Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Prisjakt Kjøpe brukt
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Kjøpe brukt

Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #831

Finn.no er en fabelaktig plass å finne vogner (og annet utstyr til barn) til fine priser. Det innebærer jo at man kjøper brukt, men det sparer jo både miljø og lommeboka.

Ble mamma for første gang i januar i år og har kjøpt alt av utstyr brukt - funker helt supert!
En av fordelene jeg har oppdaget er at man kan kjøpe veldig greie (og pent brukte) vogner til en billig penge. Er man ikke helt fornøyd med funksjonaliteten står det alltid noen parat til å kjøpe det du ikke trenger, slik at du kan gå videre til neste brukte vogn.

Første vogna jeg kjøpte (da jeg var helt grønn på barnevognmarkedet) var en simo-vogn. Litt eldre modell, men i veldig fin stand. Det var derimot mye jeg ikke hadde tenkt på da jeg kjøpte. Feks. hvor mye størrelse hadde å si. Vi har ikke bil, men har tilgang på lån av bil som er ganske liten. Simoen fikk rett og slett ikke plass i den. Dermed la vi den ut for salg og fikk solgt den innen en uke. Vi kjøpte istedenfor en Quinny vogn med bag og sportsdel. Bagdelen er vi godt fornøyd med, men sportsdelen har noen ulemper som jeg ikke vet om jeg kan leve med. Det betyr antakelig at jeg må inn på Finn igjen og lete litt i barnevognsjungelen.

Jeg synes stort sett det bare er fordeler med å kjøpe brukt. Sider som barnevognguiden er uvurderlige med tanke på å gjøre litt research på en vogn før man kjøper den. For research er viktig!
Det er masse spennende vogner der ute, men man trenger ikke alltid å kjøpe det nyeste....
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #832

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Hei!

Jeg er helt enig med deg. Å kjøpe brukt er en lur måte å prøve forskjellige vogner på, og man sparer som du sier både penger og miljø. Hører til stadighet om folk som bytter ut vogner på denne måten, og sjeldent går i tap. Jeg har inntrykk av at det er mange fine og relativt nye vogner som er til salgs på steder som Finn. For folk skifter nok vogner ut endel raskere enn de f.eks gjorde for 9 år siden, da jeg fikk min første. Jeg har selv solgt unna endel vogner jeg har hatt, og det er godt å vite at andre også kan ha glede av de.

Reklamasjonsmessig er jeg ikke helt sikker på om det er fordeler med å kjøpe brukt (eller hva er din erfaring her?), men jeg tror man står sterkere om man får tak i en vogn som selges med kvittering.
Barnevognguiden er en kjempebra side, hvor man kan lese om de forskjellige vognene. Og jeg pleier ofte å anbefale nettstedet til de som er på utkikk etter vogn, både nytt og brukt :)
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #833

Så enig, så enig!! :laugh:

Jeg har vært så heldig at jeg har arvet utrolig mye utstyr til vesla, aller mest klær, men gså andre ting. Seng, og en god del leker har jeg kjøpt på finn, og når hun vokste fra første bilstolen sin, da havnet den der, og var solgt på 4 dager. GLIMRENDE! :cheer:

Vogner har jeg kjøpt nytt, det må jeg inrømme, men har hatt veldig flaks og kommet over gode tilbud når jeg har vært på utkikk etter ny vogn. Nå titter jeg innom Finn daglig, for nå skal det anskaffes joggevogn! :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #835

For å være helt ærlig har jeg ikke noe erfaring med reklamasjon på brukte vogner. Tror det man må være klar over når man kjøper brukt er at det medfølger en viss risiko. Derfor pleier jeg ikke å kjøpe veldig dyre vogner (dvs. at jeg prøver å holde meg under 2500). Da utelukker jeg selvsagt noen merker, men jeg er mer opptatt av funksjonalitet enn merke. Kvalitet spiller selvsagt en stor rolle, men når man kjøper brukt tar man som sagt en sjanse (vet ikke helt hva slags rettigheter man har, om noen i det hele tatt når man handler på den måten). Det er derfor det er så viktig å gjøre research på forhånd - det garanterer jo selvsagt ikke at man gjør et kupp, men det øker sjansen.

Forøvrig kjempefint å lese at det er andre også som er positive til å kjøpe brukt. Jeg har kjøpt stort sett alt av utstyr brukt (seng, stellekommode, skap, bilstol, tøybleier, trille, reiseseng, dunpose m.m.) Har ett bomkjøp på samvittigheten - en skinnpose som var noe liten - men som viste seg å fungere utmerket i trilla vi har. Så kanskje var det ikke et bomkjøp lell....
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #837

Tror som du sier det vil være en fordel med vogn som selges med kvitering i forhold til reklamasjon. De fleste butikker er mye greiere å ha med å gjøre da.
Ellers sier jo faktisk kjøpsloven at de må hjelpe deg så lenge de fører produktet. det er faktisk opp til butikken å bevise at du IKKE har kjøpt varen hos dem, dersom du henvender deg ett sted... Ellers kan du helt sikkert rette reklamasjonen direkte til importøren.
Har ikke erfaring med reklamasjon på vogn, men måtte reklamere på en stormberg parkdress i vinter, (en glidelås på beinet som åpnet seg) Da ringte jeg Stormberg direkte, den var kjøpt langt unna der jeg bor, og de ba meg sende den til dem. En drøy uke senere kom det ny dress i posten, med lapp om at de beklaget feilen. Kjempefornøyd!! :laugh: Forøvrig en superbra dress, som er like fin nå, selv etter flittig bruk!

Tror jeg selv ville vært litt skeptisk til å kjøpe brukt bilstol fra noen jeg ikke kjente. Du vet jo ikke hva den har vært utsatt for, selv om de sier den ikke har vært involvert i ulykker. Selv kjøpte jeg en brukt av en nabo, det føltes tryggere for min del.

Denne siden er helt super! Det er uvurdelig å få høre hva andre foreldre synes om vognene, ikke bare hva selger/butikkene sier. Her finnes de erlige meningene og erfaringene!

:lol: kjempetakk til den/de som kom på å lage denne siden!!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #839

Tror som du sier det vil være en fordel med vogn som selges med kvitering i forhold til reklamasjon. De fleste butikker er mye greiere å ha med å gjøre da.
Ellers sier jo faktisk kjøpsloven at de må hjelpe deg så lenge de fører produktet. det er faktisk opp til butikken å bevise at du IKKE har kjøpt varen hos dem, dersom du henvender deg ett sted... Ellers kan du helt sikkert rette reklamasjonen direkte til importøren.
Har ikke erfaring med reklamasjon på vogn, men måtte reklamere på en stormberg parkdress i vinter, (en glidelås på beinet som åpnet seg) Da ringte jeg Stormberg direkte, den var kjøpt langt unna der jeg bor, og de ba meg sende den til dem. En drøy uke senere kom det ny dress i posten, med lapp om at de beklaget feilen. Kjempefornøyd!! :laugh: Forøvrig en superbra dress, som er like fin nå, selv etter flittig bruk!

Tror jeg selv ville vært litt skeptisk til å kjøpe brukt bilstol fra noen jeg ikke kjente. Du vet jo ikke hva den har vært utsatt for, selv om de sier den ikke har vært involvert i ulykker. Selv kjøpte jeg en brukt av en nabo, det føltes tryggere for min del.

Denne siden er helt super! Det er uvurdelig å få høre hva andre foreldre synes om vognene, ikke bare hva selger/butikkene sier. Her finnes de erlige meningene og erfaringene!

:lol: kjempetakk til den/de som kom på å lage denne siden!!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #840

OPS!

Vet ikke helt hva som skjedde nå, hvordan det ble to av det innlegget... :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #842

Ville bare si at jeg har kjøpt brukt bilstol av folk jeg kjenner...enig med deg at det er det tryggeste, for da vet man jo tross alt hvor gammel stolen er og om den har vært i kollisjon eller ikke:-)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #860

  • MiMa
  • MiMa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Administrator
  • To små propeller...
  • Innlegg: 126
Og her kommer antagelig kveldens dummeste spørsmål:blush: :
Blir bilstolene redusert i kvaliteten (om jeg kan si det sånn) etter å ha vært med i en bilkræsj? Jeg skjønner at ved totalvraking vil stolen være påvirket, men er det noe som sier at man skal bytte stol etter en kollisjon selv hvis det ikke er noen synelige skader? :S
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #863

  • Solfrid
  • Solfrid's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 39
Jeg lurer på en ting når det gjelder å kjøpe brukt, på f.eks. Finn. -Hvordan gjør man det med betalingen hvis vognen ikke kan hentes? Lett å bli lurt...
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #864

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Det er ikke et dumt spørsmål :) Jeg forstår det sånn at stolen kan være skadet selv om den ikke har synlige skader. Her står det noe om bilstoler som har vært i kollisjon:

www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;act...e.publicShow;ID=3240
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #865

Slettes ikke et dumt spørsmål!! :)

Det heter seg at du skal bytte stol dersom den har vært med i kolisjon. Det kan oppstå brister (små usynlige sprekker) i matrialet -tror det heter materiell tretthet, som gjør at den vil tåle mindre belastning før den sprekker dersom du skulle kræsje senere. Du kan dermed risikere at barnets sikkerhet er langt dårligere enn du tror.

Om det bare har vært snakk om en liten "bulk" behøver den ikke byttes, det vurderer en takstman utifra skadene på bilen, og hvordan stolen er plasert osv. medium til kraftig kolisjon, da skal den stort sett kastes, og forsikringsselskapene erstatter stolen.

Tenk i værste fall at noen har fått ny stol på forsikring, og bestemmer seg for å selge den gamle alikevell, for den "ser jo helt fin ut" GRØSS...

Derfor: om du velger å kjøpe brukt, kjøp av noen du kjenner...
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #868

  • MiMa
  • MiMa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Administrator
  • To små propeller...
  • Innlegg: 126
Ja, det høres jo logisk ut. Det samme gjelder jo bilen :unsure:
Kanskje greit å kjøpe akkurat bilstolen ny da?
Jeg kjøpte faktisk kaiserpose brukt - ett år gammel. Noen uker etter jeg hadde kjøpt den kom den på salg på fru lyng til noe under det jeg ga! Hallo? :ohmy: hi hi. Så man treffer ikke allitd.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #869

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Tenker du da om man sender f.eks pr. post? Hvis du selger en vogn kan du sende vognen i oppkrav. Hvis du kjøper vogn vil jeg tro at du kan benytte betalingsgarantien på Finn. Det har jeg prøvd en gang. Da velger du som kjøper å benytte betalingsgaranti fra et tredjeparts betalingsselskap. Du setter inn kjøpesummen på en låst konto hos dette selskapet, selger får beskjed om dette og sender varen (men han får ikke pengene enda), du får varen og godkjenner den om den er hva du forventet. Og du gir beskjed til betalingsselskapet at du godkjenner varen og selger får utbetalt kjøpesummen fra kontoen du satte inn penger på.
Her kan du lese om det:

www.finn.no/finn/gojsp/daily/info/betali...=13764821&vertical=5

Dere kan også skrive kjøpekontrakt.
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #871

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Ja, jeg har enda ikke turt å kjøpe brukt bilstol. Kan kanskje gå an om man kjøper hos noen man kjenner godt og stoler på.

Nei, ikke alltid det lønner seg :) Man kan være uheldig innimellom.
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #872

  • Solfrid
  • Solfrid's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 39
Aha, finn har en ordning for det altså :) ja, det hørtes jo ikke så dumt ut det :cheer:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #873

Til Solfrid

Om den må sendes i posten så er det greit å betale på postoppkrav.

Det avtaler de på postkontoret når den sendes, og du betaler inn på konto til selger når du henter den.

Bakdelen er jo at du ikke får sett den ordentlig før du betaler, så helt sikkert er det jo ikke
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #980

Du kan bruke PayEx som er et mellomledd mellom kjøper og selger. Men ordningen kan fint misbrukes, så jeg er ikke så veldig begeistret for den. Jeg sender aldri i oppkrav, for det man risikerer da er at kjøper ikke gidder å hente likevel, og da sitter man der og må betale frakt begge veier.
Jeg foretrekker å få pengene inn på konto før jeg sender, men skjønner jo at folk er skeptiske. Hadde vært det selv. Har stort sett bare positive erfaringer, selv om enkelte er frekkheten selv når de kommer med bud på det man skal selge.
Addict... For tiden med MB Urban Elite, Stokke Xplory, Emmaljunga Scooter og Maclaren Techno XT.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 10 måneder siden #994

Kjøper ikke brukt for enhver pris altså, det er ikke alt jeg synes det er verdt å skulle spare på, bl.a bilstol!!!

Dessuten er det mye på finn.no som er overpriset, og mtp. reklamasjoner/garanti hadde jeg i allefall besørget at jeg fikk kvittering på det jeg kjøpte og gjerne sett det før jeg bestemte meg.

Utover det er det å kjøpe brukt veldig flott; økonomisk og miljømessig!! :cheer:
Rampetert april 2006 & Rampetutt juli 2008

TFK Joggster Twist | Stokke Xplory | Maclaren Techno XT
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Kjøpe brukt 15 år 2 måneder siden #1300

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Kjøper gjerne vogner brukt, og det har jeg gjort en del ganger :P
Har også hendt jeg har kjøpt barneklær brukt, men da skal det være pent og lite brukt. Gjerne merker som hadde svidd i lommeboka å kjøpe nytt B)
Bilstol kunne ikke ramlet meg inn å kjøpe brukt.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 2.233 sekunder