Nei, når man får tilgodelapp så er det oftest fordi man enten returnerer tøy pga at man ikke liker dem, og da har man ikke krav på penger tilbake eller så kan man reklamere og siden det skal litt til for å heve ett kjøp blir det ofte til at man enten får tilsvarende plagg uten feil eller om man ikke ønsker det en tilgodelapp.
Men nå er jo møbler generelt litt dyrere enn tøy da så skal sånn sett mindre til for å innfri kravene for rett til heving.
Etter forbrukerkjøpsloven så har man rett på å heve kjøpet, med mindre mangelen er "uvesentlig".
En feil på en sofa til mange tusen kroner som gjør at den etter kort tid har ett endret og slitt utseende er etter forbrukerkjøpsloven en mangel (forbrukerkjøpsloven § 15 andre ledd bokstav b) "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper") og siden mangelen ikke kan repareres skulle det innfri kravet om å ikke være uvesentelig.
Akkurat hvor de legger listen husker jeg ikke sånn helt i farten, men mener ganske sikkert at dette burde ligge innfor.
Nå er det jo praksis for at selger har en viss rett til å forsøke å reparere varen, men det går jo uansett ikke i dette tilfellet om jeg har forstått det riktig.
Er litt usikker på om de har krav på å få omlevere, altså gi dere ny sofa - om de har det er det mulig at de istedet for ny sofa av samme type har rett til å kun tilby en annen sofa, skal forsøke å sjekke det ut men har ikke tid akkurat nå.
Noe innhold er skjult for gjester. Logg inn eller registrer deg for å se det.
Uansett hvordan det ligger an i forhold til omlevering, så ville jeg rett og slett prøvd meg på å si at det foreligger en mangel etter forbrukerkjøpsloven, og at det gir dere rett til heving etter forbrukerkjøpsloven § 31 så kanskje de gir seg med det