Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Klær og utstyr Barneklær vask av ullklær
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: vask av ullklær

vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2120

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
Jeg står her nå med en liten haug med skittene ullklær til barna. men jeg blir så irritert, fordi flekker og annet driit fra barnehagen går ikke vekk i vask! er det noen som har noen superråd før jeg slenger dem i vaskemaskinen? - Det er snakk om vanlig janus ull, de tynne genserne og stilongser
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2123

  • turid84
  • turid84's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 174
Denne treng eg svar på og!!!spesielt når minsten shit ut over heile antrekket sitt....veit ikkje kor mange bodyar eg har kasta fordi avføringsflekker ikkje går vekk.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2129

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Matflekker og sånn pleier jeg å skrubbe litt på før jeg hiver dem i maskinen, egentlig med alle flekker. Er litt jobb, men går fort når man først er igang.
Ting som kan sette flekker er viktig å ta så fort som mulig, men jeg har fått vekk gamle flekker også ved å skrubbe litt.

På nøstebarn har de flekkfjerner for ulltøy. Lurer på om Troll også hadde noe som var bra, Trollsåpe eller hva det heter...
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2134

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
Åh, så bra! takk for tipset:) Jeg skrubber og skrubber, emn ungene bruker som regel ullgenserne i barnehagen - jeg liker at de har ull innerst, og da blir det bare sånn - og da sitter jo flekkene på hele dagen, det blir tusjfarger og annet møkk på ermene. dette er ikke like lett å få vekk, men hvis det finnes flekkfjerner for ull, så er det jo en heelt annen sak:cheer:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2169

På en butikk her som heter Bånsull selger de noe som heter sitronsåpe som faktisk fjerner bæsjeflekker fra ulla. Skummer den inn og lar ligge en liten halvtime før jeg kjører tøyet i maskinen:)
Nåværende vognpark:
Brio Spin, Brio Go og Mountain Buggy Swift:)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2187

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
oi! wow! Det må jeg få tak i!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2191

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Takk for tips mammaentilgutten! Den hørtes super ut!

Mine går også kun med ull vinterstid, både innerst og ytterst:) Men som sagt går det meste av i vask. All Janus og annen behandlet ull hiver jeg på 40 grader skåneprogram - tar litt bedre flekkene enn vanlig ullprogram så mulig det som gjør at jeg får bort det meste.
Men kommer jo noe her også som ikke går bort, spesielt på det som er lyst.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2230

Jeg har også funnet ut at 30 eller 40 grader skånsom er bedre en ullvask. Også hjelper det hvis en bruker Milo skyllemiddel, virker som ikke ting setter seg så fast:)
Nåværende vognpark:
Brio Spin, Brio Go og Mountain Buggy Swift:)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2234

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
hehe søsteren min har farget alle lyse ullbodyer brune:laugh: Hun gav liksom opp. Det man ikke vet... osv.. haha
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2255

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Hehe :)
Har også farget en del ullklær pga flekker, men det er jo faktisk en god løsning på problemet spør du meg ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2417

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Vask og stell av ull

Bruk ullvask uten enzymer og blekemidler, og vask ved maks 35 grader celcius (ullfiberets skjell åpner seg ved temperaturer over 35 grader celcius). Har du ikke vaskemidler uten enzymer og blekemidler bruker du bare hårshampoo. Ull merket Superwash er spesialbehandlet for å tåle vask på 40 grader.

Ull tåler ikke for kraftig bearbeiding under vask. Da filtrer det seg sammen og krymper. Det anbefales ikke å vaske ull sammen med andre typer materialer da disse kan slite på ullfibrene og dermed ødelegge deres unike kvaliteter.

Ull tåler skånsom sentrifugering, men ta tøyet ut umiddelbart etterpå. Ull tåler ikke å bli tørket i tørketrommel, men tørkes flatt.

Ull skal ikke bløtlegges og ødelegges av klorbehandling.

De fleste flekker på ulltøy kan forsøkes fjernet ved å fukte flekken med f.eks Neutral oppvask og la det virke noen minutter, ev. lenger. Husk å prøve fargeektheten på et sted det ikke synes. Deretter vaskes tøyet i Neutral ull- og finvask på et ullprogram. Ev. fargerest kan forsøkes fjernet med 3 % hydrogenperoksid. Skyll grundig med vann. (Kilde: Flekkbiblioteket på www.neutral.no)

Ull kan strykes ved 150 grader, gjerne mens det fortsatt er litt fuktig. Blanke strykemerker kan unngås hvis man dekker til med et tøystykke eller håndkle.

Klær med broderier anbefales å vaskes i en vaskepose, da holder de seg mye bedre. Det forhindrer peeling og annen slitasje.


Klippet og limt ja :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:vask av ullklær 15 år 1 måned siden #2418

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
Så fott! tusen takk! :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.620 sekunder