Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem

Review Detail

 
Brio Go
 

Så godt som drømmevogna!

Tilfredshet:
 
10.0
Omtalt av sissoll
July 19, 2009

Vis alle mine omtaler
 
Sist oppdatert: July 19, 2009

Jeg har vært så utrolig skeptisk til vogner med to små, svingbare fremhjul. Har hånledd når jeg har sett folk trille på denne typen vogn på gaten, syntes de var kjempestygge og mente de måtte være fullstendig ubrukelige. Men så har jeg, etter 8 vogner på 8 måneder, svelget noen enorme kameler og endt opp med Brio Go til min jente på nå 9 måneder.



Jeg er så udelt positiv til denne vogna at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne, dette blir en laaang og rotete avhandling/kjærlighetserklæring ;-)



Vogna kommer i ni forskjellige fargekombinasjoner, og etter mye om og men endte vi med grå sportsoverdel på sort understell. Skulle i utgangspunktet ha omvendt, men stoffet trekker til seg en del støv, og dette syns godt på det svarte. Er ikke plaget med dette i det heletatt på den grå overdelen.

Stoffet på Brio Go er utrolig mykt og lett, og samtidig vann- og vindavvisende. Setet er kjempemykt - kan tenke meg at å komme oppi der må være som å sette seg i en saccosekk, det kjennes sånn.

Hele trekket og kalesjen er avtagbart, kun festet med borrelås, og skal kunne vaskes i maskin. Men den ene flekken jeg har rukket å få på min forsvant på et blunk med bare en fuktig klut. Veldig lett vedlikholdbart, med andre ord.



Kalesjen har ellers integret lufteluke med netting, men man kan ikke ta av ytterdelen slik som på teutoniavognene.



Ellers vil jeg nevne at setet er mye større enn det ser ut til. Det ser smalt ut, men dette er fordi det er såpass langt, og kalesjen går så langt fremover. Det er god plass alle veier, og kalesjen er den luneste jeg har sett, minst like lun som teutonia sine. Både ryggen og selve setet er lange, og fotbrettet gir enda mer å gå på. Setet er bare 1-2 cm kortere enn Tfk som jeg mener skal være det lengste sportssetet på markedet.



Da jeg først så vognen i butikken var det med det hvite understellet. Dette er utrolig kult å se på, og jeg tviler ikke på at det er lett å vedlikeholde. Understellet er ikke likt andre vogner som feks simo, der det kan begynne å avskalle, så det eneste jeg vil tro man kan få av skader er om man får hakk ved feks trappehumping ol.

Men, dette er en vogn som ser veldig bred ut, og med det hvite understeller syns jeg den ser betydelig bredere ut enn med det grå eller det sorte.



Vognen er forøvrig ikke spesielt bred i det hele tatt, det er optisk bedrag fordi sittedelen er såpass smal. Den er bare 2 cm bredere mellom bakhjulene enn Tfk Joggster Twist, som på sin side er en vogn som er og ser smal ut.



Trillecomforten er bedre enn alle vognene jeg har hatt (bl.a simo kombi, teutonia mistral teutonia spirit s3, easywalker Sky, tfk joggster twist).

Hjulene i gummi er omtrent som litt overfylte lufthjul, og uten punkteringsrisiko (skal sies at jeg aldri har opplevd punktering med noen av vognene mine). Bakhjulene er store og gode, og de små er også såpass store at man feks ikke trenger å humpe ned fortauskanter på bakhjulene, jeg kjører bare rett ned. Forhjulene er allikevel litt løse, slik at på brostein får jeg en lydmessig følelse av å trille en paraplytrille.

Vogna er kjempelett og triller omtrent av seg selv, og den har en fantastisk fjæring som slår EW og tfk glatt. Det er som å kjære en simo kombi, bare at den er halvparten så tung (nesten) og fjæringen dermed ikke gjør vogna tyngre å få over hindringer og opp fortauskanter.

Trillecomforten avhenger ellers litt av om barnet sitter eller ligger, og om setet er vendt fremover eller bakover. Bakovervendt, liggende er den tyngste, stiveste kombinasjonen.

De svingbare fremhjulene gjør den herlig å manøvrere, men mye mer stabil enn trehjulinger. Jeg passer omtrent ikke på engang når jeg triller opp og ned fortauskanter, den er så stabil!



Liggestillingen er mange skeptiske til, og den er ikke ment for små under 6 mnd. Men for oss fungerer det helt fint, jenta vår sover 3-4 timer i vogna hver dag, og hun sover bedre enn hun gjorde i teutoniavognene. Om dette har med "hengekøye"funksjonen eller med hellingen i setet å gjøre et jeg ike.

Sittestillingen er litt tilbakelent, men helt rett sittestilling oppnår man ved å sprette opp en liten søm i ryggjusteringsremmene på ryggen (remmene er samlet i en liten kveil som stopper opp før sittestillingen er helt rett). Jeg var skeptisk til å tukle med vogna på denne måten, men gjorde det til slutt og det syns ikke.



Handlekurven er enorm! Den er diger, og skal tåle 5 kg uten at det går ut over trillekomforten. Kantene rundt er lave, så når det regner skikkelig blir det kliss vått oppi der, det er ulempen. Vurderer derfor å gå til innkjøp av den bagen som er til handlekurven.



Det originale regntrekket er supert. Det er i både sort nylon og klar plast, og sitter som et skudd uansett hvordan du har ryggen og om fotbrettet er oppe eller nede. Plasten er mye mykere og lettere i vekt enn den typen som er på MB, EW og Tfk, og blir derfor noe mer krøllete, men er allikevel helt fint å sitte og se ut gjennom. Det er enkelt å ta av og på, og har en relativt stor luke foran som kan åpnes. Kunne godt hatt noe mer utlufting i sidene eller bak feks over lufteluken i kalesjen. Regntrekket kommer i en bitteliten pose som kan festes på understellet.



Brukervennligheten er strålende. Vognen slås sammen på samme måte som styret på de vendbare teutoniavognene vendes, altså i ett eneste grep. Vogna blir paddeflat og ganske liten, og tar man av hjulene blir den enda mindre. Bagen kan også slås sammen og bli like flat som setet!'

Setet er kjempeenkelt å vende, og setet er så lett at jeg uten probblem snur det med jenta mi oppi!

Fotbrettet er enkelt å justere, det er justeringsknapper på sidene for å justere brettet ned, mens når man vil ha det opp er det bare å løfte det opp.

Fotbøylen er også praktisk. Den kan legges helt ned foran slik at det blir enklere å ta barnert opp eller legge det ned i vogna. Justeres også med to knapper.

Ryggjusteringen er en drøm for meg som kommer fra EW og Tfk med glidelåsjustering. Den er trinnløs og reguleres på et blunk. Vil ikke si det er mindre enkelt enn vogner med faste hakk, som teutonia og simo.



Jeg har rukket å trille vogna innendørs på kafe og i ei skikkelig lita brustadbue av en søndagsåpen butikk, på asfalt, på Bergensbrostein, på grusveier med både store og små stener, i trapper og i ulendt terrent på moderat skogssti. Jeg syns alt går over all forventning, bortsett fra kanskje brostein, der får jeg som nevnt en viss paraplytrillefornemmelse.

Jeg var i utgangspunktet kjempebekymret for vinteren, bor på østlandet med mye snø, men etter å ha prøvd den på såpas variert terreng og sett hvor bra det går har jeg så smått troen på at jeg slipper å kjøpe en bruktvogn til vinterbruk i tillegg!



Om jeg ble satt på glattcelle og ble tvunget til å si noe negativt om denne vognen for å få slippe ut er det eneste jeg kan komme på at jeg savner håndbrems og fottrekk. Håndbrems er en vanesak, og jeg savnet det overhodet ikke før jeg fikk min første vogn med håndbrems, men da ble jeg avhengig. Parkeringsbremsen til Go er uansett super, veldig enkel, med kloss til hver fot, og nesten lydløs - sier ikke doioioink som på mange andre vogner.



Trenger vel egentlig ikke si det, men avaslutter med at denne vogna anbefales på det varmeste!

 

Powered by JReviews