Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem

Review Detail

 
Teutonia Spirit S3
 

Overraskende god vogn!

Tilfredshet:
 
8.0
Omtalt av sissoll
May 24, 2009

Vis alle mine omtaler
 
Sist oppdatert: May 24, 2009

Her kommer en vurdering basert på kun to dager. Har lest så mange misfornøyde erfaringer med denne vognen, og er så positivt overrasket at jeg ikke klarer å vente med å skrive min egen vurdering. Så legger jeg inn ettervurdering siden, om det skulle dukke opp noe mer.



Kjøpte en brukt 08-modell (kun sportsvogn) til jenta mi på 7,5 måneder. Har tidligere hatt to mistraler som jeg har vært kjempefornøyd med, men nå ville jeg prøve spiriten. Har lest masse om at den skal være så tung, trekke til siden, rister på ulendt underlag, dårlig handlekurv osv, men må si at hittil er jeg bare delvis enig i noe av kritikken.



At den er tung er jeg både enig og uenig i. Det føles noe tyngre enn mistralen å trille i oppoverbakker, og den er såpass tung i trillingen at den ikke triller fra meg hvis jeg slipper den noen sekunder i slak nedoverbakke. Både mistralen og Easywalkeren renner av sted om jeg gjør det samme.

Til å være 5 kg tyngre enn Easywalkeren føles den overraskende lett! Den er også utrolig lett å svinge, denne snur bokstavelig talt på stedet, både enklere og raskere enn Easywalkeren med sine store lufthjul.



At den rister på ujevnt underlag er jeg også bare edlvis enig i. Den humper ganske mye mer enn både mistralen (både med lufthjul og standardhjul) og easywalkeren (lufthjul), men på en helt annen måte. Vognen er så godt dempet at jenta mi humper mykt opp og ned som på en trampoline, i motsetning til andre vogner som lander hardt og gjør at barnet rykker skarpt til. Hun syntes rett og slett det var morsomt i våken tilstand, men sov også like godt som vanlig.



Også hørt mange mener vognen ikke er maks stødig, men jeg opplever den som minst like stødig som brede, store EW. Spirit er så kompakt at det er veldig lite vogn å holde styr på. Den føles også stabil når man drar den etter seg, i motsetning til EW som krever to hender for å dras stødig baklengs på samme måte.



Det jeg er minst fornøyd med er hjulenes kvalitet. Visste da vi kjøpte vognen at kulelageret i det ene hjulet var løst. Det hadde skjedd etter et halvt års bruk. Og etter to dager har det samme nå skjedd med et hjul til. Kjempedårlig og irriterende. Hørt om flere som har opplevd dette og også at det kommer sten inn.



Resten av vurderingen tar jeg i pluss og minus-punkter:



Positivt:

-håndbrems

-justerbart håndtak, enkelt

-vendbart sete, enkelt

-svær handlekurv

-forholdsvis lett vogn

-svingbart, låsbart forhjul

-stor og lun kalesje med innfelt myggnetting, lufting (glidelås) og titteluke

-lunt fottrekk/stormtrekk inkludert

-justerbar sportsbøyle inkluder

-teutonia har masse supert tilbehør som passer til alle vogner

-uv-filter i kalesjen

-full liggestilling, hvilestilling og sittestilling, lett å stille inn

-kjempeenkel å legge sammen, tar liten plass i lengden

-stødig og stabil



Negativt:

-dårlig kvalitet på hjulene. lufthjul burde være en valgmulighet

-teutonia er kjent for korte seter, slik at noen barn vokser tidlig ut av dem

-litt utilgjengelig handlekurv

-stoffet i setet er det samme glatte som utsiden av vogna, så barnet sklir og aker om man ikke bruker pose eller seat insert

-vognen tar stor plass sammenlagt, i høyden og bredden.

-selene er festet litt høyt



Alt i alt en super vogn, men jeg er glad jeg har EW i tillegg, som jeg vil bruke når jeg skal kjøre på ulendt terreng, og sannsynligvis mesteparten av vinteren.

 

Powered by JReviews