Oj oj oj, så spennende med en ny konkurranse! Og denne gangen en virkelig vanskelig en. Må si det er litt som å hoppe etter Wirkola og komme med fornuftige svar etter de som alt har kommet inn! Wow! For noen flinke folk som er her inne
Liker denne nye vrien på konkurransen, selv om det nok ikke skaper en storm av trafikk, men kanskje like greit i denne søte førjulstid (barseltid
)
Min drømmebarnevogn.. Oj kjære vene, når jeg skal beskrive den kjenner jeg at jeg nesten blir svett, for jeg har jo og har hatt så mange ulike kriterier... Så husker jeg nå alt som er viktig for meg?! Men jeg skal forsøke, og det blir nok desverre ikke på rim, selv om jeg gjerne skulle fått til noe slik kreativt jeg også.
Min drømmevogn må være lett på alle måter og ha store rom for valgmuligheter. Jeg tror jeg er litt i pose og sekk, og kanskje er det derfor jeg ikke finner min drømmevogn, fordi jeg ønsker meg så mye på en gang?
Jeg vil gjerne at vognen skal være lett å trille på alt slags føre, på kjøpesenter og hva det nå enn måtte være slags terreng. Det er fint om vognen har mulighet og rom for mye valgfrihet, gjerne i form av tilleggsutstyr og ikke minst stæsj som følger med. Jeg har vært fornøyd med både lufthjul og hjultypen som er på f.eks Go, så om man kunne byttet hjulsett ville det vært fint da får man i pose og sekk. Når man er inne på hjul synes jeg det er flott med svingbare hjul når det er føreforhold for det, men en løsning ala den som er på Cameleon ville vært å foretrekke, uten å miste trillekomforten. At man kan ha svivelhjul når det er hensiktsmessig og fastehjul når det er mest brukervennlig. På den måten dekker man liksom både vogn og trillebehovet på en gang. Hjulene kan gjerne ligge i en lomme under setet eller bagen, om det er nødvendig med hyppige hjulskift
LItt som reservehjulet på en bil
Og så vet man samtidig hvor man har de til en hver tid... (Tenker på svivelhjul/faste store terrenghjul). Her ser jeg for meg at terrenghjulene er i luft og svivelhjulene er i ewa materiale. Det er kun nødvendig, tror jeg, og bytte de forreste hjulene. Jeg foretrekker fire hjul og ikke tre, da jeg synes det er mer stødig, altså slik som Go, Cam, joy etc.
Jeg liker også, som de fleste sikkert har fått med seg nå, vendbare vogner, gjerne hvor håndtaket kan "vippesover". Så dette må vogna ha. Men liker godt løsningen til edge duo/prestige, hvor man kan snu sittedelen og håndtaket, nok en gang i pose og sekk. Ellers foretrekker jeg tradisjonelle vippehåndtak fremfor teleskop, så jeg velger å designe en vogn med dette. Utførelsen til Go er veldig ok å trille, så jeg tror rett og slett jeg kopierer dette, men da med håndbrems! Jeg synes håndbrems er undervurdert på barnevogner, og vil på min drømme vogn ha brems både på understell og håndtak, litt som på S3.
Understellet må ellers være lett og smalt, slik at det er lett fremkommelig. Scooter er smal og fin, men kanskje litt vel smal for en vogn, men bredde på størrelse med teutonia sine klassikere er jo greit, de får lett plass i bilen og kommer fint frem i butikker, som jo er en fordel for oss shopaholickere
Det er også greit at vognen ikke blir for lang sammenslått, og samtidig må den stå stødig sammenslått. Ikke vakle slik som S3 gjør/gjorde, da dette gir unødig mye slitasje på vognen samt unødig bråk i bilen.... Dette vil man jo unngå ved at det er fire hjul, fremfor tre.
Understellet og understellets materialer bør være temmelig vedlikeholdsfritt og tåle litt bruk. Jeg synes derfor understellene til emmaljunga holder god kvalitet og holder seg pene tross litt røff bruk, men de er desverre gjerne litt for tunge.
Handlekurven bør tåle godt med vekt. Den kan gjerne være i stoff, men ha godt med støtte slik at den ikke blir slarkete. Kjekt om den er avtagbar for vask også. Mountain buggy urban jungel hadde noen kjekke lommer med glidelås på handlekurven, dette er kjempe positivt og jeg vil gjerne ha dette på vogna mi også
Det er også fint om den er litt lun, slik som happy og simo, med høye gode kanter. Og ikke minst praktisk om den har en oppbevaringslomme for regntrekket og stromtrekket når dette ikke er i bruk....
Sete og setetsuforming er et vanskelig valg synes jeg... Hva som er best av hengekøyetypen eller den tradisjonelle setetypen er vanskelig. Hva som er best for ungene er også vanskelig å si, men jeg tror jeg ville endt opp med den tradisjonelle typen... Mest fordi den mekanismen er lett å justere (hengekøyetypene har ofte litt kjipe justeringsmåter synes jeg). Jeg synes også det er fint for de små å sitte helt rett i ryggen og følge med på det som skjer, samt mulighet for å ligge HELT flatt. For de større er det greit å kunne hvile litt mer laidback, men da må det rett og slett bare være mange justeringshakk for setet. Kanskje en 6 stykker???? Jeg ser på vår relativt store jente (2,5 år snart) at hun liker å sitte rett hun også, for da ser hun mer hva som skjer... Samtidig som hun noen ganger vil sitte litt lent bakover for mer behaglig hvile. Tilleggsutstyr som ratt er jo også spennende! Og snacktray på bumperen kan være kjekt
Setet må også være stort, så hva om man lager det så stort som simo 124 sitt? OG med en god fotstøtte, som kan justeres fra rett ned til rett ut, slik at det er lett for store unger å klatre ut og inn selv, samtidig som små unger får godt med hvile de også
Kanskje trengs også her justeringsmuligheter som Bugaboo bee har???
Kalesjen må være lun. Jeg synes det er kjempefint med intergrert myggnett slik som TFK, Maxi cosi og Emmaljunga har i sine kalesjer. Titteluke og lufteluke er også bra. Tror egentlig jeg kunne tenkt meg kalesjen til teutonia, utformet litt som Go sin, med egenskapene til edge duo sin. Det vil si at den skal ha godt med lufting, innsektsnett, dekke mye av vognen og ha en lydløs justeringsmåte. Det er veldig fint med slike kalesjestrammere som Simo og Brio spin har, så kanskje man kunne satt på noen slike bare for pynten sin del? Kalesjen kan også ha valgfri farge på innerfor, men dette bør være i en farge som ikke er så lys at all "møkk" og fingermerker synes... Store barn spiser jo gjerne både sand og is i vogna
Så kommer tekstilene... Her er det helt klart viktig med valgmuligheter med tanke på farger. Jeg for min del liker best de klassiske vognene, med rene enkle farger og ikke sånn veldig mye mønster. Stoffene til Go er veldig greie, men jeg tror nok at drømmevogna har litt mer tekstilene til Simo/Emmaljunga/Teutonia. Tekstiler som virker både ved kaldt og varmt vært, virker "tykke", tåler litt og er lette å tørke av. Det er viktig at vogna er vindtett og vann avstøtende. Regntrekk er greit å bruke når det plasker, men greit å slippe å ta det frem for en hver regndråpe
Regntrekket medfølger selvsagt er lett å sette på, sitter godt, er ikke i plast og blafrer ikke som seil rundt vogna når man tusler i vinden. Tykt og matchende fottrekk følger selvsagt med. Her har jeg en genial ide synes jeg selv til tilbehør, og det er et fottrekk som man kan fore med ull/dun/fleece etter ønske, det kan byttes ut etter vær og vind og på den måten vil man få en lun og god vinterpose som matcher og passer perfekt i vogna. Den blir ekstra lun om man kjøper på tilhørende saueskinn eller fleece seat insert, med glidelås i siden for å lage fottrekket til den perfekte vognpose. (litt rart forslag i en konkurranse om en vognpose kanskje??? Men jeg ser for meg at dette kunne vært kjekt altså...) Bumperen er kledd i polstret stoff er lett å klikke av og på, ingen skruer eller skjøre plastdeler
Selene kan gjerne være faste og ha mulighet for flere justeringer. Slik som på bugaboo bee, hvor de justeres opp eller ned i ryggen ettersom størrelsen på ungen. Men "hullene" må dekkes av setetrekket eller noe slik at den blir lunere enn bee i ryggen. Eventuelt kan jo seatinsert benyttes... Til nød
Universal adapter for bilstol er selvsagt også tilgjengelig
Og den kan monteres enten rett på understellet uten bag/sportsdel på, eller med sportsdelen på.
Som bagvogn har vognen stor bag, som ikke "låner" sportsdelens kalesje... Da forhindrer man ulik falming, og ikke minst kan man velge ulike farger på bag og sportsvogn. Bagen er romslig, med "danske" mål, intergrert myggnett, isolert bunn, justerbar rygg, løse seler, lyst og delikat innerfor, behagelig madrass med vaskbarttrekk. Det bør også følge med en softbag med kalesje til bagen som gjør flytting enkel... SOftbagen kan også selvsagt settes rett i sportsvognen dersom det er nødvendig... F.eks ved to ganske tette, da kan det være greit å ta med softbag til minste til trilling, mens store kanksje kan trenge vognen for soving en gang i løpet av døgnet. Da er det kjekt med softbag med kalesje... Den lille kalesjen kan brukes som fotforlenger på vogna, slik som på simo kombi
Når det gjelder komfort må den selvsagt være god for både liten og stor. Det er viktig at vognen passer såvel små barn som store barn. Små barn må ikke drukne i det store setet, så derfor er det viktig med justeringsmuligheter som nevnt på selen samt kanskje også setet slik som på bee. Det er likevel viktig at dette er en vogn som passer alle aldersgrupper, for å unngå den evindelige byttingen
(Barnevognguiden vil seg selv til livs
) Det kan være en fordel at babybagen kommer litt høyt, mens sportsdelen er litt lavere, så en mulig justering på understellet kan være nødvendig hev/senk funksjon. Da kan man få noe av det jeg liker med Stokke at setet er høyt slik at man lett kan snakke med de små, mens man kan senke det for større barn som liker å klatre ut/inn selv
Det kan også være fint med justering av fjæringen, slik som noen vogner alt har i dag, slik at man slipper få alt for mye fjæring til store barn. Det er også viktig at vognen tilpasses både store og små trillere... Jeg synes det er utrolig plagsomt med vogner hvor man sparker borti understellet når man går, (jeg slet med det på maxi cosi mura 3) og har lest i en test en gang at noen sliter med det på Go.
Vognen er jo selvfølgelig også svært enkel å slå sammen, uten alt for mye tøys og tull, slik at selv far klarer dette
Og det er greit om den er enkel å få opp igjen også, gjerne med en hånd eller med noen slike egenskaper som Quinny Buzz har
Det er jo ikke negativt om vognen i tillegg kan ha mulighet for å sette på et søskensete i en eller annen retning, alla buggypad med mer finesser eller søskensete alla p&t
Less is more gjelder ikke når vi snakker gadgets
Koppholder, søskenbrett, stellevesker i matchende design til vognen, mobilholder, vognlås, og ja, kom på en ting til som kan være et utviklingspotensiale og det er et stativ for å sette på vognen til å feste sted babycalen med kamera
Jeg ser altså for meg at denne vognen kan se ganske komisk ut om man ikke får mikset det hele rett... Med trillefix sin store store vognbag tredd ned på noe som kan ligne Go understell, med finesser som edge duo, prestige og Cameleon. Utallige hjulmuligheter, simo sine kalesjestrammere og brio happy sin handlekurv med detaljer fra urban jungel. En sportsdel inspirert av bugaboo bee og go, med nette kalesjestrammere som brio spin har, finessene til edge duo sin kalesje og et smalt smat understell som ikke veier mye... Men samtidig er stødig og robust...
Med tanke på mål og vekt synes jeg at vognen bør veie rundt 10-12 kg inkl både hjul og bag/sportsdel. Det er greit at den veier såpass for å være stødig i vind og blest synes jeg, men noe mer bør den ikke veie. Når det gjelder mål sammenslått og med og uten hjul og alt det der synes jeg vogner bør være under 60 cm brede mellom hjulene, gjerne rundt 55. Da vil de komme lettere frem i butikker, gjennom kasser, dører og ikke minst passe i flere biler. Vognen bør ikke bli for høy sammenslått, så derfor bør bagen være sammenleggbar og sitteinnsatsen lett å ta av og på for de med små biler. Men f.eks mistral, basson milan og citycross/cerox blir jo ganske små sammenslått, så noe rundt der må en vel akseptere. Vognen får selvsagt derfor god plass i prampacken til ferieturene
Når det gjelder hvorfor jeg skal vinne så synes jeg rett og slett at jeg fortjener å vinne fordi jeg er en aktiv bruker av barnevognguiden, reklamerer for sidene deres både irl og på andre nettsteder og ikke minst er en trofast bruker i både travle og mindre travle tider
Because I'm worth it