Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Spørsmål fra førstegangsforeldre Vogntips tråd for førstegangsforeldre!
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Vogntips tråd for førstegangsforeldre!

Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #1737

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Skriver ikke noen tips i første innlegget her, men tenkte kanskje at det kunne være greit med en tråd hvor førstegangsforeldre kunne spørre oss litt mer erfarne vognbrukere om tips og råd!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #1773

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Kjempelurt! :)
Har prøvd en del vogner, så her er det bare å spørre i vei!

Og om noen har tenkt å spørre om hvordan Quinny Comfort 3xl er, så anbefaler jeg ikke den til noen :laugh:

STOR bagdel ser jeg på som et must, og det er det mange vogner som ikke har. Det er ikke noe særlig å måtte flytte lille babyen sin over i sportsvogn lenge før den er klar for det bare for at vogna er for liten...spesielt ikke med vinterbarn da det kan bli litt for kaldt og trekkfullt for de aller minste.
Så som første vogn med god, stor og lun bagdel er jeg veldig glad i simo eller Bugaboo Cameleon. Med vinterbarn ville jeg gått for Simo av de to :)

Når man er klar for sportsvogn syntes jeg simoen blir litt tung å drasse rundt på, mens Bugabooen er like god til hele vognperioden.
Av sportsvogner har jeg lagt min elsk på OTH, det er en drøm av ei vogn både for barnet og deg :) Det er nesten så den triller selv i oppoverbakker :P
Av de litt rimligere sportsvognene var GT helt ok, faktisk veldig ok i forhold til pris.
Av firhjulinger er Teutonia Mistral veldig god, den er stødig, lun og super å trille.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #1834

  • turid84
  • turid84's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 174
Eg vil ikkje anbefale teutonia prestige...Bagvogna er veldig liten,og me har hatt problem med sportsvogndelen.

Vil absolutt anbefale Basson Roma.Romslig og stor bag.God plass til vognpose i den...Veldig fornøgd med denne=)

Elles er det ein haug av vogner på markedet,og eg trur det er viktig å forhøyre seg fleire plassar før ein bestemmer seg for ei vogn.Gå i butikken og sjå på den,prøv å trill dem rundt
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #1889

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Enig i at det er veldig lurt å se seg litt rundt før man kjøper!
Aller viktigst er det å tenke på hvilke behov man har:

- på hvilken årstid er barnet født?
en vinterbaby trenger ofte en lunere vogn enn en sommerbaby, må man ha plass til poser, syner og tepper i bagen? Får man sommerbaby er det lurt å tenke på at barnet om høsten/vinteren begynner å bli større men fremdeles kanskje bør ligge lunt i bagen sin
På samme tid kan det være lurt at vogna har lufting på varme sommerdager

-skal vogna inn og ut av bil?
Pass på at vogna greit får plass i bilen(e) den skal fraktes i og stor fordel om den er lett å slå opp/legge sammen og ikke så tung å løfte

-hvilket underlag skal vognen brukes på?
Skal du ut på skogsstier og mye ulendt terreng er det godt med store (luft)hjul og lett vogn.
Skal man stort sett shoppe er det en fordel med svingbart/svingbare forhjul og at vogna ikke er for bred mellom hjulene. Man trenger heller ikke tenke på at hjulene skal ha en viss str. for å håndtere hindringer osv
Skal man bruke vogna som en all-round vogn må man finne den man tror dekker behovene best, noe må man kanskje gjøre ett kompromiss på(her kan jeg legge til at av egen erfaring så fungerer trehjulinger med svingbart/låsbart forhjul og gode hjul bra både på litt ulendt terreng, asfalt, grus, snø og shopping)

-hvor viktig er det med god demping/fjæring?
En baby som skal trilles på annet enn helt flatt underlag trenger litt god fjæring for å ikke riste i bagen sin. Dette gjelder også sportsvogner med sittedel som sitter helt fast. Mange vogner, f.eks de fleste joggevogner, oth/MB, Easywalker, tfk osv har en sittedel som "henger" denne fungerer som en hengekøye og er demping i seg selv.

-er man høy/lav?
For høye mennesker kan noen vogner bli for lave, man skal tross alt løfte barnet inn og ut av vogna en del ganger...Mens er man lav kan høyden bli ett problem.
Hvordan håndtaket justeres kan også ha betydning. For de høyeste kan det være lurt med teleskophåndtak fordi man da kommer lengst bort fra vogna og sjansen for å sparke i den når man går blir mindre. Dette kan variere fra vogn til vogn, viktig at både mamma og pappa får prøve å trille før man kjøper

- ønsker man kombivogn hvor man lett kan løfte bagen inn/ut av sportsvogndelen?
Det kan være lurt om man f.eks bor i blokk eller andre steder hvor vogna må stå igjen i kjeller/underetasje mens man vil bære bagen med seg. Kombivogner er ofte tyngre og har litt mindre bager enn duovogner, men det finnes mange unntak;)
Og ønsker man da en lettere mykbag, eller en noe tyngre men ofte romsligere og luftigere hardbag?

- ønsker man duovogn med separat bag og sportsvogndel?
Duovognene har ofte noe større bager enn kombivognen (men som sagt, finnes unntak;) ). Bagene er også ofte litt tyngre.De fleste vogner har nå klikksystem slik at det også kan være lett å feste av/på bagen ved behov. Skal bagen bæres så bør man sjekke ut om den har gode bærehåndtak.

-synes man det er viktig med vendbare håndtak? Lun kalejse? Mulighet for fottrekk? Er det plass til en ordentlig pose i vogna? Hvor viktig er det at vogna er vendbar? Bør og vil man ha en baby vendt fra seg?

Mange har den erfaringen at en noen vogner fungerer best til de minste, mens ettersom barnet vokser så endrer behovene seg. Kanskje kan det være lurt å i første omgang tenke på en god bagvogn, og så se hvilke behov man etterhvert får/har før man går til innkjøp av en sportsvogn. Dette trenger ikke å bli så dyrt om man er villig til å kjøpe brukt. Det finnes veldig mye og lite brukt til en ok pris på bruktmarkedet:)
Det sørger sånne med vogndilla for:laugh:

Noen ønsker derimot en vogn som varer hele vognperioden. Da må man kanskje foreta litt andre vurderinger igjen.

Når man har tenkt over hva man ønsker seg er det også lettere for de i butikken, og for oss som dere kanskje spør om tips, til å hjelpe akkurat dere med å finne den perfekte vogn;)

Sånn, dette var en liten intro til vognkjøp:laugh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #1931

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Oi, ser nå at det allerede står mye bra om dette på siden her under "velg riktig barnevogn". Er ganske ny her så det hadde jeg faktisk rett og slett ikke sett før =)

Men det kan vel ikke stå for mange steder =)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #2936

  • Aho
  • Aho's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 112
Hei,- ser Turid84 er misfornøyd med teutonia prestige.. er det flere som har erfaringer med denne vognen? positivt el negativt?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #2950

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Ikke Teutonia Prestige, men jeg har hatt noen teutoniaer da :)
Det nærmeste blir vel Mistralen jeg hadde, og den var jeg utrolig fornøyd med!! Hadde jeg skulle hatt 4 hjuling igjen klunne jeg gjerne kjøpt den igjen. Den var DEILIG å trille, enkel å legge sammen...følte det var goood kvalitet på vogna. Lun og god for den lille også.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #3026

Er kjempe glad i Tfk joggster twisten min, men angrer på at jeg ikke kjøpte en vogn med litt større bag del som første vogn.
Smurfen min var 4 mnd nå i januar og måtte da bytte til sportsdelen fordi det ble for liten plass i baggen. Sikkert vært bedre om han hadde vært født en annen tid på året
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #3073

  • Aho
  • Aho's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 112
Jeg har tenkt endel på TFK joggster X.. Men er usikker på hvilke hjul jeg evt skulle valgt. Jeg kommer til å trille på både asfalt,grus- og traktorvei... Burde jeg velge sport eller twist??
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #3075

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Om det blir en del grus og traktorvei ville jeg valgt sporten... SÅ ille blir den ikke å trille på asfalt uansett :)
Jeg har vurdert sporten jeg også, men funnet ut at det blir mest turer på jevnt underlag, så satser jeg på at twisten overlever de gangene det blir grus og stier!

Helt rå vogn iallefall :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #3085

  • Aho
  • Aho's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 112
Ja jeg har sååå falt for den vogna! MEN vet du hvordan den fungerer? Jeg har kun funnet info på tysk,- å det er jeg nokså dårlig på. Er det sånn at man kan ha den som en sportsvogndel vendt mot deg?? men hvilken insats bruker man da?? eller er det sånn at man bruker den delen som er på vogna når man kjøper den??
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #3086

  • Aho
  • Aho's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 112
Å hjulene ja.. de glemte jeg.. er det fordi sport er mer stabil?? hva om man låser hjulene på twist?? går det an å kjøpe den andre typen hjul i tillegg?? sånn man kan variere etter behov?? DET hadde jo vært flott!! ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #3090

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
mm..ja en kombinasjon av de hjulene hadde vært supert :)
Du kan låse det svingbare hjulet foran, men har fått inntrykk av at det ikke tåler like mye påkjenning som det som er fast... så det kommer vel an på hvor mye påkjenning du har tenkt å gi vogna ;)
Er også totalt forelsket i denne vogna!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #3101

  • Aho
  • Aho's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 112
vanskelig å bestemme seg altså!!! skulle hatt masse penger å kjøpt ALLE vognene jeg hadde lyst på! Er egentlig rart hvor vogndilla man kan ha altså... ei VOGN liksom.. :laugh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #3105

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Har også mang en gang klødd meg i hodet over denne vogndillaen min :laugh:
Det er bare et eller annet med de vognene det ikke går an å beskrive..
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #3110

  • Aho
  • Aho's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 112
hmmm om det er som jeg tror så ER det mulig å veksle hjul på joggster x sporty typen.... eller har jeg misforstått mon tro...
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 1 måned siden #3111

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Leste på oversettelsen jeg og....hmmm...
Det stod at det var tilgjengelig fra februar 2009, men er det en ny type hjul på den "gamle" twisteren, eller den nye TFKen?
Fikk lyst til å ringe en av butikkene i Tyskland for å høre...håper de kan engelsk :laugh:
Hvilken butikk er dette?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 4 uker siden #3159

  • junimor
  • junimor's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Fersking
  • Innlegg: 2
Vi får vår første baby i juni, og vognvalg er jammen vanskelig..

Har utelukket Simo pga størrelse og vekt, og nå ser det ut til at det står melom Emmaljunga city cross og Teutonia prestige med hardbag. Liker begge vognene veldig godt, men haller litt mer mot Teutonia pga at den er kompakt og liten, og jeg liker at den er så enkel som den er. Grunnen til at vi begynte å se på Emmaljunga var størrelse på bagen. Emmaljunga sin city bag er litt større,nesten 2 cm på lengd og bredd. Mitt spørsmål er:
Vil bagen til teutonia bli for liten til tulla vår til vinteren når hun blir født i juni? noen erfaringer? Når er det vanlig å gå over til sporsvogndel?
Andre pluss og minus med disse vognene?
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 4 uker siden #3175

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Vanskelig det med vogner...
Nå har jeg ikke hatt noen av vognene, men en av brukerene her inne har skrevet en del om hvor misfornøyd hun er med prestigen sin. Den ser liten og nett ut ja, men jeg frykter du ikke har noen bagdel som passer til vinteren!
Når man plasserer barna over i sportsdelen varierer veldig..
Det kommer veldig an på når på året de er født for min del, har jeg hatt et barn på 6 mnd på vinteren har jeg brukt dypvogndelen en stund til, men har de vært rundt 6 mnd på sommeren har jeg iallefall prøvd meg litt frem med sportsdelen.

Hva med å kjøpe en rimelig, brukt og stor simovogn i tillegg til den vogna du ønsker?
Da har du den i reserve til den vanskelige overgangen, pluss at det er en super sovevogn etterpå.
Jeg hadde en simo classic til min eldste, og den bagen var utrolig stor...vogna er i tillegg god å trille på vinteren.

A v de to du lurte på ville jeg personlig gått for Emmaljungaen! Det ser ut som den er litt større, pluss at jeg liker det lille jeg har sett av den :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 4 uker siden #3178

  • junimor
  • junimor's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Fersking
  • Innlegg: 2
Takk for svar!:)
Ja, det er det jeg frykter, at den skal bli litt liten til vinteren. Grunnen til at Simo blir for tung for oss, er at vi går en del i ulent terreng og oppover. Jeg håper å være i stand til det til høsten også, og vil derfor ha en lettere vogn. Men siden Emmaljunga var litt større, kanskje vi skal se litt mer på den. I vekt var den faktisk lettere enn Teutonia også..
Hmmm, blir spennende å se hva vi ender opp med, og heldigvis er det en liten stund igjen!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 3 uker siden #3180

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Jeg er ikke helt sikker men tror at city cross er lettere enn prestige. Hvis lav vekt er ett kriterie så ville jeg tenkt litt på det. Dessuten ser sportsvogndelen til emmaljungaen veldig myk og behagelig ut!
Synes også citybagen virker noe lunere enn teutonia sine bager. Men jeg har ikke erfaring med noen av dem selv da.

Hvor lenge barna passer i bagen er veldig individuelt. Jeg har en maigutt og en junigutt,begge var ute av bagen rundt oktober/november (brio kombi). Men egntlig så er det ikke så farlig at barnet vokser ut av bagen, for har man en lun sportsvogn med full liggestilling så blir det lunt og godt i sportsvogndelen også. Vi la ett skinn (klippet hull til seler) i bunn, og så voksipose (med teppe de kaldeste dagene) og fottrekket over og babyen lå lunt og godt.

Om du går mye på ulendt terreng kan du jo ta en titt på babyjogger sine joggevogner med store hjul. De fungerer bra på slikt terreng, og flere av modellene har så godt som full liggestilling slik at du kan ha en softbag eller god pose i og bruke fra barnet er ganske lite. Så har babyjogger stort sett utrolig gode, lune kalesjer som kan dras veldig langt fram. Selv om babyen må ligge forovervendt så får den det lunt og godt. Ikke er de blandt de dyreste vognene heller, så kan godt forsvares å kjøpe en sånn om dere går mye på ulendt terreng.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Vogntips tråd for førstegangsforeldre! 15 år 3 uker siden #3207

  • Guro
  • Guro's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 59
Jeg syns vendbar sportsvognsdel er et must, hvertfall det første 1,5 året. Dette er jo selvsagt forskjellig, mulig det også bare er en vanesak, men jeg syns det er veldig kjekt å kunne ha barnet mot meg :)

I tillegg liker jeg at vognen har god fjæring/demping. Lufthjul er å foretrekke, men om vognen har god nok fjæring går det fint uten også. En stiv vogn uten lufthjul er ikke noe særlig. Må hvertfall ha en av delene, god fjæring eller lufthjul. Store hjul er også et must for meg som bruker vognen mye på tur.

Stor bag er ikke så viktig for meg. Har man en vogn hvor sportsvognsdelen er vendbar, full liggestilling og stormtrekk er det lunt nok. I tillegg kan man jo ha en god pose feks. VOKSI, det burde holde selv de kaldeste steder for VOKSI posen er jo kjempe varm! Men kan jo forstå at det er koselig å bruke bag lenge da :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 0.860 sekunder