Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Barnevogndebatten Ergonomisk riktig?
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Ergonomisk riktig?

Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51293

  • Luna
  • Luna's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 63
En av de aller viktigste tingene når jeg skal velge vogn er at barnet sitter riktig. Men synes det er så mange vogner som blir for harde i "knekken" mellom sete og rygg, og barnet sklir ned og blir sittende i en vond posisjon. Noen vogner har også svært harde seter og ryggstø, kan det være noe godt da? Har lett og lett etter informasjon om hva som er "riktig" sittestilling for små barn i vogn, men finner ingenting. Er det noen som vet noe mer om dette?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51296

  • sissoll
  • sissoll's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7407
  • Takk er mottatt 10
er i utgangspunktet enig med deg, men syns ofte at de som butikkpersonalet har anbefalt som gode sittestillinger for barnet er veldig tilbakelente, og det liker ikke jenta mi. I Brio Go har det egentliv vært optimalt, har fått ryggen helt rett, samtidig som hun ikke sklir i stoffet hvis fotbrettet er oppe!

Vet vel ikke noe omd et, syns det har vært mest fokus på ergonomiske liggestillinger når det gjelder barnevogner.
Tenker egentlig at det kanskje er litt smak og behag, akkurat som med voksne. I bilen vil sambo ha helt rett rygg på bilsetet, mens når jeg skal sitte der justerer jeg det bakover.. :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51299

  • Vogngal
  • Vogngal's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1400
  • Takk er mottatt 7
Når det er snakk om ergonomisk riktig sittestilling, tenker jeg aller først på Bugaboo. Det setet er jo formet sånn at barnet fra det er helt lite, sitter riktig uten å falle sammen og det er god støtte for barnet. Liggestillingen der er også veldig bra, og man får den riktige knekken i ryggen. Husker fysioterapeuten min kommenterte hvor riktig prinsen lå en gang vi var der.

Helt enig at mange vogner har brå overgang mellom sete og rygg. Jeg solgte selv Teutonia s3 da prinsen skulle over i sportsdelen , fordi han falt helt sammen i den vognen. Byttet til Bugaboo, og han både satt og sov utrolig godt i den.

Men som Marihøna skriver, er det nok forskjell fra barn til barn også. Min sønn klarte blant annet ikke å sove helt flatt i Teutonia vognen med seler på (tror han fikk litt panikk av å ligge helt flatt og fastspent). I Bugaboo og Oth hvor han har ligget med hodet litt høyere har han sovet veldig godt, så det er tydelig en smaksak.

I vogner med harde seter kan jeg anbefale bruk at seat-insert eller lammeskinn, som gir mye bedre komfort for barnet.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51320

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Min datter sklir i det som er av vogner, så jeg vet ikke hva vi gjør feil jeg... Men hun liker kjempegodt å sitte helt rett, slik som i s3 og simo, i mer tilbakelente vogner sitter hun og drar seg fremover....Spesielt om kalesjen er i vegen ;)

Uansett, tror nok som Vogngal sier at buggis sikkert er en bra vogn :) Skulle gjerne testet en selv :P
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51359

  • Luna
  • Luna's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 63
Så på buggisen, men følte den ble litt feil til min bruk. Er det noen andre vogner som gir den "knekken " i ryggen som du beskriver, Vogngal? Spurte en kiropraktor forleden dag, og fikk til svar at triller ofte hadde gode stillinger for ryggen? Kan være jeg misforstod.. Men ryggen måtte i alle fall være hel og at barnet kom godt "nedi" vogna. Og det føler jeg kanskje ikke er tilfelle på vogner med harde seter...?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51360

Hadde faktisk tenkt å anbefale buggis jeg også, min prinsesse sitter absolut best i den vogna. der sitter hun med rett rygg og kommer frem så hun ser alt :) Men hva er det du føler er feil med den vogna? eller hva er du ute etter?
Prinsessen ønsker seg go
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51361

  • Luna
  • Luna's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 63
Går en del på tur på ganske røffe grusveier pluss brostein, og syntes den virket så hard mot underlaget til å brukes slik... Og klarte ikke helt å se for meg at de små forhjulene (så på vinterhjulene og da, men de hadde ingen demonstrasjonsvogner med disse på) skulle klare dette... Men kan jo hende jeg tar feil? ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51364

  • woopsy
  • woopsy's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Har du lyst, har du lov ;o)
  • Innlegg: 1866
Sportsdelen til buggis er den beste vi har prøvd (av mange :P ) Oth kommer på en andreplass for oss, dette er i forhold til hvordan snuppa lå og satt i den!

Ellers er d jo plusser og minuser i forhold til andre ting, men om man tenker bare sitte/liggestilling syns jeg disse var de beste :)

På grusveier fungerer buggisen ok, men har ikke testet den på brostein..
Om grusveien er ekstra røff, kan man trille me de store hjulene først.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51366

  • Vogngal
  • Vogngal's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1400
  • Takk er mottatt 7
Signerer woopsy jeg også: Buggis på førsteplass og Oth/MB på andre (når det kommer til sitte/liggestilling)

Jeg brukte min Buggis både på brostein, på skogsveier og på grus. Hadde aldri noen problemer. Vognen i seg selv er jo så lett, at den kommer frem overalt. Og blir det vanskelig med de små hjulene foran er det bare å vende styret som woopsy skrev.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51371

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Synes peg perego skate ser ut til å ha ett fantastisk sete, både polstret og riktig form så vidt jeg kan se. Men hjulene foran er vel ikke så langt unna bugaboo sine, så da er du sikker like langt...
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51404

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Jeg må bare si at A sklir i simo også... Testet litt i det siste...

Håper du finner der vogna du føler er rett for dere Luna :)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51428

  • Luna
  • Luna's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 63
Tusen takk Spentsmurf, hadde ingen aning om at det ville være så vanskelig å finne vogn! Det er jo en kunst i seg selv :lol:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51438

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hehe, kunst, det liker jeg, altså, er jeg en kunstner???? SIden jeg finner mange vogner????
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Ergonomisk riktig? 14 år 4 måneder siden #51456

  • Luna
  • Luna's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 63
;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.646 sekunder
ERROR: mod_kunenalogin: Kunena 1.6.2 (or later) is not installed on your system!