Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Foreldre og barn Småbarnsforeldre Bleieutslett
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Bleieutslett

Bleieutslett 13 år 2 måneder siden #75562

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Æsj... Som tittelen antyder har vi fått bleieutslett i hus. Frustrende. Lillemor er rød, og "fæl" i huden... :stellebaby:

Åååå jeg har så vondt av henne!!!

Og hva er vel mer typisk enn at det er søndag i morgen og "umulig" å få tak i nødvendige remedier???

Har tenkt å kjøpe krystallfiolett og smøre med det, selv om det vistnok er noe skrekkelig søl. Det får ikke hjelpe.

Ellers har vi til nå smurt med noen fete stellesalver, men nå er det tilbake til gode gamle silulen.

Noen som har noen gode råd??

Klumpen vår trener gode råd, og gjerne tips om søndagsåpne alternativer (plantasjen og statoil har vel ikke rare utvalget :()
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Bleieutslett 13 år 2 måneder siden #75566

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Stakkar liten. Bleieutslett er ikke noe koselig. Har gode erfaringer med følgende råd: luft er veldig viktig, ha bleien av slik stumpen får luft. Ikke bruk klut/mesoft/våtservietter når du vasker bæsjen av, skyll henne istedet under rennende vann i vasken. Å bytte bleiemerke,omså for en stund, kan også hjelpe. Silulen er et bra sinkprodukt, pass på å smøre tykt lag. Jeg har funnet to produkter som oppleves som særs gode mot problemet: Inotyol salve og Dr. Greves sinksalve, begge fås på apotek. Av gamle kjerringråd kan potetmel fungere bra.

Om bleieutslettet varer lenge, om du eller barnet nylig har blitt antibiotikabehandlet, eller om barnet har trøske i munnen, eller du har en candidainfeksjon bør du kontakte lege. For noen ganger kan et tilsynelatende hissig bleieutslett vise seg å være sopp, som må behandles av soppdrepende legemidler.
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Siste endring: 13 år 2 måneder siden av Empa.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Bleieutslett 13 år 2 måneder siden #75569

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Ja, huff... HUn har jo nylig hatt penicillin, så jeg frykter det er sopp :( Bør jeg ringe legen og få anbefalt f.eks krystallfiolett? En venninne hadde god erfaring med dette i sommer.

Ja, vi har sluttet med mesoft/klut og begynt å skylle... Men ikke like lett bestandig :( Men våtservietter har vært bannlyst her i huset siden A var baby, hun ble rød bare vi tenkte på de :knegg: Men hun har ALDRI vært slik som C er nå :(

Inotyol og Dr. Greves blir innkjøpt, silulen er det vi stort sett har brukt ;) MEn denne gangen er det ikke "vanlig" rødt, så tror vi må gå sterkere til verks, desverre.

Men, Empa og Linka_lill, dere har litt mer fag om dette enn meg, svir krystallfiolett???
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Bleieutslett 13 år 2 måneder siden #75575

  • Linka_lill
  • Linka_lill's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Vogndilla
  • Innlegg: 3237
  • Takk er mottatt 10
uff da, stakkar lille C. Vet du, jeg har ikke prøvt krystallfiolett, Har bare hørt andre mammer brukt det og de har sagt forskjellig.

Det jeg gjorde når J-S var plaga med bleieutslett, var at jeg gikk over til kun å skylde under rennende vann (noe jeg fortsatte med til hun var ferdig med bleie nesten) og tøket og luftet godt før jeg tok på ny bleie. Brukte i starten Libero, men byttet over til pampers.
Jeg byttet på å smøre henne med Purelan og A-creme,( A-cremen blandet jeg med litt zink). Dette virket supert for J-S, fikk ikke utslett igjen etter denne gangen. Tror ikke hun tålte Libero bleien heller, for etter at jeg byttet til pampers hadde vi ikke noe særlig med utslett, var litt rød noen ganger, men ikke noe utslett.

Purelan kjøpes reseptfritt på apoteket. Denne kan også brukes mot bla såre brystvorter og er ikke farlig for barnet. Jeg hadde ikke klart meg uten denne de første 3 ukene med amming husker jeg :laugh:

Varer utslettet lenge, signerer jeg Empa sitt råd. Noen ganger er vi bare nødt til å gå til lege å få andre legemidler.
Vognparken består av Simo Duo, Emmaljunga Scooter 2.0 og Babyjogger City Mini
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Bleieutslett 13 år 2 måneder siden #75578

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Jeg personlig ville ventet med krystallfiolett (har ikke inntrykk av at det svir mer enn andre ting når huden er sår) med mindre legen vil du skal prøve det. Det vil være mer slikt som soppdrepende krem/salve og lignende som kan være aktuelt. Hør med legen, og få han/henne til å ta en titt, det ville jeg ha gjort.
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Siste endring: 13 år 2 måneder siden av Empa.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Bleieutslett 13 år 2 måneder siden #75580

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Da skal jeg ringe legen i morgen tidlig :) Tryggest det ;) Selv om jeg føler jeg flyr ned dørene der for tiden :( En anelse plagsom kan man si :(

Men, hehe, festlig du nevnte purelan Linka_lill :) Vi har purelan. Jeg kjøpte det til meg selv da A var baby, men den har nestne ikke vært brukt, men nå i går måtte "tuppen" klippes av.. Jeg har smurt på C den siste tiden, først purelan, så Zinksalve. Grunnen til at jeg har blandet de to er at vi har vært tomme for silulen og jeg har hatt igjen litt libero zinksalve jeg har tenkt det har vært greit å bruke opp ;) Før hun ble så sår brukte vi en salve som heter diaper rash and trash fra motherlove. Denne har vært ypperlig på A.

Jeg har siden A begynte å få luktebæsj (:dåne: for et ord) skylt henne i vasken også, så nå er det det som gjelder for C også.

VI har vært heldige. A har så godt som aldri vært rød, eller hatt utslett. Hun hadde noen da vi var på Kypros i sin tid, men det var nok mest for at vi brukte våtservietter.. De var tatt med hjemmefra og beregnet til formålet, men desverre virket de ikke som de skulle for oss. Vi hadde med masse engangskluter også, for vi viste vel egentlig at hun var litt var på slike ting. Ellers har hun vært rød om vi har glemt å smørre en periode eller hn har gått litt lenge med en tung bleie. Om vi er skjødesløse? Tror ikke det :S Men noen ganger går det jo litt lengre mellom hvert skift enn andre ganger... A har med seg kluter i bhg forå unngå våtservietter, derfor har vi aldri brukt det på C heller... Men, vi har i våtservietter i stelleveska, for det er jo så lettvint å tørke hender og ansikt med :knegg:

Ja, kanskje vi må bytte bleier? Jeg burde kanskje brukt tøybleier, men kjenner meg ikke 100 % motivert for det desverre.

Men, i skrivende stund ligger C på stellebordet og koser seg, og jeg sitter ved siden av og plaprer i veg... Sosialt :sparke:

Men altså, utslettene er røde, knudrete og litt "prikkete" om dere skjønner :S Og jeg må bare si at jeg ikke helt vet hva trøske er :blush:
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Bleieutslett 13 år 2 måneder siden #75631

  • Linka_lill
  • Linka_lill's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Vogndilla
  • Innlegg: 3237
  • Takk er mottatt 10
Noe innhold er skjult for gjester. Logg inn eller registrer deg for å se det.
Vognparken består av Simo Duo, Emmaljunga Scooter 2.0 og Babyjogger City Mini
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Bleieutslett 13 år 2 måneder siden #75635

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Noe innhold er skjult for gjester. Logg inn eller registrer deg for å se det.
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.614 sekunder