antagelig rosa skylapper på Go og Cerox 2.0 ;)

Det jeg liker godt med Go er den store lune kalesjen, datteren min elsker gonga si, og vi har utrolig nok snart hatt den i 1,5 år, noe som er en vanvittig rekord tror jeg ;)

Om du er ute etter en rimeligere type vogn kan Brio Spin også være et supert alternativ tror jeg. Empa har denne i kombinasjon med City Cross, og for min del høres det helt perfekt ut. Det som er å være obs på med spin/race er at de ikke har mer enn hvilestilling, men en fantastisk rett sittestilling for nysgjerrige småtasser :)

Ellers har du jo også alternativ som emmaljunga scooter, det er en nydelig vogn å trille, trass i sine fire hjul snur den lett som bare det og den har plass til store barn... Absolutt verdt en titt!!!

Lykke til med valget og blir spennende å høre hva du ender opp med :D
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73395

  • studine
  • studine's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1977
  • Takk er mottatt 4
Synes i grunnen Spentsmurf har laget et fantastisk svar jeg ikke ser noen grunn til å prøve å nå opp til en gang :D

Men jeg kan jo henge meg på det hun sier at 4 hjul ikke nødvendigvis er mer tungvindt enn 3, og om du skal ha ungen mot deg finnes det nok flere gode alternativer med 4 hjul :) Kombinasjonen stor, god vogn til trilleturer og nett trille til ferie, shopping osv kan jeg anbefale på det varmeste i hvert fall :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73397

  • Lucy2010
  • Lucy2010's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Fersking
  • Innlegg: 4
Tusen takk for veldig gode tips, Spentsmurf! Det er sannelig ikke lett, dette. Men jeg begynner å helle mot Brio Go. Ser at folk er veldig fornøyde med den. Og for en uten bil er det jo strålende å kunne få litt mer enn bare en handlepose under vogna. Men også jeg er litt skeptisk til de små forhjulene. Jeg bor i by, så det blir mye fortauskanter opp og ned. Og så var det dette med snøen da. Tenker du at jeg heller bør gå for Cerox 2?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73401

  • studine
  • studine's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1977
  • Takk er mottatt 4
Brio Go er i hvert fall en vogn som er lett å håndtere og blir liten sammenlagt! De har også en grei bruktpris på finn, slik at du kan få den ganske rimelig :) Vi hadde den som soleklar favoritt fram til jeg fikk litt angst for slaps og endte opp med citycross i stedet.. Så egentlig kommer mye an på hvor mye snø det er der du bor og hvor godt det blir brøytet :D
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73405

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hihi :)

Brio Go ja, det var et par tre dager i fjor vinter hvor jeg kranglet litt med den... Men vet om flere osm har hatt den hele vinteren som eneste vogn,. Vogna er gull på kjøpesenter, den er gull på asfalt, brøyta snø og opp og ned av fortauskanter er ikke noe stress :D Vår slet litt da vi gikk i sanda på Teneriffe :S

Om jeg skulle velge mellom cerox 2.0 og GO og mene at jeg skulle ha kun en av de er jeg usikker på hva jeg ville velge. Tror kanskje GO, mtp at det tross alt er mer bart føre enn grusomme snødger.... Men det er meg... FOr her jeg bor er det stort sett bare veier i bykjernen fra påsketider og til rett før jul... Og de dagene med mest skrekkelig føre, da får du holde deg inne :D

Go er uansett en fantastisk vogn og jeg tror ganske sikkert du vil bli fornøyd ;) Men sjekk det med sittestillingen først da, siden du var litt opptatt av helt rett. Men siden du mente MB var bra nok, er jo Go like god (om ikke bedre)

hehe, og når det gjelder go, vi har utallig informasjon om både ulike årsmodeller og forbedringer og det ene med det andre, så HYL ut :P
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73462

  • Lucy2010
  • Lucy2010's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Fersking
  • Innlegg: 4
Takk til dere begge to. Supert å få så mange råd fra erfarne vognfolk :) Heller mot en eller annen type firehjuling. Ha ha, det trodde jeg ikke skulle skje, men akkurat nå er det viktigst for meg å kunne snu han mot meg. Blir sikkert fornøyd uansett.
Jeg bor i Oslo så begrenser seg til snø noen måneder. Men i vinter var det jo utrolig mye snø så da må jeg innrømme at jeg smilte litt av de som hadde små forhjul der jeg bakstet meg fram med trehjulingen. Kanskje helt uberettiget....;)
Angående Brio Go - hørte noen si at 2009, eller var det 2010 modellen - hadde noe problemer med at julene satte seg fast. Kjenner dere til det? Hørtes ut som du hadde andre gode tips når det gjalt Brio Go også.
Bugaboo Cameleon synes jeg virker veldig åpen, pluss at liggestillingen ser litt pussig ut. Men det er sikkert fordi jeg ikke vet så mye om den.
Det er som du sier, en jungel å forholde seg til!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73463

  • vogndilla85
  • vogndilla85's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1145
  • Takk er mottatt 26
Velkommen hit. :D

Jeg er eier av en cerox 2.0. jeg er kjempe fornøyd med vognen. kan ha han vendt mot å fra meg på et blunk. vogna er ikke alt for ruvende og stor sammenlagt- Den er lang i ryggen slik at den passe ungen leenge. Utrolig lun både med tanke på kalesja og det intergrerte myggnettet.. Når vogna er vendt fra deg er den veldig lett å bikke på , litt stivere når barnet er vendt mot deg, men ikke så stivt at man ikke velge rå ha han mot seg da.

om jeg skulle hatt 3hjuling nå, hadde det stått mellom mountain buggy og tfk.
mountain bugge er nettere og ikke så høy ved kalesja, snues på et blink og er super å trille, men blir lang sammenlagt.
Tfk har intergrert myggnett, blir en liten firkant sammenlagt, og har vanvittig gof plass til vinterpose.

lykke til med valget. :D
En ny vognperiode rett rundt hjørnet.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73466

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Det var problemer med hjulene på 2009 modellen i alle fall. Mine låste seg litt i tide og utide, men jeg tok kontakt med forhandleren og vips så hadde jeg flunka nytt understell :D Kjempekjekt det da :D Men dette er utbedret, så er ikke noe stress vistnok med de nye modellene. Men om du kjøper brukt gjelder det jo som alltid at det er lurt å få med kvitteringen :D (Da vet du samtidig at vogna ikke er stjålet ;))

Tror som sagt ikke Brio Go skal være noe problem vinterstid i Oslo, men hva vet jeg fra indreøstlandet egentlig :S Og jeg velger jo en edge duo ved siden av, men mest fordi jeg vil ha en gedigen bag... Hvis ikke hadde Ceroc 2.0 og Go stått hos oss nå :D hihi, og ja, vi trenger to vogner :dåne: Har jo to vognbarn snart ;)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73471

  • studine
  • studine's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1977
  • Takk er mottatt 4
Som SS sier skal hjulproblemene på Go være utbedret nå :) Bugaboo har det som kalles ergonomisk sittestilling, det er derfor den ser litt pussig ut, men den skal visstnok være bra for ungen :) Bugaboo har jo også den fordelen at den veier lite og blir liten sammenlagt, samt mulighet for vinterhjul, men sittedelen er ikke av de største. Go har større sittedel, stor handlekurv og veier heller ikke avskrekkende mye :) Ville dratt i butikken,testtrilla, lagt sammen osv jeg, kanskje meningene dine endrer seg helt når du får tatt vognene i nærmere øyesyn ;)

Lykke til med valget!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73483

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Enig med studine at en test er viktig. En annen ting jeg har lært (den harde veien) er at om du velger å kjøpe brukt så er sjansen for at du får det som står stor, men noen lurer deg litt også. Så spør gjerne litt rundt etter hvordan se forskjell på årsmodeller etc, for en vogn kan være kjøpt i 2010, men være en 2008 modell på salg... Om du skjønner. MB er vel av de med størst endringer, sammen med GO, og ja... eh, emmaljunga også for de har endret på stoffet siden da... Ja, altså, jeg har lært at det er greit å bestemme seg for hva man vil ha ved å se litt på det irl og så finne ut forskjeller på ulike årsmodeller, slik at jeg vet nogenlunde hva jeg kan forvente meg....
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73486

  • studine
  • studine's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1977
  • Takk er mottatt 4
Signerer Spentsmurf, jeg :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73487

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Hei og velkommen hit!

Smurfen har fått sagt det som er å sies :) der fikk du virkelig en GRUNDIG gjennomgang fra en vognkyndig dame!

Ang. Det du lurer på ift. Å gå tilbake til firhjuling etter å ha hatt trehjuling. Det har jeg gjort, hele to ganger nå. Og har endt opp på kombinasjonen city cross og brio spin. Ellers er brio happy 2010-2011 med luftdekk, en svært god vogn med herlig trillekomfort.
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73519

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Ja, Happy må ikke glemmes, men synes kanskje :blush: den er litt stor som eneste sportsvogn til en såpass stor unge... Synes Cerox/Citycross typen er bedre fordi de er lavere... Men det er jo bare min mening da :)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73524

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Ja, du sier noe der ;) Jeg hadde happy da E var rundt den alderen. Var jo derfor jeg solgte den ;)
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #73542

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hihi :)

Er det jeg håper skla skje med meg og edge også, slik at jeg kan få meg min CEROX <3
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Re: Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #74134

  • Lucy2010
  • Lucy2010's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Fersking
  • Innlegg: 4
Hei igjen, jeg forsvant visst inn i en barnevogn-tenkeboble. Masse frem og tilbake, men så endte det med en City Cross:) Sto mellom den og Brio Go eller Brio Happys 2011 modell som også har vendbare forhjul. Happy dukket plutsetlig opp som en joker i butikken siden 2011 modellen har fått svingbare hjul. Så da ble jeg enda mer i tvil...

Men som sagt, det ble City Cross. L er ganske lang allerede så det så ut som at han hadde bedre plass i City Crossen og at den var lunere for vinteren enn Brio Go. Kanskje bare synsbedrag.
Og så var det dette med snøføre da.....
Har hatt min første tur i går ettermiddag og L sov som en stein. Lenge siden han har sovet så godt i vogn. Så at han liker den er i alle fall sikkert. Og så var den utrolig lun og god.
Jeg er fortsatt litt i tvil om dette med fire faste hjul. Har litt vondt i en skulder etter at jeg har måttet rette opp min gamle quinny mens jeg trillet da den dro mot venstre hele tiden. Følte at city crossen var litt tyngre å svinge på enn jeg trodde, men det er sikkert bare en teknikk. Noen som har noen meninger om manøvreringen av city crossen? tusen takk for mange gode tips, forresten. Jeg blir sikkert godt fornøyd når jeg bare får vendt meg til den :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Re: Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #74141

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Gratulerer med et godt vognvalg :) Det var bare bittelitt uvant i starten å gå over til firhjuling igjen. Nå er den enkel å trille og manøvrere. Lun og deilig er den og. Jeg er overbevist om at det er blant de aller beste vognene for barnet, komfortmessig. På snø blir den enda lettere å manøvrere synes jeg. Den er derimot litt tyngre å trille på våt, skikkelig dyp snø, enn en vogn med lufthjul er. Men det er ikke ofte, nærmest aldri man orker trille tur da ;) uansett, du kommer alltid fram med den (det gjør man ikke med en vogn med to små hjul foran).
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Re: Sv: Trenger tips! 13 år 5 måneder siden #74143

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hihi, det siste er nok sant empa :knegg:
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.774 sekunder