Skip to content
Husk meg
Du er her: Hjem Forum Barnevogner Spørsmål fra førstegangsforeldre Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :)
Velkommen, gjester
Brukernavn: Passord: Husk meg
  • Side:
  • 1

EMNE: Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :)

Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 2 måneder siden #1527

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
Har fem barn, og har samlet en del erfaringer på det :)
Men ingen er like, og behovene er forskjellige.
Her er iallefall noen av mine erfaringer ang utstyr:

Babybjørn- Har nesten ikke hørt om noen som har sett på den som et godt kjøp, heller ikke jeg. Kjøp heller et sjal eller meitai.

Quinny comfort- bagen er så liten at du må legge barnet over i sportsvogndelen altfor tidlig, eller bytte vogn.

Stellebord- Har vært helt unødvendig for oss iallefall. Jeg har hørt om så mange uhell med fall fra stellebord, pluss opplevd nesten uhell selv. Jeg foretrakk å bade babyen i en plastikkbalje, og etterhvert i badekaret...om man har da.
Hadde bare et tykt teppe som jeg lå håndkle over, og skiftet der det passet. Kjøkkenbordet, sofaen, badet osv. Lå barnet på badegulvet kunne gjerne den lille ligge å lufte stumpen litt mens mammaen tok en dusj :)

Klær med hetter til små babyer- Det ser kult ut, men jeg opplevde det iallefall som svært upraktisk. Det klumpet seg, og var bare i veien.

For mange klær i str 50-56- Jeg fikk ikke brukt alle de nydelige klærne jeg fikk til barna. Når de var så små brukte jeg mest body og strømpebukse, og et lite helseteppe over. Ønsk deg heller fra str 62 og oppover.

Dette var da noe jeg kom på her i farten, men har planer om å skrive masse mer :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 2 måneder siden #1530

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
BLEIEBØTTE!! - heeelt unødvendig, i allefall når barna begynner å spise mer fast føde - på varmekabler blir det fort lukt, så du må uansett tømme bøtten minst en gang om dagen...

signerer på stellebordet!
Vi hadde en sånn stellematte i skumgummi (omtrent samme prinsipp som ditt håndkle Plummis) og hadde fast plass til den på vaskerommet på en benk vi har montert på over vaskemaskinen. ellers så flyttet vi den rundt der det passet :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 2 måneder siden #1536

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Enig med de to over her.
Bleiebøtte er totalt unødvendig. Etter min mening mer styr en glede med det.
BabyBjørn bæresele - ikke behagelig for hverken barn eller voksne. Mye mer fornøyd med vår (hjemmesydde) mei tei.

Og ja - hetteklær er upraktisk!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 2 måneder siden #1561

  • Mimmi
  • Mimmi's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 42
Må si jeg er enig med endel overfor, men ikke ang bebybjørn! JEg elska den! Ett av mine beste kjøp!
Og bleiebøtta syns jeg også er helt genial. Men så har vi ikke varmkabler på badet da....

Utrolig enig med hettegensere før de er ett halvt år er bare stress. Etter det er jeg veldig glad i de.

Våre dårlige kjøp var: -sko før han har lært seg å gå.
-Brio vogn vi ikke fikk inn i bilen (eller man kan si bilen var ett dårlig kjøp da vi ikke fikk vogna inn i den).
-boble dress til nyfødte. han klarte ikke å bevege seg stakker.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 2 måneder siden #2142

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
NÅ kom jeg på det ALLER dummeste jeg har kjøpt: Det var sånn oppsamlerkopp for den motsatte puppen jeg ammet! :laugh: :laugh:
Jeg lurer på om jeg så dette på videoen de viste om amming på helsestasjonen, så tenkte jeg - ÅH, DET må jeg kjøpe! Noe mer klinete og tullete har jeg aldri vært borti! og hvor skal du liksom gjøre av den når du er ferdig? da har du en unge som skal opp å rape og nok annen å holde på med, så nei.. jeg sølte ut ca 80% av gangene, så det ble bare ekstrastyr og ekstraarbeid...:laugh: :laugh: (mulig jeg er ekstremt klomsete, da men... hehe
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 2 måneder siden #2201

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Du kunne brukt den når det "lekket fra taket":laugh: :laugh: :laugh:

Er utrolig mye smådill som virker så praktisk men som er helt umulig å bruke i praksis. Så er man jo kjempeglad i søl og merarbeid:laugh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 2 måneder siden #2206

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
MammasLilleVidunder skrev:
Du kunne brukt den når det "lekket fra taket":laugh: :laugh: :laugh:
hahaha:laugh: :laugh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 2 måneder siden #2207

  • Plummis
  • Plummis's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Fem barn=mange vogner :)
  • Innlegg: 2011
:laugh: :laugh: :laugh:
Jeg småsmiler enda for meg selv når jeg tenker på taklekkasjen :lol:
Det er noe alle ammende kan kjenne seg godt igjen i!
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 1 måned siden #2282

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Enig angående babybjørn seler og babytøy med hette ;)
Jeg vil gjerne legge til ammepute, ble ikke brukt! Min erfaring er at det fungerer mye bedre med ei vanlig pute, eller en babydyne som man kan forme som man vil :)

Stellebord er ikke en nødvendighet, men jeg synes det er flott og praktisk å ha dersom man har plass til det. Et bra stellebord gir også en god arbeidsstilling. Jeg for min del ser på en god stellematte som en fordel, og vil heller anbefale det enn å fraråde :)
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 1 måned siden #2284

  • Hønemor
  • Hønemor's profilbilde
Empa skrev:
Enig angående babybjørn seler og babytøy med hette ;)
Jeg vil gjerne legge til ammepute, ble ikke brukt! Min erfaring er at det fungerer mye bedre med ei vanlig pute, eller en babydyne som man kan forme som man vil :)

Signerer. Jeg brukte ammeputen min som nakkestøtte i sofaen når jeg skulle slappe av litt. haha
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 15 år 1 måned siden #3311

  • LilleVirre
  • LilleVirre's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Marsgutt-2008 + Aprilbaby-2010 :)
  • Innlegg: 807
Hmm er vist bare meg som har hatt bruk for- og er superfornøyd med både stellekommode, Baby Bjørn bæresele og bleiebøtte :laugh: Bæsjbleiene går ut i søppla med èn gang uansett, så vi er ikke plaget med lukt.

Det dummeste kjøpet vi gjorde var vippestolen.. Kjøpte den på Reflex, sånn "praktisk en" der man kan stille inn vinkel på rygg og sete. Fikk aldri noen god stilling på den.. Den ligger på dynga for å si det sånn!

Hettegensere er noe forbasket TULL på babyer! Bare knot med det. Her gikk det bare i body og sparkebukser veldig lenge. Evnt hele dresser.

Ellers så tror jeg ikke vi kjøpte så mye bortkastet faktisk..;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 10 måneder siden #18155

  • bigmama
  • bigmama's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 817
Babycall med kamera :X
Tok inn alt den ikke skulle ta inn. F.eks:nett, micro,tlf bl.annet.

Avant flasker, blir aldri tett.

manuel brystpumpe, tar lang tig og tungt. Enetse fordelen er at man får muskler av den :laugh:
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 10 måneder siden #18156

  • Vogngal
  • Vogngal's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1400
  • Takk er mottatt 7
Signerer dere over her:

- Babybjørn
- Bleiebøtte
- Klær med hette til baby
- Manuell brystpumpe

Og sikkert en del andre ting også, som jeg har glemt nå.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 10 måneder siden #18162

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Dette var en morsom tråd, takk til Plummis :-)

Skal vi se hva har vi kjøpt da... Alt for mye selvsagt. Egentlig bude vi hatt denne tråden motsatt også, hva vi ikke klarer oss uten :-)

Stellebord/kommode: Den er kjøpt i dyredommer på Reflex, men den er vaglete og alt stygg i lakken, enda den har stått helt i ro i 11 mnd,..

Stellepte frababydan: den erjo 60 cm lang!!!!! ALtså var mitt barn lengre enn puta ved 4 mnd alder... Jeg kjøpte en ny billigere variant på barnashus i steden...

Vuggekant: tja, det sier seg jo selv, vugga ble brukt i utrolig lite og et teppe hadde gjort nytten, enda 500 kr til baydan fra meg ;)

Babycall med kamera, den fungerer som den skal, vi har ikke vært plaget med at den tar inn naboen eller andre lyder, men den holder ikke på strømmen så man er avhengig av kontakter der hvor barnet skal sove.

Må bare si at vi har hatt tummytub og den er genial en kort periode, men da jentavar 6 mnd reiste hun seg opp i dne og det ble vanskelig å bade henne i den. Da hun var nyfødt var hun for liten.. Altå synes jeg denne var veldig praktisk og grei i en to tre mnd... Så slik sett var det et dyrt kjøp.

Vippestol, enda en gang har jeg støtte babydan! Denne har vi så godt som ikke brukt.... Men jeg har noen venninner som har lånt den til sine babyer når de har vært her ;-)

Hettegensere signerer jeg glatt. Og legger til luer uten knyting til barn under året, det er tull og tøys.

Jeg har også noen vognbomkjøp, men det er vel en annen tråd;) Fashionbagen til Teutonia er i samme klasse som quinny sin, eneste fordelen med teutonia er at man kan legge barnet i sportsdel med fotforlenger, den er genial og fortsatt i bruk.

Ellers har vi nok kjøpt mye tull jg alt har glemt, men vi fikk hint før hun ble født om at bleiebøtter var tull på varmekabler og babybjørn ubehagelig så derfor holdt vi oss unna ;-)

Jeg kommer nok plutselig på mer!

(teller leker?!?! da tror jeg vi trygt kan la være å kjøpe 1/2 av det vi har kjøpt, og fortsatt ha det gøy! Og vi har kjøpt lite leker... Men det som er mest pop er klosser, bøker og kjøkkenredskaper, gamle mobiler (uten batteri) og ikke minst fjernkontrollen til tv:-) )
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 10 måneder siden #18173

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Meget bra tråd dette :) Mange gode råd om hva man godt kan styre unna, eller vurdere grundig om man virkelig trenger!
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 10 måneder siden #18194

  • ***
  • ***'s profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 7648
  • Takk er mottatt 22
Burde være obligatorisk å lese for alle førstegangsgravide :laugh: Men så er vi jo så forskjellige i forhold til hvilket utstyr vi benytter også ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 10 måneder siden #18355

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hihi kommer egnetlig ikke over "taklekkasjen" jeg.... hihi
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 9 måneder siden #20066

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Dytter litt på denne jeg, for synes det var litt festlig ;)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv: Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 9 måneder siden #20085

  • LogK
  • LogK's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Totalt uhelbredelig !!
  • Innlegg: 10542
Det er nok veldig individuelt hva man oppfatter som bortkastet eller ikke :)

Vi har brukt både stellebord og bleiebøtte (Genial når man bodde i 4 etasje uten heis og ork til å gå ned i søppela med hver bleie, som var i et annet bygg i tillegg, søppelrommet altså, ikke bleia :p)

Men nå bor vi i rekkehus men har fortsatt bleiebøtte .. og stellebord :)

Tummy tub ble brukt hver dag her, fra nyfødt til 6 mnd ca. Man må bare lære å fylle nok vann og ikke fullt fra starten, så er den knall.

Babycall har vi også, og hver dag i bruk.

Vippestol var bortkastet for oss til L, men vi har brukt den mye til K. Så sånn sett var ikke den heller bortkastet kjøp :)

Avent nonspill kopper, de syns jeg er bortkastede, de lekker alle andre steder enn fra tuten :( Babydan sengekant ble slafsete og dårlig, mens turiform sin er super og enda i bruk til K. Babybjørn har vi brukt MYE, også til K, selv om det er tabu å si sikkert.. :) Men jeg likte den best, og frem til K var ca 5 kg, brukte vi den mye.. og gikk over til formsydd.

Patapum og Ergo bæreseler har vært bomkjøp her.. og så en pose med ben, som virka så genial til stokken.. nope.. :) Stelleveske JuJuBe All gikk ut samme dag som den kom inn, den hadde så store åpninger i siden at det så ut som det kom til å regne rett inn i den.. så den fikk ikke bli.

Jakker med hette har jeg faktisk brukt mye. Syns det har vært så lunt og fint å tre over lua når jentene sover i vogn. Alt. tre over hodet uten lue..

Smakssak hva som er needy og ikke :)
K triller i Stokke '10, Titanium Breeze '10, sover i Mountain Buggy '10, og deler en Phil & Teds Sport '10 med L.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 9 måneder siden #20101

Enig i Babybjørn ihvertfall.. det er noe dritt. Har mange meitaier og seler som går den motegreia en høy gang.

Stellebord og ammepute har vi elsket her i gården.
Ellers...
Alle luer uten knyting blir revet rett av.
Sånne teite babyluer for å ha på inne som vi fikk haugevis av.
Hoppehuske som vi fikk av noen, kun brukt en gang.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 9 måneder siden #20107

  • Maybeme
  • Maybeme's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1107
  • Takk er mottatt 1
Babybjørn kjøpte vi aldri, ikke bleiebøtte heller. Ammepute arvet jeg, men brukte den nesten ikke.
Stellebordet bruker vi fortsatt, har sånn vegghengt og ville ellers måtte sitte på gulvet. Veldig praktisk for oss. Skulle gjerne hatt kommode, men har ikke plass på badet.

Badebøtte brukte vi i 3-4 mnd'er, likte den veldig godt da, men den ble fort upraktisk da han begynte å reise seg i den.

Oppsamlingskopper kjøpte jeg og, men brukte dem ikke mye nei.

Vi fikk også veldig mye klær i små størrelser, og byttet mye. Hettegensere og gensere generelt brukte vi lite før han ble 7-8 måneder, nå er gensere greit fordi de ikke må knappes.

Ellers har vi vel styrt unna det meste av unyttige ting tror jeg. Det vi har kjøpt har vi stort sett brukt, men ikke alt vi har arvet har vært like mye i bruk. Arvet en vippestol vi kun brukte til grøtspising en stund, men skulle gjerne hatt en Babybjørn vippestol istedetfor. Siden vi allerede hadde arvet en ble det liksom dumt å kjøpe ny, selv om vi likte den bedre... Men greit å arve litt da. :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 4 måneder siden #50549

  • umi
  • umi's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Juniormedlem
  • Innlegg: 20
Veldig enig på mye av det som står her, men personlig hadde jeg aldri klart meg uten ammepute og sånn oppsamler til den andre puppen da jeg amma. Hadde melk nok til et fotballag og spruten stod i åtte måneder før puppene skjønte at det var greit å slå ned litt på produksjonen. Trikset er å bare feste den inni bh'n (ser latterlig ut) og ta den ut og legge den på bordet når jeg skifta pupp. Samla opp litervis på den måten og forbruket av ammeinnlegg gikk drastisk ned. Tilhører dessuten de ytterst få som foretrekker hette framfor lue på de aller minste. Hodeformen til E passa aldri inn i de luene, så hette var mye bedre.

Trur vel egentlig at det lureste for alle førstiser er å ikke handle noe som helst før man faktisk føler behov for det. Det er nesten ingen ting man trenger å ha fra dag én.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 4 måneder siden #50555

  • nimmi
  • nimmi's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 506
De fleste ting har jo kommet etter behov fra noen. Som oppsamler til melk som for andre bare er bortkastet :knegg:

Så hva som er nyttig eller ikke blir jo veldig individuelt spør du meg :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 4 måneder siden #50560

  • woopsy
  • woopsy's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Har du lyst, har du lov ;o)
  • Innlegg: 1866
nimmi skrev:
De fleste ting har jo kommet etter behov fra noen. Som oppsamler til melk som for andre bare er bortkastet :knegg:

Så hva som er nyttig eller ikke blir jo veldig individuelt spør du meg :)

Ja, så derfor er d nok lurt å ikke handle inn mer enn akkurat d man MÅ ha...
Kan nok spare en god del på d ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 4 måneder siden #50651

  • LogK
  • LogK's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Totalt uhelbredelig !!
  • Innlegg: 10542
LilleVirre skrev:
Hmm er vist bare meg som har hatt bruk for- og er superfornøyd med både stellekommode, Baby Bjørn bæresele og bleiebøtte :laugh: Bæsjbleiene går ut i søppla med èn gang uansett, så vi er ikke plaget med lukt.

Det dummeste kjøpet vi gjorde var vippestolen.. Kjøpte den på Reflex, sånn "praktisk en" der man kan stille inn vinkel på rygg og sete. Fikk aldri noen god stilling på den.. Den ligger på dynga for å si det sånn!

Hettegensere er noe forbasket TULL på babyer! Bare knot med det. Her gikk det bare i body og sparkebukser veldig lenge. Evnt hele dresser.

Ellers så tror jeg ikke vi kjøpte så mye bortkastet faktisk..;)

Vi har også brukt BB sele mye, (selv etter at jeg fant bæreforum på nett :knegg: ), stellebord har vært i bruk hver eneste dag, og bleiebøtte bruker vi enda. Vi tømmer også vår hver kveld, så lukt merker vi ikke noe til. Det blir MYE bleier med to bleiebarn.

Vippestol er jeg helt enig, den var bortkastet her også......
K triller i Stokke '10, Titanium Breeze '10, sover i Mountain Buggy '10, og deler en Phil & Teds Sport '10 med L.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 4 måneder siden #50778

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Det er sikkert derfor det blir så vanskelig hva man trenger og ikke, fordi vi er forskjellige, barna forskjellige og ikke minst situasjonene forskjellige. Vil tror det er forskell på barn en og to også :)
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 4 måneder siden #50790

  • LogK
  • LogK's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Totalt uhelbredelig !!
  • Innlegg: 10542
Spentsmurf skrev:
Det er sikkert derfor det blir så vanskelig hva man trenger og ikke, fordi vi er forskjellige, barna forskjellige og ikke minst situasjonene forskjellige. Vil tror det er forskell på barn en og to også :)

Absolutt !
K triller i Stokke '10, Titanium Breeze '10, sover i Mountain Buggy '10, og deler en Phil & Teds Sport '10 med L.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 4 måneder siden #50793

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Men det som ble vårt problem med tummy tub'n var at hun i starten på en måte var alt for liten, det ble bare rot og etterhvert ble den utrolig upraktisk fordi hun kun ville stå og hoppe... Jepp, vi har video :P
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 1 uke siden #57772

  • Andria
  • Andria's profilbilde
Vi var veldig fornøyd med TummyTub'en! :)

Ting vi kunne klart oss uten er bl.a. (som tidligere nevnt her) bleiebøtte, stellekommode/stellebord og BabyBjörn-bæresele.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 1 uke siden #57820

  • Empa
  • Empa's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5716
  • Takk er mottatt 10
Merker jeg kunne klart meg fint uten brystpumpe med mine to yngste barn. Har aldri blitt brukt ;) Vil anbefale folk å se an behovet før de anskaffer seg en slik :)

Om du vurderer kjøpe bæresjal for å prøve å ha det til babyen. Velg et billig elastisk sjal a la Sleepywrap eller mobywrap. Ikke kjøp de dyre (selv om mange bærere anbefaler både det ene og det andre dyre sjalet). For det er ikke sikkert at babyen din trives i sjal, eller dere trives med å bruke det. Da er det bedre å starte med et billig, og heller investere i mer/noe annet om dette viser seg å være noe for dere.
Vogngal trebarnsmor og bruker av barnevognguiden i 5 år :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 1 uke siden #57824

  • Simenmin
  • Simenmin's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Innlegg: 5567
  • Takk er mottatt 8
Jeg har aldri brukt babycallen, så det er vel noe man må se ann før man kjøper....
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 6 dager siden #58562

  • Andria
  • Andria's profilbilde
Jeg gjorde også et gedigent bomkjøp da jeg kjøpte et svindyrt brystpumpesett. Pumpen var fryktelig ubehagelig å bruke (Avent elektrisk og manuell), så jeg fikk låne en supergod elektrisk Medela-brystpumpe fra sykehuset den første tiden. :)

Babycallen har vi heller aldri fått bruk for. Det er jammen mye rart man handler inn som man ikke får bruk for. ;)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 5 dager siden #58572

  • YummyMummy
  • YummyMummy's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Seniormedlem
  • Innlegg: 292
  • Takk er mottatt 4
n t brukunSignerer Babybjørn bæresele. Den er brukt 2 ganger. ikke behagelig for noen. Skulle ønske vi hadde kjøpt Manduca i stedet (kjøpte den da han var 6 mnd. Har brukt den mer).

babybjørn vippestol er imidlertid et knallkjøp. Mini har spist og sovet utrolig mye i den.

Ammepute har vært en nødvendighet for meg.

Bomkjøp ellers er Dr Brown tåteflaske med smal smokk. Ble aldri brukt siden det funka bedre med bred smokk.

Kjøpte brystskjold og Purelan salve etter mange velmenende råd. Aldri brukt siden jeg var heldig og ikke ble sår.

Zinksalve har vi aldri brukt. Har kun brukt rent vann til vask og sørget for mye lufting av stumpen. Han har kun vært sår et par ganger og det ble kjapt fikset vha Inotyol salve.

SuperNova babycall har vi brukt myye.

Enig i klær med hetter til de minste. Trenger nesten bare body og strømpebukse til å begynne med. Og stive klær i dongeri etc bruker jeg ennå ikke på mini som er ett år.

Må tenke litt og se om jeg kommer på noe mer..
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 14 år 5 dager siden #58576

  • studine
  • studine's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1977
  • Takk er mottatt 4
Tror det er veldig individuelt det her!

Jeg hadde ammepute etter å ha testa det på sykehuset, hjemme funka det ikke og den ble ikke brukt. Hadde også en babybjørn bæresele, den var vond og brukt bare ett par ganger.

Men vippestol var et must til mating når knerten var liten og begynte å teste ut grøt. Og brystskjold var eneste måten å få en prematur baby til å ta gigantpuppen på, så det var også veldig greit :)

Ellers kommer jeg sikkert på flere både gode og vonde erfaringer når jeg får tenkt meg litt om :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #58832

Her har ammeputa vært mitt favorittkjøp. Men bare den som er formet som en C,ikke den som er forma som en boomerang (den var ubrukelig for meg).

Ellers hadde jeg til baby nr 1 ALT for mye stellesaker - pudder, og salver og gud-vet-hva.... Til baby nummer to hadde jeg oljesåpe (en dråpe i vannet) og en skikkelig feit, gulaktig sinksalve kjøpt på apoteket (husker ikke hva den het) - som jeg KUN brukte dersom babyen var sår.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59547

  • Linka_lill
  • Linka_lill's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Vogndilla
  • Innlegg: 3237
  • Takk er mottatt 10
Det er utrolig mye vi bare måååå ha, men egentlig ikke trenger.

Mine beste kjøp har uten tvil vært vippestolen fra babybjørn og bleiebøtten !!!
J-S har vippet i vippestolen siden hun var 2 uker og bruker den faktisk fremdeles, i en alder av 2.5 år. Jeg har forsøkt flere ganger å pakke den bort, men nå har jeg ikke hjerte til å ta den fra henne. "Kosestolen min mamma", så denne hadde vi ikke klart oss uten. Blir nok bare ett barn som får glede av denne ja.
Bleiebøtten er jeg også storfornøyd med. Vet det er utrolig mange som klager over at den lukter, men det har ikke vi hatt problemer med. Trikset er å ha den på en krakk og ikke direkte ned på gulvet dersom en har vamekabler. Dette opplyste de også om når vi kjøpte den. Deilig å slippe å springe å kaste bleier etter hvert stell.

Den mest geniale jeg har kjøpt til lillegulli, er uansett Smokkeputen. Helt fantastisk oppfinnelse. Samt en koseklut en kan henge tutten fast i. Disse er gullskattene til J-S og så lenge hun har disse, kan hun sove og være trygg over alt. En vennsignelse for besteforeldre og barnevakter :laugh:

Jeg var også fornøyd med bæreselen fra babybjørn, og denne ble brukt mye mens vi bygget hus.

Ammepute har jeg aldri helt fått teken på, så denne hadde jeg fint klart meg uten.
Samme med klær med hetter, blir veldig klumpete og i veien for små barn.

Det er mye jeg kunne skrevet her, men typisk at jeg ikke kommer på det her og nå...
Vognparken består av Simo Duo, Emmaljunga Scooter 2.0 og Babyjogger City Mini
Siste endring: 13 år 11 måneder siden av Linka_lill.
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59589

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hehe, det er vel også slit at det kommer veldig ann på ungen også :) Min unge ville hverken ha smukk eller sitte i vippestol :( Men mye morsomt vi lures til å handle :P
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59658

  • Linka_lill
  • Linka_lill's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Vogndilla
  • Innlegg: 3237
  • Takk er mottatt 10
At det er mye vi lures til å kjøpe ja, ingenting å si på det. Alltid noe nytt vi bare måå teste ut. Men mye gøyalt og praktisk også og hvordan skal vi finne ut av hva vi trenger og ikke trenger, om vi ikke tester det?
Vognparken består av Simo Duo, Emmaljunga Scooter 2.0 og Babyjogger City Mini
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59665

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
Nei si det... Det er ikke lett å vite før man har prøvd.
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59675

  • Linka_lill
  • Linka_lill's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Vogndilla
  • Innlegg: 3237
  • Takk er mottatt 10
Så det blir nok maaaange flere rare kjøp fremover også, pytt pytt. Kan ikke annet enn å le.
Vognparken består av Simo Duo, Emmaljunga Scooter 2.0 og Babyjogger City Mini
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59676

  • studine
  • studine's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Ekspert
  • Innlegg: 1977
  • Takk er mottatt 4
Finnes utrolig mye som er helt unyttig for mange, men som andre igjen ikke kan leve uten. Det er vel denne tråden et bevis på! :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59678

  • Linka_lill
  • Linka_lill's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Vogndilla
  • Innlegg: 3237
  • Takk er mottatt 10
Vi er alle ulike med forskjellige behov, både for oss selv og våre søte små. Derfor synes jeg det er utrolig intr.å se hvilke erfaringer og meninger dere andre har om de ulike tingene.
Alltid noe en ikke har tenkt på.
Gøyal tråd, som ikke må glemmes.
Vognparken består av Simo Duo, Emmaljunga Scooter 2.0 og Babyjogger City Mini
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59696

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hehe, helt klart!

MÅ bare legge til en vesentlig ting, jeg tror jeg kan informere om at man ikke trenger to skinnposer, to dunposer, en voksi med sommer og vinterdyne, en snuggle, tre dyner ( i samme str)og ørten pledd til en og samme unge :S
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59700

  • Linka_lill
  • Linka_lill's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Vogndilla
  • Innlegg: 3237
  • Takk er mottatt 10
Nei, bevares - litt fornuft må man ha oppi alt her. Personlig har jeg hatt en og samme pose til J-S hele veien, og en lunere hos besteforeldrene i vognen der. Savner ikke noe jeg da :laugh:
Er ikke nødvendig å ta helt av.
Vognparken består av Simo Duo, Emmaljunga Scooter 2.0 og Babyjogger City Mini
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59702

  • Spentsmurf
  • Spentsmurf's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • Super-VIP
  • Man har en mening til man får en ny
  • Innlegg: 22313
  • Takk er mottatt 52
hehe, jeg har alle de posene jeg :blush:
Man har en mening til man får en ny! Og vips så har vi ny vogn :)
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59705

  • Linka_lill
  • Linka_lill's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Vogndilla
  • Innlegg: 3237
  • Takk er mottatt 10
Olderwald og Buggysnuggle her i gården. Mamma har ein liten dunpose også, som jeg lånte til barnehagen.....
Vognparken består av Simo Duo, Emmaljunga Scooter 2.0 og Babyjogger City Mini
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.

Sv:Utstyr du trygt kan la være å kjøpe :) 13 år 11 måneder siden #59706

  • Linka_lill
  • Linka_lill's profilbilde
  • FRAKOBLET
  • VIP
  • Vogndilla
  • Innlegg: 3237
  • Takk er mottatt 10
Pluss ullpose som jeg og broren min låg i da vi var små - men denne brukte jeg kun 3 mnd, til jeg fikk med Olderwald posen. Så har visst hatt noen poser jeg også, gubbevaremegvel......... ingen verre enn andre her tydeligvis :blush: :whistle:
Vognparken består av Simo Duo, Emmaljunga Scooter 2.0 og Babyjogger City Mini
Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
  • Side:
  • 1
Tid til å lage siden: 1.055 sekunder