Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Barnevogndebatten hjelp.noen gode forslag til vogner?
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: hjelp.noen gode forslag til vogner?

hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23268

  • ping
  • ping's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 24
Trenger hjelp til kjøp av vogner. Utgangspunktet mitt er et barn på 1år 2mn og en baby i okt. har hatt en teutonia mistral til jenta på 1 år,den er nå satt i barnehagen da den var gammel og slitt. trenger forslag til gode vogner,kombinasjoner av vogner. trenger vogn til babyen i okt, og en til eldste som da er 1år og 4mnd, evt en søskenvogn.

Kriterier. vognene må være gode å trille,lette i bruk,helst lav vekt og ikke for store da vi ofte må ha med to i bilen?

Noen som har foslag til dette. tar i mot alt med takk. ps!noen som vet om en god sportsvogn (de er vel mindre og lettere)som også kan brukes til baby i okt?Bør være vendt mot meg.

Takker for all hjelp
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23269

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Denne var ikke helt enkel, må tenke litt på den ;)
Hvilke andre kriterier må vognene ha? Svingbare hjul? Faste hjul? Hvor triller du, mest flat vei eller mye ulendt terreng?
Og hvilken prisklasse tenker du?

En ting er jeg iallefall sikker på, og det er at jeg ville kjøpt en søskenvogn så du har mulighet for å ha med begge på tur. Vet ikke hvor mye eldste skal i bhg, og hvor ofte dere har mulighet for å trille to personer, men uansett ville jeg hatt en søskenvogn.
Skal du være mye alene med begge ville jeg ha investert i en av god kvalitet.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23272

  • Vogngal
  • Vogngal's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1400
  • Takk er mottatt 7
Hmm, ja der fikk vi noe å tenke på...

Fint hvis du kan komme med flere kriterier ja.

Og jeg hadde også helt klart satset på en søskenvogn. Tfk er et veldig godt valg der!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23275

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Hm... Jeg har jo ingen erfaring på dette, og burde nok tenkt meg godt om før jeg sa noe, men i god gammeldagsstil hopper jeg ut i det...

Jeg ville nok valgt Simo Duo, Brio Happy eller Emmaljunga Edge duo til minste. De har alle gode egenskaper vinterstid, og er såpass stødige at både søskensete, ståbrett og etterhvert kanskje sånn sykkel kan monteres på. Simo duo er nok den jeg helst ville hatt til baby selv, pga størrelsen på bagen. Egde duo har jeg mange venninner som elsker, så denne er nok også en sikker vinner.

Som søskenvogn tror jeg at jeg ville valgt en phil&teds med søskensete og den babybagen, altså full pakke. Jeg tror jeg ville gått for den som heter Dash, etter å ha hørt andre her inne sine erfaringer.

Ellers er jo selvsagt TFK sin søskenvogn også fantastisk har jeg hørt... En venninne valgte forresten en søskenvogn fra babytravel, med en pitteliten bag sa hun, men todelt kalesje..... Sikkert viktig for deg at det er todelt kalesje og bumper på en slik typevogn...
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23278

  • ping
  • ping's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 24
Takker for innspill. har vært fornøyd med teutonia misral,da den ikke har vært så stor. har trillet mye,blir lett mye asfalt,men nå får jeg vinteren i møte og det gir utfordringer. har likt 4 store hjul. legger vekt på at den skal være enkel i bruk og ikke for tung.

har tenkt litt på at bagvognene bruker man ikke så lenge,mens sportsvognene brukes en mye lenger periode. blir litt usikker da jeg ikke ønsker for mange vogner og at de overlapper hverandre. simo er sikkert en super vogn,men er ikke den tung og tar stor plass?

Trenger jeg en bagvogn,en sportsvogn til eldste på 1år og en søskenvogn? eller?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23279

  • Vogngal
  • Vogngal's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1400
  • Takk er mottatt 7
Her er de vognene jeg kommer på nå, som har vendbar sittedel, er lette og tar liten plass sammenlagt:
- Mistral
- Bugaboo
- Brio GO

Og av de er det jo bare Mistral som har 4 store hjul. Hvis du var fornøyd med denne, hva med å kjøpe en ny modell av den da. Den kan jo brukes til begge barna.

Jeg har vært veldig fornøyd med Bugaboo Cameleon som bagvogn. Den har stor og god bag (en av de største på markedet), den tar liten plass sammenlagt, er utrolig lett å trille og kommer frem overalt.

Hvis du ikke ønsker å legge så mye penger i en søskenvogn, er GT safari tvillingvogn et godt alternativ. Den koster bare rundt 2500,- ny. Vet at blant annet Babyshop selger vognen til den prisen nå.

Skal tenke litt mer ang. andre vogner, og kommer tilbake hvis jeg kommer på mer.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23280

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Emmaljunga CityCross skal vist være ganske så lett og det samme med Brio happy. Jeg ville vektlagt stor bag med tanke på at du kommer til å bruke bagdele hele vinteren... Vi brukte bag til jenta vår var 7 mnd.... Da satte hun seg opp selv og vi måtte bytte til sportsdel med sportsvognsforlenger, så her er teutonia genial!

Jeg foreslå p&t fordi da kan den være både søskenvogn og ev. storesøsken sin hjemme vogn...
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23282

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Enig med spentsmurf i at simo duo og emmaljunga duo edge hun foreslår er gode babyvogner, men gjerne ikke akkurat til det bruket du skal ha. For deg er det mulig andre kriterier vil være viktigere. Det kommer litt an på hvor mange og hvilke type vogner du vil ha. Går du for egen firhjulsvogn til babyen er jeg ellers enig i at emmaljunga city cross og brio happy er gode alternativer, samt teutonia mistral.

Foreslår noen flere alternativ her:

1) kjøp deg en phil and teds dash eller vibe. Den kan brukes som singelvogn til babyen, til eldste og som søskenvogn. Tar ikke større plass enn en vanlig trehjuling i bil og oppslått, og fungerer greit på vinterføre.
Så kjøper du deg en enkel trille med nedfellbar rygg som du kan bruke de gangene dere trenger to vogner.
På denne måten slipper du unna med en vogn. Men da må du kompromisse på en del ting, babyen blir liggende fra deg (men du har innsyn inn i vognen), eldste får ikke noe god sovestilling i søskensetet og vognen er lite lun men dette kan avhjelpes ved å bruke regntrekk.
Ville ikke valgt denne løsningen selv, men vet om de som gjør det og synes det fungerer bra.

2) kjøp deg en phil and teds som bruk til søskenvogn og som sportsvogn til den eldste. Så kjøper du deg en god vogn til babyen. Om du liker mistral så er det jo ett godt alternativ å kjøpe en ny. Bruker du den med mykbag kan du jo også veksle litt mellom å la eldste og yngste bruke phil and teds og mistral, alt etter behov.
Evt. blir brio go, bugaboo cameleon, teutonia fun, easywalker sky, tfk joggster twist ganske små sammenlagt. Men både bugaboo, easywalker og tfk er det litt vanskelig å bytte fra sportsvogndel til bagdel raskt, så da blir det ikke så lett å veksle.
Phil and teds er super på mange måter, men har jo fremdeles den ulempen at største ikke får god sovestilling i den.
Ved å velge dette alternativet slipper du unna med to vogner.

3)Du kjøper en dobbel søskenvogn - disse tar noe større plass og er bredere enn phil and teds men vil nok på mange måter være mer komfortabel for din eldste.
Easywalker/duowalker, emmaljunga cangaroo twin og babytravel sin søskenvogn er gode søskenvogner, hvor du kan ha babyen mot deg i hardbag og eldste i egen sportsvogndel med egen kalesje. Den nyeste modellen av Tfk twinner twist er imidlertid den søskenvognen av denne typen som jeg har desidert mest positivt om, så har du råd anbefaler jeg den. Har separate kalesjer, ok str på babybagen, regulerbare fotbrett, håndbrems.
Vil du ha mulighet til å ha begge mot deg er teutonia team alu og emmaljunga twin cerox 360 ok alternativer, men noe tyngre.
Uansett bør du velge en med svingbare forhjul er min mening, de andre blir fort tunge å trille.
I tillegg kjøper du enten en kombivogn som kan brukes av begge ungene og evt. en enkel liten trille slik at du kan ha begge i separate vogner ved behov.

4) Du kjøper en av de nevnte søskenvognene + en vogn til hver unge. Da kan du muligens ha med søskenvognen de gangene du må ha med vogn til begge ungene på en gang, og du blir litt mindre avhengig av å ha små vogner. Da står du jo mye friere til å velge, og da har både brio, emmaljunga og teutonia gode vogner til babyen med fire faste hjul. Se på hjemmesidene deres for å se utvalget.
Til eldste må du egentlig bestemme deg for om det er ok med en forovervendt og mindre sportsvogn, eller om også hun trenger en vendbar som fort blir litt større (og dyrere). Av triller kan jeg anbefale teutonia timmy (kan også brukes av baby ved behov) og emmaljunga scooter, har vært veldig fornøyd med begge.
Eventuelt gå for en mer paraplytrilleligende trille til eldste, de er jo også mye mindre sammenlagt. Her kan maclaren techno xt/xlr, peg perego pliko p3 eller bugaboo bee være gode alternativer. Sistnevnte kan man også feste babyens bilstol på ved behov.

Er det mer du lurer på, eller mer spesifikt du lurer på om de ulike vognene er det bare å spørre, helt sikkert noen her inne som kan svare:)
De fleste vognene som er nevnt her er det også skrevet brukererfaringer på, ligger på oversikten på siden her ;)
Siste endring: 14 år 8 måneder siden av ***.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23283

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Det var en fantastisk avhandling MLV :-)

Jeg vil bare si at den er dyr, men min datter på 1 år og 1 mnd sitter fantastisk i Bee akkurat nå... Så om du vil ha en god ekstra trille til eldste kan du jo vurdere den... Den fungerer nok ikke på skogsturer og i snø, men på asfalt, kjøpesenter, byturer etc sitter hun som støpt :-) Hun sover også godt i den,både på tur og på verandaen her hjemme. Du vil da kunne trille henne både fra og mot deg :-) Og, du kan jo ha softbag i den også.. Så om du kan jo i prinsippet bruke den til minste også...

Men, det jeg kom på nå er at LilleogKnøtta har to tette småjenter, så hun vil sikkert kunne komme med kjekke råd til deg. HUn har jo akkurat vært igjenom vognbytter og behov for to tette :-)

Softbag kan jo være kjempekjekt for deg, for da kan du som MLV sier lett bytte mellom liten og stor i vogna...

Men om jeg var deg ville jeg valgt følgende, og da tar jeg ikke hensyn til priser her nå....

-Bee til eldste
-Mistral med softbag eller Brio Happy m bag /softbag til minste (kunne jo sett på Joyful, med tanke på den sammenleggbarebagen, men vogna er litt stiv....)
- Søskenvogn til begge, og da mener jeg å huske at babytravel sin er ganske liten. Tror venninnen min sa den ikke tok mer plass en duo edge sammenslått... Men usikker da jeg ikke har sett den selv.

Ingen som bruker søskensete på vognene lengre?! Det er utrolig lenge siden jeg har sett i alle fall!
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23284

  • ping
  • ping's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 24
takker for gode innlegg.dette blir ikke lett. men viss ikke bee fungerer på snø, så blir jeg usikker.

skal sjekke opp vognene som dere foreslår. kan man bruke fek t.timmy med en softbag i? er den solid,eller kraftig nok til den bruk om dere forstår hva jeg mener. lun nok? den veier jo en del mindre og er kanskje mindre sammenslått en kombivognene.

Igjen takk,skal til å lese litt omtaler. det er mange valg og ikke minst kombinasjonen av valg.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23290

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Timmy fungerer nok, men den er jo kun vendt fra deg... Til eldste vil den nok være super! :-)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Siste endring: 14 år 8 måneder siden av Spentsmurf.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23292

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Spentsmurf :
Søskensete til å sette på vanlige bagvogner eksisterer enda, men anbefales ikke til barn over 2 år pga faren for at vognen tipper/velter...Ikke har den noen form for hvilestilling eller særlig god polstring heller så uansett ikke noe særlig å trille langt med.
PGA tippefaren ville jeg heller ikke valgt det til barn under 2 år, for om de slår seg vrang, hiver på seg/sitter urolig tror jeg at de likevel kan klare å tippe vogna. Så tror det er grunnen til at det ikke er så mye i bruk lenger, sikkert i kombinasjon med gode ståbrett og gode og billigere søskenvogner ;)

Ping:
Timmy kan brukes med softbag, og kan være en fin ekstravogn til babyen og en god trille til eldste. Den er lun og fin, stødig og god. MEN den er kun forovervendt, og jeg ville ikke hatt den som eneste vogn til babyen.
Den koster lite og er helt klart en vogn som blir liten og nett både sammenslått og oppslått. Likevel altså skeptisk til å bruke den som eneste vogn altså. MArihøna her inne hadde den som eneste vogn til sin datter da hun var 4 mnd eller noe, og hun skiftet for tror ikke hun følte seg vel med å ha barnet fra seg så tidlig.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23295

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
MammasLilleVidunder skrev:
Spentsmurf :
Søskensete til å sette på vanlige bagvogner eksisterer enda, men anbefales ikke til barn over 2 år pga faren for at vognen tipper/velter...Ikke har den noen form for hvilestilling eller særlig god polstring heller så uansett ikke noe særlig å trille langt med.
PGA tippefaren ville jeg heller ikke valgt det til barn under 2 år, for om de slår seg vrang, hiver på seg/sitter urolig tror jeg at de likevel kan klare å tippe vogna. Så tror det er grunnen til at det ikke er så mye i bruk lenger, sikkert i kombinasjon med gode ståbrett og gode og billigere søskenvogner ;)

Jepp, en venninne testet søskensete og det kom ut av huset etter kun et par gangers bruk på deres simo.. Det fungerte ikke for henne... Tror ikke jeg ville hatt det heller, med tanke på hvilestilling etc. Jeg bare lurte på om søskensetet var noe hun hadde arvet fra hun selv var liten, for det er noe jeg ikke har sett annet enn hos henne ;)
Ping:
Timmy kan brukes med softbag, og kan være en fin ekstravogn til babyen og en god trille til eldste. Den er lun og fin, stødig og god. MEN den er kun forovervendt, og jeg ville ikke hatt den som eneste vogn til babyen.
Den koster lite og er helt klart en vogn som blir liten og nett både sammenslått og oppslått. Likevel altså skeptisk til å bruke den som eneste vogn altså. MArihøna her inne hadde den som eneste vogn til sin datter da hun var 4 mnd eller noe, og hun skiftet for tror ikke hun følte seg vel med å ha barnet fra seg så tidlig.

Jeg anbefaler deg å gå for en vendbar vogn til minste, for å ha baby mot seg er noe de fleste mener er viktig og det er jo så mange som styrer med nye vogner for å få til dette.... hehe
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23304

  • ping
  • ping's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 24
takker igjen for gode forslag. da er iallefall søskensete ut. så det må bli en søskenvogn.

Når det gjelder timmy,finnes det andre slike triller som er vendbare eller er vendt mot meg? på samme størrelsen og type sportsvogn. tenker bare litt på at jeg ikke brukte bagvognene mer enn i ca 6mnd. da ville ho sitte mere. mens en god sportsvogn blir jo brukt i mange år nå som jeg har to små.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23305

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Nei, jeg vet dessverre ikke om noen som er så små som timmy og vendbare. Da må du opp en str på vognene, og da blir mistral, brio happy og emmaljunga city cross som nevnes her de som er kjent for å være de minste. Men dette er også gode sportsvogner, og de har god kvalitet så du kan rekne med at vognen holder. Mistral kjenner du jo også godt til ;)
Carena har en vogn som er ganske liten og nett, og vendbar men kvaliteten er ikke noe særlig så jeg vil derfor ikke anbefale den...

Så en city cross, happy eller mistral med softbag til babyen kan brukes av begge barna. Sikkert gode valg ;) Finnes også en del fint brukte av disse vognene på finn.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:hjelp.noen gode forslag til vogner? 14 år 8 måneder siden #23320

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Den vendbare carenaen du tenker på er nok free og den er overhode ikke noe å tenke på. Kalesjen er så tynn at det blåser rett igjennom. Den jeg hadde hadde til og med hull (!) etter nåla ved lommen på kalesjen... Nei, kjøp noe skikkelig! ;)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.756 sekunder
ERROR: mod_kunenalogin: Kunena 1.6.2 (or later) is not installed on your system!